חמש מכות משבר האשראי של החברות הישראליות בנאסד"ק

אין עוררין על כך שמשבר האשראי הנוכחי הוא מכת המכות, אך ברוח חג הפסח שבפתח בחרנו לרדת לרמת המיקרו ולבדוק אילו מכות נוחתות וינחתו על החברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני

דם, צפרדע או כינים לא ניחתו על החברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני, אך נראה שאת מכת המכות הן כבר קיבלו וקוראים לה "משבר האשראי". האווירה המאקרו כלכלית העגומה אינה מראה סימני שיפור משמעותי בקרוב, והדיונים בשאלה האם היציאה מהמשבר תגיע השנה או בשנה הבאה עדיין נמשכים. עד אז, החברות הציבוריות ממשיכות "לחטוף מכות", וברוח החג הקרב "גלובס" ריכז עבורכם חמש מכות קריטיות שפוגעות וימשיכו לפגוע בחברות הישראליות שנסחרות מעבר לים, ועוד שתיים שעלולות להופיע בעתיד. עם זאת, פסח הוא גם חג האביב, חג של צמיחה והתחדשות, ויש גם חברות שייהנו מגורמי תמיכה - גם על רקע המשבר הכלכלי. כאן ליקטנו חמישה טריגרים שעשויים להוביל לצמיחה אצלן. חג שמח.

המכות

שחיקה בשיעורי הרווחיות

"לחץ מחירים מצד לקוחות עלול להוביל לשחיקה בשיעורי הרווחיות", אומר האנליסט אורי ליכט מבית ההשקעות אי.בי.אי. "זו מגמה שרלוונטית לכל החברות, ולאו דווקא לסקטור מסוים. ללקוחות יש בימים אלו הרבה מאוד כוח מול הספקים, ולחברה שרוצה לזכות בעסקאות - זה עלול לעלות לפעמים בשיעורי הרווח". עם זאת, ליכט לא חושב שחברות ימכרו במחירי הפסד רק כדי לזכות בלקוח, אך "אם בא לקוח ואומר לחברה 'לכי לקראתי, תני לי הנחה', לא תמיד לחברה יש הרבה ברירות".

לדברי ליכט, הנפגעות הפוטנציאליות ממגמה שכזו הן רוב החברות אם לא כולן. "אפילו בנייס, שבשנים האחרונות הציגה שיפור בשיעורי הרווחיות, השיפור עלול להיעצר. בחברת וריפון, לעומת זאת, המגמה כבר קיימת".

התארכות עסקאות מכירה ותקציבים לא סגורים

"ישנה מגמה של התארכות עסקאות מכירה ותקציבים לא סגורים בקרב לקוחות", מציין אמיר ארגמן, אנליסט באופנהיימר. "זה בולט במיוחד בתחום של ציוד התקשורת, ודוגמה לכך היא אזהרת הרווח האחרונה של סרגון. גם אלווריון עשויה להיפגע ממכה שכזו, ולא מדובר באופי החברה כי אם במגמה שנובעת מהמצב הכלכלי. להבדיל מבעבר, ספקיות שירותי תקשורת יותר זהירות, וגם אם נחתם עימן הסכם מכירה, תהליך ביצועו יותר ארוך. להערכתי, זה יימשך עד שתהיה התבהרות מסוימת במצב הכלכלי, וזה אומר לפחות עוד שניים-שלושה רבעונים".

בהקשר זה מציין ליכט את הירידה המשמעותית בהשקעות ה-IT | (טכנולוגיית מידע). "בישראל, חברת המחקר STKI מעריכה שהירידה בהשקעות במחשוב מגיעה לשיעור של 12.5%", הוא אומר. "הפגיעה כאן רלוונטית לחברות כמו מטריקס, טלדור, וגם נס טכנולוגיות".

חשיפה לשוק הצרכני

"לאחרונה, הצרכן האמריקני לחץ על הבלמים, והוא צורך פחות מבעבר", אומר ארגמן. "התוצאה היא סיכון גדול יותר לחברות שחשופות לצרכן הסופי באופן ישיר, כמו סינרון, שמפתחת מכשור עבור טיפולים קוסמטיים, או אורבוטק, שמייצרת מכשירי בדיקה למפעלים שמייצרים טלוויזיות. צורן נמנית גם היא על הנפגעות, אך אני מעריך שהשנה הרעה כבר מאחוריה".

