רשות הנמלים של ניו-יורק וניו-ג'רזי לחברות ביטחוניות ישראליות: הראו לנו טכנולוגיות שאי אפשר לסרב להן

11 חברות ישראליות וביניהן רפאל, נייס ומגל מערכות, פרשו את ההיצעים שלהן לפני מקבלי החלטות ברשות הנמלים האמריקנית ; אחד האמצעים שהביעו בהם את ההתעניינות הרבה ביותר: מערכת בלימה של מכוניות תופת

רשות הנמלים של ניו-יורק וניו-ג'רזי חשפה עצמה שלשום (ג') לטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום המגננה מפני פעולות טרור. המכנה המשותף של הטכנולוגיות האלה: כולן פרי פיתוח וייצור של חברות ישראליות.

בניגוד לכנסי שידוך רגילים, שמפגישים בין יצרנים וספקים לבין מספר רב של רוכשים פוטנציאליים, באירוע בניו-יורק היה רק לקוח פוטנציאלי אחד: רשות הנמלים, אחת מהקנייניות הביטחוניות הגדולות ביותר בארה"ב, שמוציאה כ-500 מיליון דולר בשנה על רכישת טכנולוגיות, מוצרים ושירותים בתחום הגנת המולדת.

למעשה, הרשות הציגה אתגר לפני החברות הביטחוניות הישראליות: הראו לנו טכנולוגיות שאי אפשר לסרב להן. ובמילים אחרות: הנה צ'ק. תנו לנו סיבה לחתום עליו.

הלהיטות של רשות הנמלים לגייס טכנולוגיות חדשות לארסנל הגדול שכבר עומד לרשותה נובעת כמובן מהעובדה שהאזור המטרופוליטני של ניו-יורק שימש ומוסיף לשמש מגנט לטרוריסטים, למרות העובדה שהרשויות הפדרליות והמקומיות מצמצמות בהתמדה את הפגיעות המובנית באתרים המוניים במנהטן ובניו-ג'רזי הסמוכה. כל מי שעבר בנמלי התעופה קנדי, לה-גווארדיה או נוארק, בגשרים מעל ההאדסון או האיסט ריוור או במנהרות שמתחתיהם (כולם בתחום שיפוטה של רשת הנמלים), מודע לפגיעותם ולפוטנציאל ההרג ההמוני שטמון בהם.

כמו בישראל וביעדי טרור אחרים, הרשויות באזור העיר ניו-יורק מנסות להימצא תמיד שניים, שלושה צעדים קדימה לפני הטרוריסט העתידי וטכנולוגיות ישראליות נחשבות בארה"ב כגורם מסייע למימוש המגמה הזו.

דניאל קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל וכיום יו"ר הוועדה המשותפת לניו-ג'רזי ולישראל, אחת ממארגנות האירוע, תיאר זאת כך: "לחילופי המידע הקריטיים האלה בפיתוח וביישום של טכנולוגיות ביטחוניות מתקדמות יש חשיבות חיונית בחיזוק הביטחון בארה"ב כמו בישראל".

באירוע השתתפו 11 חברות: נייס , רפאל, מגל מערכות , מפרם Magna BSP, El-Far, Agent Vi, Am נוי, BSEC, Hi Tech Solutions ו-SC בריבוע. הטכנולוגיות שהוצגו הציעו פתרונות זיהוי חשודים, מניעה, חסימה ואבחון של חמרי אב"כ.

אחת מכוכבות האירוע היתה מערכת לבלימת מכוניות תופת של מפרם. למרות שהמערכת ניידת, פשוטה לכאורה וקלה להרכבה, היא הפגינה יכולת בלימה עצומה. הנוכחים התרשמו מהעובדה שמערכת כזו חוסכת עלויות גדולות הכרוכות בהתקנה של בריקדות קבע מסורבלות.

עניין רב עוררה גם מערכת של AM -נוי שמשלבת יכולת זיהוי של חומרי אב"כ במבנים עם הפסקה מיידית של מערכות מיזוג אוויר שמסייעות להפצת החומרים.
יאיר שירן, הציר הכלכלי של ישראל בניו-יורק, שהיה אחד ממארגני האירוע, אמר בנאום, כי המובילות של ישראל בטכנולוגיות להגנת המולדת נובעת לא רק מהניסיון היום-יומי שרכשה ישראל בהתמודדות עם הטרור אלא גם ממדיניות ממלכתית לתמיכה בהסבת טכנולוגיות צבאיות ליישומים אזרחיים. הוא ציין, שחלק מהחברות שהשתתפו באירוע כבר תקעו יתד בארה"ב ומוכרות בשוק הציבורי והפרטי, בדרך כלל כקבלני משנה של חברות אמריקניות.

נציגי החברות הישראליות נפגשו גם עם אינטגרטורים, קבלנים ראשיים, שמשלבים מוצרים וטכנולוגיות של קבלני משנה למערכות ביטחוניות מורכבות, ובכללם רייתיאון, וביקרו בנמלי התעופה הגדולים באזור ניו-יורק.