נציגי יאהו הגיעו לישראל כדי לפתוח דלת למפתחים המקומיים

גרג קוהן, מנהל האסטרטגיה והפיתוח העסקי של פעילות הקוד הפתוח ביאהו, אומר כי הרשתות החברתיות מחייבות פתיחות - ומציע לחברות הישראליות לקחת דוגמה משיתוף-הפעולה עם חברת גיגיה

ענקית האינטרנט יאהו נמצאת במשבר זהות כבר תקופה ארוכה, ומבינה שהיא צריכה להמציא את עצמה מחדש. זה הרבה מעבר לשאלות אם בסופו של דבר היא תירכש על-ידי מיקרוסופט ואם דירקטוריון החברה שגה בכך שהתנגד בכל מאודו לעסקה שגילמה לחברה שווי של כ-46 מיליארד דולר לעומת שווי של 18.5 מיליארד דולר היום. זה קשור לכיוון העתידי שלה, ולסיכוי שלה להתמודד מול המכונה המשומנת היטב שעונה לשם גוגל.

כחלק מהמהלכים לשנות את פניה היתווה לפני כשנה ג'רי יאנג, המייסד ומי שהיה עד לא מכבר מנכ"ל יאהו ופינה מקומו לקרול בארטס, אסטרטגיה חדשה שאחד המרכיבים המרכזיים שלה היה הפתיחות הטכנולוגית הנקראת בשם Yahoo Open Strategy. הכוונה מאחוריה היא פתיחת ממשקים (API) לחלק נרחב מהאפליקציות שמציעה יאהו וסביבת פיתוח המתאימה למפתחים שאינם מהחברה.

"הווב הולך לכיוון של פתיחת הקודים, והיישומים החברתיים מעצימים זאת. רשתות חברתיות מחייבות מעבר לפתיחות", אומר בראיון ל"גלובס" גרג קוהן, מנהל הפיתוח העסקי של יאהו Open. קוהן, המבקר בישראל בימים אלה, יתארח מחר בערב עם עובדים נוספים של יאהו במפגש של the.co.il, ויציג את הגישה של יאהו לשוק המקומי. במפגש יתקיים דיון עם מפתחים שרלבנטיים לנושא.

"כולם נהנים"

יאהו משתדלת לנקוט מעין גישת קוד פתוח לסביבת הפיתוח שלה. הרעיון הוא שהמפתחים ייקחו את האפשרות להריץ את המוצר שלהם עם הלקוחות של החברה, והיא תקבל אפשרות לגוון את סביבת המוצרים. החברה מספקת היום ממשקים שמאפשרים למפתחים חיצוניים גישה לתכנים באתר, וכן לטכנולוגיות שמשתמשים בהם להרצת יאהו, ביניהן מרכזיות למדי - כגון האלגוריתם והאינדקס של מנוע החיפוש. לצד זה, מציעה החברה פתיחות מוחלטת ביישומים מסוימים עד לרמת חשיפת הקוד.

"כולם נהנים מההסדר הזה", אומר קוהן, "המפתחים מקבלים גישה לקהל היעד של יאהו שהיה לוקח להם המון זמן לרכוש אותו, המשתמשים מקבלים עוד יכולות, ויאהו יכולה להוסיף גיוון להצעה שלה. הווב גדול יותר מיאהו במונחים של חדשנות, וסביר להניח שהחדשנות תגיע מהרשת עצמה ולא ממקום אחד בודד, מוצלח ככל שיהיה. זה מה שאנחנו מנסים לבצע".

זו אינה הפעם הראשונה בה החברה פותחת את הטכנולוגיה למתכנתים חיצוניים. יאהו פתחה לפני כמה שנים תחומים כגון מחשוב, אחסון או ממשק המשתמש באמצעות פרוטוקול YUI. לדברי קוהן כעת החברה פותחת את הגישה לתכנים שמציעים המשתמשים, כך שניתן יהיה לנצל אותם כדי לספק אפליקציות שמאפשרות שיתוף נוח בתכנים, או שירוצו על חלק מהיישומים הקיימים. לדבריו, "יכול להיות שהחדשנות ביאהו תגיע בכלל ממתכנת שמספק אפליקציה שרצה על יאהו מייל או על My Yahoo".

"פתוחים לרכישות"

אחד החלקים המרכזיים באסטרטגיה הוא הרשת החברתית. יאהו הצטרפה לארגון OpenSocial Foundation לצד חברות כגון גוגל ומייספייס במטרה לקבוע פרופיל משתמש עם אפיונים קבועים, שמתכנתים מחוץ לחברות האלו יוכלו לפתח אפליקציות לרשתות חברתיות.

האם יאהו תמנף את הקשר להשקעה או לרכישת החברה? "הכול אפשרי", מגיב קוהן, "אנחנו תמיד פתוחים לרכישות. כרגע, אנחנו רק מנסים לפתח מערכת אקולוגית סביב הפלטפורמה שלנו. למשל, כאשר אנחנו בישראל אנחנו מנסים להביא אנשים שיהיו מודעים למה שאנחנו מציעים כאן, אבל אנחנו רוצים להיות ברורים שגם יאהו מבצעת את הפיתוחים שלה בתחומים האלה". בינתיים, לדברי קוהן, יאהו מעוניינת בעיקר בערך המוסף שמתקבל מהפיתוחים מצדדים שלישיים שיגיעו.

לא רק יאהו מקיימת אירועים מסוג זה בישראל. לפני כחודשיים קיימה פייסבוק אירוע דומה בכדי לשכנע מתכנתים ישראלים לפתח אפליקציות על הפלטפורמה שלהם.גם גוגל השתתפה באירוע לפני מספר חודשים שהיה רלבנטי לסביבת הפיתוח של האנדרואיד, מערכת ההפעלה שלה לטלפון הנייד. כדוגמה מוצלחת לשיתוף הפעולה מתאר קוהן את גיגיה (Gigya), הישראלית, שמפתחת טכנולוגיה לשילוב תוכן ויישומים עם רשתות חברתיות. "אנחנו רוצים שהמפתחים הישראלים יכירו את מה שיאהו מציעה", הוא מסכם.