מה הקשר בין הירידות והעליות בבורסה לבין פיצויי הפיטורים שלכם?

ישנה רק סיטואציה אחת שבה יכול המעסיק להקטין יתרות הפיצויים - והיא מתקיימת לעתים נדירות בלבד

לאחרונה קיבלתי מכתב מהמעסיק לשעבר שלי (שפיטר אותי ביוזמתו), ובו נאמר שבשל הירידות בשוק ההון, הסכומים שנצברו בעבורי עבור פיצויי פיטורים פחתו באלפי שקלים!

א. האם המעסיק יכול להפחית את סכום הפיצויים המועברים מתחת לסכומים שנצברו?

ב. אם במצב של ירידות בשוק ההון העובד סופג את ההפסדים, למה במצב של עליות בשוק העובד לא נהנה מהרווחים?

שאלתך באה על רקע המצב הכאוב שנוצר אצל רבים מהפורשים מעבודתם במהלך 2008, שנה שבה שוק ההון חווה ירידות חריפות שפגעו בצבירות הפנסיוניות של העובדים. המפוטרים נאלצו להתמודד לא רק עם הפיטורים, אלא גם עם מצב שבו הירידות בשוק ההון שחקו את יתרות הפיצויים והגמל שלהם.

א. המעסיק אינו יכול להפחית את סכום הפיצויים המועברים לך ולהעביר פחות ממה שנצבר. אנו מעריכים כי ההפחתה שחווית נובעת מתשואה שלילית אליה נחשפת במהלך הזמן שחלף ממועד סיום יחסי עובד מעביד ועד למועד שבו הסתיים תהליך הטיפול בפדיון כספי הפיצויים וקבלתם לרשותך.

פרק זמן זה עלול לעתים לארוך כמה חודשים - תלוי במהירות התגובה של המעסיק, של העובד עצמו בהסדרת ענייניו מול פקיד השומה ושל המבטח אשר מטפל בביצוע פדיון הכספים מהתוכניות הפנסיוניות.

אנו מעריכים כי במהלך הזמן שחלף, חווה השוק הפנסיוני ירידות של אחוזים ניכרים. ירידות אלו הן שיצרו את הקטנת היתרות בביטוח הפנסיוני ולא הפחתה שבוצעה על ידי המעסיק.

ישנה רק סיטואציה אחת שבה יכול המעסיק להקטין יתרות הפיצויים והיא מתקיימת לעתים נדירות בלבד: מצב שבו עובד פוטר והצבירות של יתרות הפיצויים בתוכניות הפנסיוניות גדולות מהחבות החוקית הנובעת מחוק פיצויי פיטורין (שכר אחרון כפול מספר שנות הוותק). במקרה כזה רשאי המעביד לבקש מחברת הביטוח את החזר העודף שנצבר מעל החבות החוקית.

ב. שאלת ההנאה מהרווחים על כספי הפיצויים תלויה בתוכנית שבה העובד חוסך.

בפוליסות שהונפקו עד סוף שנת 2003, העובד דווקא הרוויח את התשואה הריאלית על כספי הפיצויים הצבורים. כאשר השוק הניב תשואות חיוביות הועברה התשואה הריאלית באופן אוטומטי ליתרות התגמולים של העובד. במקרה של תשואות שליליות שגרעו מיתרות הפיצויים, נאלץ המעביד להשלים את היתרה כדי להגיע לסכום של מכפלת שכרו האחרון של העובד בוותק שלו.

בפוליסות ביטוחי מנהלים שהונפקו החל מ-1.1.2004 שונה המנגנון, כך שבשנים של עליות בשוק ההון המעסיק הוא הנהנה מהתשואה הריאלית, ובשנים של ירידות בשוק ההון העובד יהיה זכאי להשלמת פיצויים גדולה יותר עקב שחיקת יתרות הפיצויים ומי שבעצם יישא בהפסד הוא המעסיק.

המשמעות בפועל היא שבפוליסות החדשות העובד אינו נהנה מהרווחים בגין כספי הפיצויים אך גם אינו חשוף להפסדים בכל הקשור ליתרות הפיצויים במקרה של פיטוריו ממקום העבודה.

תשובה: אילן בן יעקב, מנכ"ל קלי יועצים לביטוח פנסיוני בע"מ

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il