מנכ"ל תפוז, דן חן: "לא כל המפרסמים יודעים את הנתונים של Flix"

עם 12 מיליון צפיות וידיאו בחודש ומפרסמים שמעלים קמפיינים ייחודיים, אתר הווידיאו Flix של תפוז רוצה להיות ה-YouTube הישראלי - אבל לדן חן, מנכ"ל תפוז, יש לא מעט משוכות בדרך

"יש כל כך הרבה כתבות על וידיאו באינטרנט, אבל על Flix לא מדברים. ב-Flix יש הרבה יותר צפיות בווידיאו מכל אתר וידיאו אחר, כגון Mako, נענע10 או וואלה, אבל זה לא מדווח בתקשורת", טוען דן חן, מנכ"ל תפוז, שמפעילה את אתר שיתוף קבצי הווידיאו Flix. "זה היו-טיוב הישראלי וכולם משתמשים בו. אנחנו פשוט רוצים שכולם ידעו את זה".

לעומתו, בכירים בתעשייה טוענים כי תפוז הוא אתר מיושן, שלא מצליח להתבסס על הכנסות גדולות מהאינטרנט, ומתקשה למשוך אליו מפרסמים. "לא כל המפרסמים יודעים את הנתונים של פליקס", מודה חן. "זאת למרות שכ-12 מיליון צפיות וידיאו נרשמות בתכני פליקס מדי חודש, ויש בו מעל ל-100 אלף סרטונים".

העובדה שתפוז ערכה שני אירועים מתוקשרים באחרונה, בהם היא הזמינה את בכירי התעשייה לחגוג 12 שנים לתפוז (באירוע הראשון), וחצי מיליארד צפיות וידיאו בפליקס (באירוע השני), כנראה שעדיין לא עושים את העבודה. מסתבר שלחלק אלכוהול וטעימות בחינם, גם אם האורחים הם פליטי 'הישרדות' ו'האח הגדול', לא מתורגמים עדיין למודעות תקשורתית. לטראפיק, טוען חן, זה כן מתורגם. "על פי גוגל אנליטיקס, קרוב למיליון גולשים שונים מבקרים בפליקס מדי חודש".

אז הרצון בסיקור תקשורתי הוא בעצם פנייה למפרסמים שבוחרים שלא לנהור לתפוז. הגולשים כבר שם

חן: "יש מפרסמים. חלק מהפעולות השיווקיות היותר מעניינות שהתרחשו באחרונה, היו בפליקס". בכך מתייחס חן לפעילות של שטראוס, כאשר במסגרת השקת הבזוקה החדשה העלו גולשים לפליקס סרטונים שלהם עושים בלונים, ולקמפיין של בזק בינלאומי, שקרא לגולשים להעלות סרטונים שמראים כמה הם מהירים (על משקל מהירות הגלישה באינטרנט, נ.פ).

"מפרסמים ישראליים מבינים שזו פלטפורמת הווידיאו שהכי מתאימה לדברים מהסוג הזה. בזק בינלאומי יכלה לבחור בוואלה, שזו חברה אחות שלה, אבל היא העדיפה אותנו", הוא אומר בגאווה.

חן מדגיש כי מאחורי פליקס עומדת קבוצה של 6 אנשים בלבד. "הם יוצרים ועורכים מהשורה הראשונה, שמפיקים סרטונים שנראים כמו אחרי הפקה טלוויזיונית".

אילן צינמן, סמנכ"ל השיווק והאסטרטגיה בתפוז, מוסיף כי "זה בית של יוצרים. הם אפילו מסייעים לגולשים להעלות תכנים ולערוך אותם. מדובר באנשים מאוד מוכשרים".

אולם, כשלוחצים אותו לפינה גם הם מודים שלא הכל ורוד. "אני לא מצליח למכור את כל מלאי הווידיאו שיש לי, אבל אני כן יכול לומר שהמצב טוב בהרבה ממה שהיה לפני שנה, וזה נכון לגבי כל אתרי הווידיאו", אומר חן. צינמן מודה אף הוא כי "יש בעיה בקרב המפרסמים וקובעי דעת הקהל. הם לא יודעים את כל הנתונים".

חזקים בשטח

יש מפרסמים או אין מפרסמים, בתפוז החליטו לא לשבת יותר בחיבוק ידיים, והזמינו סקר אינטרנטי ממכון הסקרים פאנלס, שנערך בקרב 500 משתמשי אינטרנט בגילאים 12=45, המייצגים שכבה זו באוכלוסייה היהודית בישראל. "הנתונים הללו מוכיחים את מה שאנחנו יודעים ממזמן: בשטח אנחנו הכי חזקים", אומר צינמן.

על פי הנתונים, שמתפרסמים לראשונה ב"גלובס", 41.4% מהנסקרים שנשאלו באלו אתרים ניתן לצפות בווידיאו, השיבו תפוז ופליקס, בהשוואה ל-36% שאמרו יו-טיוב, 31.2% שאמרו וואלה, ו-24.2% שציינו את נענע10.

עוד עולה מהסקר כי 29.4% מהנסקרים הצהירו (מודעות בלתי נעזרת) כי הם צופים בקטעי וידיאו בתפוז ובפליקס, בהשוואה ל-25.7% שאמרו וואלה, 25% ליו-טיוב, 19.3% ל-Mako, ו-16.6% לנענע10. "יש לציין כי הסקר נערך 11 יום לאחר התחלת 'האח הגדול' סלבס, ועל רקע 'הישרדות'" מציין חן.

כאשר צוינו שמות האתרים לנסקרים (מודעות נעזרת), התוצאות היו: יו-טיוב זכה ל-74.7% מקולות הנסקרים, אחריו Mako עם 51.7%, פליקס ותפוז עם 50.3% ונענע10 עם 46.6% בלבד.

