"אנו לא רצים ספרינט. אנו רצים מרתון"

עמי וייזר, מייסד ומנכ"ל סימיגון, שאיבדה 94% משווייה בהנפקה, מסרב לאפשר לנתון זה לשבש את תוכניותיו ; בראיון ל"גלובס" מודה וייזר כי היותו פרנואיד תמנע מהחברה להגיע לחדלות פירעון, במיוחד לאחר שזכתה בשני פרויקטי ענק"

דווקא כשאנו עומדים לסיים את הראיון הטלפוני עם עמי וייזר, מייסד ומנכ"ל סימיגון , כשהוא יושב באורלנדו שבארה"ב, ואנו מתמודדים עם ניצני האביב הראשונים בישראל, בוחר וייזר לחזור לימיה הראשונים של החברה, שנסחרת כיום בבורסה המשנית של אנגליה (AIM).

"אם היו תקופות בהן היו לי ספקות שסימיגון לא תצליח לצאת מהמשבר, ובעיקר שהשוק לא יבין עד כמה תפיסתה נכונה, הן חלו במהלך ימי הבועה העליזים, וזה היה די קשה כיזם שיש לו חלום, אך השוק לא מבין אותו. היום, לעומת זאת, אין לי ספקות באשר להמשך קיומה של סימיגון, במיוחד לאור העובדה שהשוק כבר מפנים את יכולותיה".

רבים טוענים כי יש רגע במחזור חייה של חברה שבו היזם צריך להיפרד מתפקיד המנכ"ל, ואתה עדיין לא עשית זאת.

"ההפרדה הזו נובעת מההבדל בין הגדרת היזם בישראל לבין זו שבארה"ב. בעברית מקור המילה הוא ליזום, להתחיל, ואילו באנגלית המקור הוא Entrepreneur, מלשון Enterprise שפירושו בניית תאגיד. אני נמנה על הסוג השני. אני בונה תאגיד ולא רק יוזם רעיון".

ובכן, ההבחנה של וייזר אומנם מעניינת, אך סימיגון עדיין רחוקה מלהיות תאגיד, ודו"חות החברה שפורסמו ביום חמישי האחרון מעידים על כך. החברה, שהוקמה לפני 11 שנה, ומפתחת פתרונות תוכנה ללמידה, תרגול ושיתוף מידע, במיוחד עבור השוק הצבאי אך גם עבור השוק האזרחי, רשמה אשתקד הכנסות של 5.1 מיליון דולר (צמיחה שולית של 2.6%). ההפסד התפעולי עמד על 2.1 מיליון דולר, וההפסד הנקי עמד על 2 מיליון דולר או 5 סנט למניה. בקופת החברה נחים מזומנים בשווי של 3.6 מיליון דולר, כשאשתקד היא שרפה 2.3 מיליון דולר - נתונים לא מעודדים שהובילו את מניית החברה לקריסה של 86% בשנה האחרונה.

"אנו פועלים בשני תחומים, הצבאי והאזרחי, ובתחום הצבאי הצלחנו לגדול ולבסס את מעמדנו, אך משבר האשראי טרף עבורנו את הקלפים בשוק האזרחי, שהיה אמור להפוך למנוע צמיחה החל מאשתקד", אומר וייזר.

כשוייזר מדבר על השוק האזרחי הוא מכוון בעיקר לתוכנות להכרת הרכב. דרך פנייה ליצרן הרכב וקניית CD או שם משתמש לאתר בית, יוכל הלקוח לבצע סימולציה על הרכב עוד בטרם רכש אותו. "יצרניות הרכב, דוגמת ג'נרל מוטורס, קיצצו בהוצאות המו"פ ובהחדרת מוצרים חדשים, ולכן למערכת של סימיגון אין סיכוי להיכנס לענף הזה, גם לא השנה", מסביר וייזר.

"מן הצד השני", הוא מוסיף, "לא חשובה לנו ההסתכלות לטווח הקצר, אנו לא רצים ספרינט. אנו רצים מרתון, ולכן לא רוצים להקריב הצלחות בטווח הארוך כדי להראות הצלחות בטווח הקצר. עקב כך, תמיד העדפנו לוותר על פרויקטים קטנים עד בינוניים כדי שנוכל לעמוד בציפיות של לקוחות הפרויקטים הגדולים".

