בדרך לעסקה גדולה בחשמל הפרטי: נומוניקס במו"מ מתקדם לרכישת חשמל מתחנת הכוח של פז באשדוד ב-300 מיליון שקל

השלמת העסקה תסייע לנומוניקס להפחית בעשרות מיליוני שקלים את עלויות האנרגיה ; תחנת הכוח של פז צפויה להתחיל למכור חשמל ברבעון השני של 2009

יצרנית השבבים נומוניקס מקרית גת מנהלת משא ומתן מתקדם עם קבוצת פז , שבשליטת צדיק בינו, לרכישת חשמל מתחנת הכוח הפרטית שבבית הזיקוק באשדוד. כך נודע ל"גלובס". לפי הערכות, מדובר בהסכם לרכישת 20 מגה ואט חשמל בשנה בחוזה ל-5-10 שנים. היקפה הכספי של העסקה נאמד ב-200-400 מיליון שקל.

המהלך צפוי לסייע לנומוניקס להפחית בצורה משמעותית את הוצאות האנרגיה, ולחסוך עשרות מיליוני שקלים. העסקה, אמורה לצאת לפועל בשנה הקרובה לאחר שפז תקבל רישיון לאספקת חשמל מתחנת הכוח.

יש לציין, כי במקביל, אינטל מתכננת להקים תחנת כוח פרטית בהיקף של 50 מגה ואט באזור המפעל שלה בקריית גת, בהשקעה של 80-100 מיליון דולר . עדיין לא ברור כיצד ההסכם המתגבש בין נומוניקס לפז ישפיע על התוכנית.

פז קיבלה החלטה אסטרטגית להיכנס לתחום החשמל הפרטי, ולפני שנתיים החלה בהקמת תחנת כוח פרטית בבית הזיקוק באשדוד, בהשקעה של 30-40 מיליון דולר. מדובר בתחנת כוח בהספק של כ-45 מגה ואט שתופעל בגז טבעי, על בסיס הסכם שנחתם עם הספקית ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק . בית הזיקוק באשדוד, בניהולו של מלאכי אלפר, צפוי לצרוך 25 מגה ואט, כאשר את עודפי החשמל מתכננת פז למכור לצרכנים פרטיים.

פז מתכננת בעתיד להכפיל את כושר ייצור החשמל בבית הזיקוק באשדוד ולהקים תחנת כוח נוספת בהספק של כ-60 מגה ואט חשמל, ובהשקעה של עד 60 מיליון דולר. בשנה האחרונה פז נכנסה גם לתחום האנרגיה הסולארית, והיא מתמודדת כיום במכרז הפוטו-וולטאי באשלים בהשקעה של כ-70 מיליון דולר והקימה חברת בת בשם פז סולאר, שבניהולו של יוגב גברי שתיכנס לתחום התקנת הקולטים הסולריים.

נומוניקס היא חברה המוחזקת על ידי אינטל (48%) וחברת ST MICRO (43%) המפתחת זיכרונות ולקוחותיה העיקריים הם יצרני הטלפונים הסלולאריים. לנומוניקס יש קשיים בעקבות עלויות הייצור הגבוהות, והירידה במחירים, והפחתת העלויות תתקבל שם בברכה.

בישראל החברה פועלת במפעל "פאב 1" (לשעבר מפעל של אינטל) שבקרית גת ומעסיקה כ-1,300 עובדים, שרובם עובדי אינטל שעברו לעבוד בחברה החדשה ועוד כ-1,000 עובדים מקבלנים חיצוניים. המפעל בישראל עוסק בייצור שבבי זיכרון. מאז החל המשבר הכלכלי נאלצה נומוניקס לפטר כ-100 עובדים. בפז ובנומוניקס סרבו להגיב.

פז נפטפז נפט