מהפכה בתחום הדירוג: חברות הדירוג יחויבו להירשם ברשות ני"ע ויוטלו עליהן חובות שתכליתן צמצום ניגודי העניינים

מהרשות נמסר כי משבר הסאב-פריים ומשבר האשראי חשפו כשלים בפעילות חברות הדירוג ; העונש על הפרת הוראה מהוראות הרשות במטרה לרמות או להטעות משקיע יהיה מאסר של עד חמש שנים

רפורמת הפיקוח על חברות הדירוג יוצאת לדרך - מליאת רשות ניירות ערך אישרה השבוע הצעת חוק שמטרתה להסדיר את פעילות חברות הדירוג ולהכפיף אותן לפיקוח הרשות.

הצעת החוק למעשה מיועדת להבטיח שתהליך קביעת הדירוג כמו גם הדירוג עצמו יהיו אמינים, איכותיים, שוויוניים ובלתי תלויים.

חברות דירוג בעולם מספקות חוות דעת המעריכה את יכולת העמידה של בעל חוב בהתחייבויותיו או אודות נכס או פעילות אחרים. פועל יוצא של דירוג זה הוא למעשה צמצום פערי המידע בין מלווים ללווים בכל הנוגע ליכולת פירעון החוב של הלווים.

הדירוג משפיע גם על הריבית שהלווה נידרש לשלם. הגלובליזציה, התפתחות ההנדסה הפיננסית ודוח באזל 2, הרחיבו את תפקידן של חברות הדירוג בשנים האחרונות. משבר הסאב-פריים, ומשבר האשראי שבא בעקבותיו, חשף כשלים בפעילותן של חברות הדירוג, שהתבטאו בעיקר במגבלות שיטות הדירוג, בבעיות של ניגודי עניינים ובהיעדר שקיפות בתהליך הדירוג. תרומתם של כשלים אלו לחלקן של חברות הדירוג במשבר התעצמה לנוכח ההסתמכות הנרחבת של המשקיעים על תוצרי תהליך הדירוג. התפקיד המרכזי ששיחקו חברות הדירוג במשברים אלה הביא להסכמה בקרב הרגולטורים בכל העולם (ארה"ב, אירופה ומדינות נוספות) לגבי הצורך בבחינה מחודשת והעמקת ההסדרה בתחום זה.

בעקבות תהליכים גלובליים אלה הוחלט כי גם בישראל יש מקום לשכלל את הסדרת פעילותן של חברות הדירוג ולהגביר את הפיקוח עליהן, בהמשך לעקרונות המקובלים בעולם כולו בעניין זה. על פי סיכום בין הרגולטורים הסדרת התחום והפיקוח עליו יתבצעו על ידי רשות ניירות ערך. לפיכך, גיבשה הרשות טיוטה להצעת חוק וטיוטה זו אושרה השבוע על ידי מליאת הרשות.

הצעת החוק קובעת כי רק חברה הרשומה בהתאם לחוק הדירוג תוכל לבצע דירוג הלכה למעשה. על פי ההצעה יהיה על חברות הדירוג לעמוד בתנאי כשירות. בין התנאים שמונה ההצעה: דרישות ארגוניות ותפעוליות; דרישות שמטרתן עצמאות ומניעת ניגודי עניינים; דרישת מהימנות של בעלי שליטה וההנהלה; והעסקת עובדים מיומנים, מקצועיים ומתאימים ופיקוח של החברה על תפקודם.

לאחר רישומן של חברות הדירוג יוטלו עליהן חובות שתכליתן צמצום ניגודי העניינים בעבודתן, הסדרת ההתמודדות עם פוטנציאל ניגודי העניינים, הבטחת אמינות המידע עליו הן מסתמכות בעבודתן והגברת שקיפות הדירוג. כמו כן תחויב כל חברת דירוג לחשוף את המתודולוגיות והמידע העומדים בבסיס הדירוג בהיקף ובדרך שיקבעו על פי החוק, במטרה להבטיח בקרה על אמינות הדירוג.

כמו כן מציעה הרשות לקבוע סמכויות פיקוח ואכיפה על פעילותן של חברות אלה, לרבות הטלת סנקציות אזרחיות, מנהליות ופליליות בגין הפרת ההוראות שייקבעו. בין השאר, תהיה לרשות סמכות להטיל קנסות כספיים כבדים בהתאם לשלוש דרגות חומרה שייקבעו בתוספת לחוק.

הסכום הקבוע בשל הפרה בדרגת חומרה 1 יוכל להגיע לחצי מיליון שקל. בשל הפרה בדרגת חומרה 2 - למיליון שקל ובשל הפרה בדרגת חומרה 3 - לשני מיליון שקל.

הפרת הוראה מההוראות במטרה לרמות או להטעות משקיע עונשה יהיה מאסר מירבי של חמש שנים או קנס גבוה. עיסוק בדירוג ללא רישוי עלול לעלות למפרי החוק בעונש מאסר של כשנתיים או בתשלום קנס.

הצעת החוק מטפלת לא רק בחברות לדירוג אשראי אלא בהסדרת חברות דירוג דרך כלל, כמו למשל חברות המדרגות קרנות נאמנות. ייתכן והכללים שייקבעו בשלב מאוחר יותר ייטפלו באופן נפרד ומתאים לאפיוניהן השונים של חברות הדירוג השונות.

מ- S&P מעלות נמסר: "אנו רואים בהצעת החוק להסדרת פעילות חברות הדירוג חשיבות רבה לקיומו של שוק הון משוכלל בישראל. אנו מברכים על כל רגולציה שתהיה עקבית לרגולציה הגלובאלית, תהיה אפקטיבית בדרישותיה ותבטיח פעילות דירוג עצמאית ובאיכות גבוהה".