אך לא בטוח שבזמן משבר זו גישה נכונה.

"את צודקת, חד משמעית, אך כבר משנת 2006 וגם בשנת 2008 רצינו שהצלחת החברה תתמקד על שני פרויקטי ענק ארוכי טווח, בעלי פוטנציאל הכנסות של עשרות מיליוני דולרים, וכך לשריין את עתידנו מעל דפי ההיסטוריה".

שני פרויקטי הענק עליהם מדבר וייזר הם JSF (Fighter Joint Strike) - שם הייצור של מטוס הקרב החדש של לוקהיד מרטין (יצרנית מטוסי הקרב מהמובילות בעולם) ששמו המבצעי הוא 35-F, ואילו השני הוא UKMFTS (שפירושו UK Military Flying Training System, ראו מסגרת).

בפרויקט JSF אמורים עשרת אלפים טייסים להתאמן על מערכת הסימולציה של סימיגון, אך וייזר מודה שהפרויקט הפך כרגע לנקודת חולשה, כי התחלת מסירות המערכות בו אמורה להתחיל רק בשנת 2011. "לעומת זאת, כשיש לחברה שני פרויקטי ענק, כשאחד כבר יצא לדרכו והשני ייצא לדרכו בעוד כשנתיים, אין סיכוי שסימיגון תיעלם".

זה לא מה ששוק ההון משדר.

"נכון, וכמנכ"ל אני צריך לדאוג שהחברה תשרוד במים גועשים ואין מים גועשים מאילו הנוכחיים. לכן, אני יכול להרשות לעצמי לקבל פרויקטים קטנים כי אני יודע שמה שבניתי יכול לשרוד לאורך זמן, וכך אני יכול להעמיס עליו יותר. כדי שסימיגון לא תשקע, ובעיתות משבר חובתו של מנכ"ל היא לכוון לטוב ולהתכונן לרע, אנו צריכים לבצע פרויקטים עבור לוקהיד מרטין, שיהיו יותר זולים עבורה מאשר לרכוש אותנו".

והאפשרות הזו עלתה על הפרק?

"כן, במהלך 2004, אך אני לא רציתי. גם בימים אלו, כשאני מבלה עם מנכ"ל לוקהיד מרטין די הרבה, האפשרות הזו תמיד נזרקת לאוויר. התעשייה הביטחונית רוויית מיזוגים ורכישות".

ואם כבר במיזוגים עסקינן, וייזר מודע לעובדה כי משבר האשראי יצר הזדמנויות רכישה פוטנציאליות, אך עבורו המחיר הנכון למכירת סימיגון הוא לא מחירה בבורסה. "זה מחיר שרחוק מלייצג את שווי החברה".

*טענת שההכנסות מפרויקט JSF יתחילו לזרום רק בעוד כשנתיים. אם כך, על מה תתבסס החברה עד אז?

"כרגע יש לנו 17 פרויקטים פעילים, חלקם אסטרטגיים וחלקם קטנים יותר, כי כמו שאמרת קודם, בימים אלו אני לא יכול להיות בררן, ולכן אנו מקבלים גם פרויקטים קטנים שנעים בין שווי של 50 אלף דולר ועד מיליוני דולרים בודדים".

אך סימיגון עדיין מדממת ושורפת מזומנים. האם אין סכנה כי תגיע לחדלות פירעון?

"זה דווקא החלק הקל. מאחר ואני פרנואיד מטבעי, אני תמיד בוחן את התרחיש הגרוע ביותר, שפירושו אפס הכנסות. לקראת פרסום הדו"חות האחרונים, ביצענו תרגול עם משרד רו"ח שלנו והגענו למסקנה שאנו רחוקים מהערת 'עסק חי'".

אז אני מניחה שאתם דואגים לא להגדיל את ההוצאות.

"לקצץ בהוצאות זו חוכמה די קטנה, ובתקופה בה כולם מפטרים, סימיגון גייסה עובדים חדשים. אנו מגייסים עובדים עם כניסה של פרויקט חדש, ולכן אנו לא נדרשים לפטר אותם אם אין פרויקט".

סימיגון מעסיקה כיום 57 עובדים, תוספת של 16 איש במהלך 2008.

tali-z@globes.co.il