מנכ"ל אזורים מתי דב ל"גלובס": "אנשים כבר לא יושבים על הגדר ומחכים לירידה במחירי הדירות; בכל השוק אין דירות במלאי, ולכן המחירים חזרו לעלות"

"אנשים אומרים לעצמם 'נקנה דירה ונקבל 4%-5% שכר דירה'" ; אזורים הפסידה 413 מ' ש' ב-2008 - והודיעה "לא נעמוד בפירעון חוב מיידי של החוב הבנקאי" ; לכניסה לפסגת הנדל"ן של "גלובס" - הזדמנויות מהמשבר, מגמות בנדל"ן למגורים, קבוצות רכישה וכל מה שמעניין יזמים ורוכשי דירות

"באוקטובר-דצמבר 2008 אולי דיברו על 'ישיבה על הגדר' וחיכו לירידה במחירי הדירות, אבל עכשיו כבר לא, כי רואים שהמחירים לא יורדים. יש מחסור בדירות, אין דירות ריקות. בכל הפרויקטים הגמורים שלנו אין לנו דירה אחת לא מכורה, וזה מראה את חוזקו של השוק. בכל השוק אין דירות במלאי, ולכן המחירים חזרו לעלות, וזה לא רק אצלנו, זה גם בחברות נדל"ן אחרות".

כך אמר ל"גלובס" מתי דב, מנכ"ל חברת הנדל"ן אזורים שבשליטת שעיה בוימלגרין, כשנשאל האם אנשים לא יושבים על הגדר לנוכח המשבר, ומחכים לירידות במחירי הדירות.

דב הוסיף: "גם המשכנתא נמוכה - אפשר היום לקבל משכנתא בריבית פריים מינוס 0.75%, וכל אחוז ריבית שיורד מוריד כ-100 אלף שקל מההחזר. המשכנתא היא תמיכה מאוד חזקה לשוק, כי מה האלטרנטיבה למי שיש כסף - הרי מקבלים אפס בבנק. אנשים אומרים לעצמם 'אז נקנה דירה ונקבל 4%-5% שכר דירה'".

"נצא טוב מאוקראינה"

דב מעדיף להתמקד בחוזק הפעילות בישראל. "העוצמה של אזורים בישראל באה לידי ביטוי בקצב מכירת הדירות: 645 יחידות ב-2008 ב-662 מיליון שקל, ועוד 140 דירות מתחילת שנה זו", ציין. "זאת הפעילות הגדולה והיציבה שלנו, והיא מספיק חזקה כדי לייצר השנה תזרים חיובי של 200 עד 300 מיליון שקל. הפעילות בישראל תומכת בכל החברה", הוסיף.

הכנסותיה של אזורים ממכירת בניינים וקרקעות, כפי שעולה מהדו"חות שפירסמה החברה אתמול (ד'), הסתכמו ב-1.05 מיליארד שקל, צמיחה של 18% לעומת 2007, ודב אומר כי "זהו קצב מעולה לתקופה, ומתייחס לכל הפרויקטים, וכל זה תחת המדיניות הרגילה שלנו של הנחות בשיעור של 2% עד 5% לכל היותר".

הכנסות אזורים משירותים מלונאיים הסתכמו ב-493 מיליון שקל, צמיחה של 32% לעומת 2007. "היה קצת חלש במלונאות, בגלל המלחמה בעזה, אבל עכשיו יש זינוק בהזמנות בגלל שאנשים נוסעים פחות לטורקיה", מסביר דב, וצופה: "אילת הולכת לרשום שיאים בגלל זה".

*מה לגבי מכירת בתי מלון?

"יש סיכוי שנמכור. אנו מנהלים מו"מ, אבל עדיין לא בפסים מחייבים. הרעיון הוא למכור חצי מבתי-המלון של כל הקבוצה".

*השקעתם באוקראינה 70 מיליון דולר, ולא הפקתם שום רווח.

"ייתכן שהשקענו באוקראינה בעיתוי קצת מאוחר, אבל עשינו עסקאות טובות. יש מחסור בקרקעות שם בתחום של מסחר, ועכשיו קשה לממש. אנו מאמינים שנצא מזה בצורה טובה, כי יש לנו קרקעות טובות, ויש עכשיו התעניינות של ישראלי ומשקיע בינלאומי בשתי קרקעות שלנו במדינה".

"לא נעמוד בפירעון חוב מיידי של החוב הבנקאי"

חברת אזורים חורגת מאמת מידה פיננסית שנקבעה על ידי הבנקים שהעניקו לה הלוואות בגובה 564 מיליון שקל, ולפיכך הודיעה אתמול החברה כי אם תידרש לפירעון החוב הבנקאי סולו באופן מיידי, לא צפויים להיות בידיה די אמצעים לפרוע התחייבות זו.

את שנת 2008 סיימה אזורים בהפסד של 412.5 מיליון שקל. ולאחר שייצרה תזרים מזומנים שלילי של 225 מיליון שקל, נגרמה שחיקה של 57% בהון העצמי שלה, שהסתכם ב-509 מיליון שקל בלבד. היקף החובות של החברה במאוחד עומד מנגד על 6.7 מיליארד שקל.

כתוצאה מכך חורגת אזורים בקובננט המתייחס ליחס החוב, שהגיע ל-86.3% לעומת 75% כפי שנקבע בתנאי ההלוואה המקורים. הבנקים הסכימו לוותר זמנית כך שהיחס חוב יהיה 80%, אך אזורים אינה מסוגלת לעמוד אפילו בזה. לפיכך, אחד הבנקים המלווים העניק לה ארכה עד לחודש אוגוסט, ובנק אחר רק עד מועד פרסום דו"חות הרבעון השני.

אזורים הפעילה בסוף 2008 תוכנית התייעלות רחבה בקבוצה, שכללה פיטורי עובדים, צמצום משכורות וחיסכון בהוצאות הנהלה וכלליות אחרות, מה שצפוי לתרום לחיסכון של 25 מיליון שקל במונחים שנתיים. כעת, בכוונת החברה לחזור ליחס חוב של 80% באמצעות בחינת מבנה האחזקות בחברות הקבוצה, מימוש נכסים או ביצוע רה-ארגון.

הצרות של אזורים מגיעות מעבר לים, כשלדו"חות השנתיים של חברת הבת לגנא הולדינגס הפעילה בחו"ל צורפה הערת "עסק חי". כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, אזורים נאלצה להפחית 242 מיליון שקל בשווי המוניטין שנוצר ביחס לרכישת לגנא מלפני שנתיים.

לחברה נרשם הפסד תפעולי של 79 מיליון שקל, לעומת רווח של 408 מיליון שקל בשנת 2007, אשר נובע מירידה בערך מוניטין והפסד של 364 מיליון שקל בגין לגנא הולדינגס. ההפסד הנקי השנתי, לעומת רווח נקי של 114 מיליון שקל ב-2007, נוצר גם הוא בעיקר מהפחתת המוניטין וההפסד של לגנא, כשלכך נוספו הוצאות מימון גבוהות של כ-430 מיליון שקל. זאת, כתוצאה מעלייה של 4.5% במדד ב-2008, שהשפיעה על התחייבויותיה הצמודות של אזורים.