ביהמ"ש העליון בקהיר קבע סופית: ניתן להמשיך בייצוא הגז הטבעי לישראל

בכך אישרר ביהמ"ש את החלטתו הקודמת, שבה הורה לבטל את החלטת ביהמ"ש לעניינים מנהליים להפסיק את הזרמת הגז לישראל

לאחר חצי שנה של מאבקים משפטיים, בית המשפט העליון במצרים החליט סופית כי אספקת הגז ממצרים לישראל תימשך כסדרה, כך דיווחו בסוף השבוע כלי תקשורת במצרים.

בכך אישרר ביהמ"ש את החלטתו הקודמת שבה הורה לבטל את החלטת ביהמ"ש לעניינים מנהליים להפסיק את הזרמת הגז לישראל. החלטת ביהמ"ש התקבלה בהתבסס על הצהרה של ראש ממשלת מצרים, ושר הנפט המצרי. ביהמ"ש קיבל את טענת ממשלת מצרים כי העסקה שבנדון היא עסקה כלכלית שאינה דורשת את אישור הפרלמנט.

בהחלטתו הקודמת אישר בית המשפט העליון את המשך יצוא הגז לישראל, ובמקביל מינה ועדת מומחים לבדיקת הסוגיה. החלטת בית המשפט לעניינים בנובמבר 2008 התקבלה בעקבות עתירה של גורמי אופוזיציה לדון בחוזה אספקת הגז לחברת החשמל, בטענה כי הוא נעשה במחירי הפסד ואינו חוקי מאחר ולא אושר בפרלמנט כנדרש. מנגד, ממשלת מצרים טענה כי מדובר בהסכם מסחרי שנחתם בין שתי חברות פרטיות.

למרות ההחלטה הקודמת של בית המשפט, הזרמת הגז ממצרים לישראל המשיכה להתנהל כסדרה בחודשים האחרונים, אם כי בכמות קטנה. ספקית הגז המצרית EMG שבה שותף יוסי מימן, מספקת היום לחברת החשמל כשני שליש מכמות הגז אליו התחייבה בשנת 2005.

לאחר הפסקה של כחצי שנה, EMG חידשה את המגעים מול לקוחות פוטנציאליים, בהם החברה לישראל, פז, בתי הזיקוק ועוד. חידוש המו"מ בא בהמשך להסכם עקרונות עליו חתמה EMG עם ממשלת מצרים לעדכון מחירי הגז הטבעי לישראל.

מקבוצת מרחב נמסר בתגובה כי "לקבוצה לא היה ספק באשר לתשתית החוקית עליה התבססו החלטות ממשלת מצרים לייצא גז לישראל, החלטות שאושרו גם בפרלמנט המצרי.