"גילינו גם ש-9.2% מהנסקרים אמרו כי הם חושבים שבתפוז ובפליקס יש מגוון סרטים מעניין וגדול יותר, בהשוואה ל-6.4% לנענע10, ו-5.4% לוואלה", אומר דן. על פי הנתונים הללו גם Mako מצליח לייצר עניין, כאשר 10.6% מהנסקרים ענו כי שם ניתן למצוא את המגוון העשיר ביותר.

נתונים יפים, אבל למרות שיו-טיוב שולטת בשוק הווידיאו האמריקני. מפרסמים כנראה עדיין מעדיפים לפרסם בתוכן טלוויזיוני איכותי, מאשר בסרטונים של תוכן גולשים.

חן: "ברור שאני לא יכול להתחרות בתכנים כמו 'הישרדות', שזה תוכן מקצועי, יקר ומושקע. אבל גם ב-Flix יש תכנים טובים, ולא רק דאחקות. יש כ-150 ערוצים של תוכן מערכתי ומקצועי, ויש שם מפרסמים".

המותג שלכם חזק בקרב הגולשים. יש לטענתכם גם מפרסמים. אז איפה בדיוק הבעיה?

צינמן: "כל האתרים חברו לבן זוגם הטלוויזיוני, ואנחנו נשארנו האנדרדוג בצד. לנו אין דרך לקדם את עצמנו דרך המסכים (צינמן מתייחס לזוגות הבלעדיים שנוצרו בשוק התקשורת הישראלית: וואלה ו-yes, ו-YES ynet ו-HOT, ערוץ 10 עם נענע, לצד אתרי הבית של זכייניות הטלוויזיה - נ' פ'). העובדה שאנחנו לא מופיעים גם בסקר TIM, למרות המספרים שלנו, נובעת מזה שלאתרים שכן מופיעים ברשימה יש את הפלטפורמות הנכונות לקדם אותם. אלו שנכנסו לרשימה בזמן האחרון הם האתרים של הזכייניות, וזאפ ויד2, שמלבד הפונקציונליות שהם מציעים לגולשים, גם השקיעו המון כסף במדיה. פליקס יותר גדול מכל אתרי הווידיאו והגיע הזמן שגם יידעו את זה".

זה ברור שתתנגדו לזה. אתם הנפגעים העיקריים

"ברור שאנחנו נפגעים מזה", מודה צינמן. "אבל אנחנו סבורים שיש דרך שהיא עוד יותר טובה - שיתוף פעולה בתכנים. זה מייצר חשיפה יותר גדולה לכולם, ובאזז יותר גדול". לדברי חן, גם ערוץ 10, גם קשת וגם רשת כבר מעלות סרטונים קצרים שמתבססים על תכני הטלוויזיה שלהם, וכולם מבינים את הכוח של זה, אבל כנראה שזה לא מספיק.

בימים אלו עתיד לעלות המיזם המשותף של ynet ורשת שעשוי להכריע את הכף לטווח הארוך. בין אם ייכשל ובין אם יצליח, לאתרים הישראליים, נכון להיום, קשה לוותר על הבלעדיות שיש להם על תכני הטלוויזיה. במציאות שבה מרבית האתרים (למעט וואלה ותפוז) עדיין מפסידים מיליוני שקלים, קשה ליישם אסטרטגיה שאחת המשמעויות שלה זה חלוקה בהכנסות מפרסום בווידיאו, אפילו אם זה יוביל לחשיפה גבוהה יותר. אבל זה עשוי להתברר כטעות.

מן הצד השני עומדת תפוז. האתר אמנם הצליח להציג ברבעון האחרון תוצאות טובות, כאשר חלק גדול מההכנסות שלו מגיעות מתחום הסלולר, ורק חלקן של ההכנסות מהסלולר קשורות לתכני האינטרנט. על הרקע הזה, ברור מהו המניע האמיתי של תפוז, מלבד 'הרצון הטוב' בניחוח ה'שיתופיות': להגדיל את שיעור ההכנסות שמגיע מהאינטרנט. לפני שיהיה מאוחר מדי.

"אנחנו מאוד פתוחים לשיתופי פעולה עם כולם, ולא בוחרים בשום צד. זו התפיסה שלנו והיא לא נובעת מזה שאנחנו הכי נפגעים", ממשיך לטעון חן. "זה פשוט טוב לכולם".

תגובות

מנענע10 נמסר בתגובה: "נענע10 היה האתר המוביל בחודשים ינואר פברואר, בכל הנוגע לשעות הצפייה בווידיאו באינטרנט, בפער ניכר מהמתחרים שלו, והוא נחשב לאתר הווידיאו המוביל בישראל. תחום הווידיאו באינטרנט צריך להימדד על פי זמן שהיה וצפייה בתכנים, ולא על פי סקרים כאלו ואחרים, שכן זוהי הדרך היחידה למוניטיזציה של התחום".

מ-mako נמסר בתגובה: "אנו מברכים על תוצאות הסקר ומודעים לנתונים. מאז השקתו לפני כחצי שנה, הכפיל mako את כמות הגולשים והתבסס כאתר הווידאו הנצפה בישראל עם כ-19 מיליון צפיות וידיאו בחודש בתכני טלוויזיה, חדשות, ותכנים המופקים במיוחד לאתר. היצע הווידיאו שמגיש mako לגולשיו הוא העשיר והאיכותי בישראל, החל מקטעי תוכניות קשת, ביפ וערוץ 24, דרך שידורים חיים וערוצי סטרימינג בלעדיים ועד ה-vod האינטרנטי הגדול ביותר בארץ, עם מעל 100 כותרים של סדרות באורך מלא, הכוללות עונות שלמות".

בוואלה סירבו להגיב לכתבה.