כשחיים כצמן משקיע

גם אצלו אי אפשר להרוויח מהיום למחר וגם לא מחרתיים, ואין הכוונה דווקא לגזית גלוב

"כשהאבק ישקע ויראו מי זה מי, אנו נהיה שם. אני יודע שכולם מבינים את זה אבל רוצים מניות שאפשר להרוויח מהן מהיום למחר. אצלנו אפשר להרוויח גם מחרתיים".

על הציטוט לעיל חתום חיים כצמן, יו"ר חברת הנדל"ן גזית גלוב, ואחד המנהלים היותר מתוגמלים במשק הישראלי. כצמן אמר את הדברים זמן קצר לאחר פרוץ המשבר, אך בחלוף הזמן (ועם החרפת משבר האשראי) מתברר כי אצל כצמן אי אפשר להרוויח מהיום למחר וגם לא מחרתיים, ואנו לא מתכוונים דווקא להתנהגות מניית גזית גלוב (שאיבדה 58% מאז אמר כצמן את הדברים), כי אם להתנהגות מניית אקוויטי 1, שמוחזקת בשיעור ישיר ועקיף של 55.2% בידי גזית גלוב.

אקוויטי 1 נסחרת בבורסת NYSE והיא חברה העוסקת ברכישה, פיתוח וניהול של נדל"ן מניב, ובעיקר מרכזים מסחריים שכונתיים וקהילתיים המעוגנים בסופרמרקטים או בחנויות אחרות. החברה נחשבת לאחת מחברות הריט הגדולות בדרום ומזרח ארה"ב, ואולי בגלל זה כצמן - דרך גזית גלוב - מקפיד להמשיך להשקיע ברכישת מניותיה במסגרת המסחר השוטף - רכישה שמתבררת בימים אלו כלא רווחית.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת שנת 2008 ועד היום רכשה גזית גלוב מניות אקוויטי 1 בשווי 115 מיליון דולר בקירוב (484 מיליון שקל), ורובן נרכשו לפי מחירים הגבוהים משמעותית ממחיר המניה הנוכחי - 12.09 דולר - המשקף שווי חברה של 938 מיליון דולר.

הפסדי גזית גלוב

אם נדייק יותר, גזית גלוב מופסדת בשיעור 28% בממוצע על רכישות אלו (הטווח נע בין הפסד של 46% לרווח של 24%), ומחיר הרכישה הממוצע עומד על 17.84 דולר - לא משהו להתגאות בו. לפי דו"חות 2007 השקיעה החברה במניות אקוויטי 1 סכום של 254 מיליון שקל, וסביר להניח שגם על רכישות אלו גזית גלוב מופסדת, לאור העובדה שהמחיר הממוצע של אקוויטי 1 באותה שנה עמד על 26.29 דולר.

ואכן, אקוויטי 1 אוחדה בדו"חות גזית גלוב (לפי תקני IFRS) החל מהרבעון השלישי של 2007 על בסיס שליטה פורמלית, הואיל וזכויות ההצבעה הפוטנציאליות של הקבוצה בחברה עלו על 50% לאחר רכישת מניות אקוויטי 1 מבעלי מניות המיעוט.

המכתב הסנטימנטלי

כצמן, כזכור, נוהג לפתוח את הדו"ח השנתי של גזית גלוב במכתב סנטימנטלי שמופנה לבעלי המניות, ובו הוא פורש את משנתו הכלכלית. אשתקד, למשל, כתב כצמן כי "נוצרה ראייה לא נכונה של מרכיבי משבר הסאב פריים, ובכך ששוק ההון התייחס לנדל"ן כולו כאל מקשה אחת, מבלי לעשות את ההבחנות הדרושות בין הענפים השונים. המשבר נסב סביב הנדל"ן למגורים, ענף שבינו לבין הנדל"ן המניב, התחום שבו עוסקת גזית גלוב, אין ולא כלום".

ובכן, כצמן אולי צודק, אך שנה עברה, משבר הסאב פריים כבר יצר כדור שלג בלתי ניתן לעצירה, גם בנדל"ן המניב, וספק אם כצמן יוכל להתכחש לכך במכתב שיחשוף בימים הקרובים.