בדומה למכות אחרות, גם החשיפה לצרכן היא תופעה קיימת ומוכחת, אך להערכת ארגמן היא צפויה להחמיר ולהישאר עימנו עוד תקופה ארוכה. "בראיית המאקרו, התהליך צפוי להימשך יותר מכמה רבעונים קדימה. הפרמטרים המאקרו כלכליים מצביעים שווקטור הצריכה פונה כלפי מטה. גם אם הנתונים היום נראים טיפה יותר טובים, אין זה אומר שהמגמה תשתפר בשנתיים עד שלוש השנים הקרובות. יש כרגע תיקון לרבעון הקודם שהיה קטסטרופלי, וגם הממשל בארה"ב מתמרץ, אז לצרכן יש יותר משאבים לצרוך - אך זה רק 'אקמול' שפוגע ביכולת לראות את המגמה בטווח הארוך".

ארגמן מוסיף שהתופעה היא עולמית, אך מה שמיוחד בצרכן האמריקני זה שרמת צריכתו הייתה חריגה טרום המשבר, כשלמעלה משיעור של 70% מהתמ"ג האמריקני נבע מהצריכה הפרטית. "כלכלת ארה"ב מהווה 15% מכלכלת העולם, ולכן שינוי בהתנהגות הצרכנית בארה"ב משפיע על חברות ברחבי העולם", הוא אומר.

הערכות שווי ומחיקות

"עוד 'מכה' היא הערכות שווי ומחיקות על בסיס GAAP", אומר ליכט. "חברות מעריכות את הרכישות שביצעו בעבר, את שווי המוניטין והנכסים הבלתי מוחשיים, ומגיעות למסקנה שהשווי הנוכחי נמוך משווי הרכישה, ומדובר במחיקה לא תזרימית. אני מניח שנגלה מחיקות נוספות במסגרת פרסום הדו"חות השנתיים המורחבים שיוצאים לאור בימים אלו".

היעדר כרית מזומנים ויכולת לגייס

"דווקא בתקופה שיכולה לייצר הזדמנויות למיזוגים ורכישות, אנו רואים חברות עם קופות מזומנים מדוללות ושלאור המצב, הן נתקלות בהיעדר יכולת לגייס הון נוסף", אומר ארגמן. "אודיוקודס ביצעה שלוש רכישות לפני כשלוש שנים, ועכשיו, גם אם היא תרצה לרכוש, היא לא יכולה. גם אורבוטק, שהייתה לה קופה גדולה, ביצעה רכישה שדיללה אותה כמעט לחלוטין. עם זאת, בשתי החברות הללו היעדר המזומנים לא יוצר קושי תפעולי או בעיית הישרדות, אך יכולתן לצמוח דרך רכישות יורדת". ליכט מעריך שייתכן שנראה גם ירידה בהשקעות במו"פ, במיוחד בחברות שהמו"פ שלהן מתבסס על אשראי בנקאי, שאותו ינסו לצמצם כמה שרק אפשר.

שינוי בשערי החליפין והחרפת המשבר באירופה

"ייתכנו התפתחויות בלתי צפויות בשערי החליפין. אף אחד לא ממש יודע להיכן ילך הדולר", אומר ארגמן. "ברמת המאקרו יכול להיווצר משבר רחב יותר באירופה, ואם אירופה, שהיא שוק ייצוא חשוב לחברות הישראליות, תיכנס לשפל משמעותי יותר - תיווצר עוד 'מכה'", הוא מסביר.

גורמי תמיכה

הדולר המתחזק

"התחזקות הדולר טובה לחברות הישראליות", אומר ליכט. "אצל רובן מטה החברה נמצא בישראל ותשלומי השכר לעובדים מבוצעים בשקלים. היחלשות הדולר בשנה שעברה חייבה את החברות הישראליות להתייעל, ואילו עכשיו, כשהדולר מתחזק, הוא משחק לטובתן ויכול לתרום לירידה בהוצאות התפעול שלהן".

ארגמן מכנה את החשיפה לדולר 'מחלה' שהייתה נכונה עד לפני כשנה. היום, לעומת זאת, המצב הפוך. "חברה שחשופה לארה"ב, וחלק ניכר מהכנסותיה מגיע משם, נהנית מהתחזקות הדולר. אודיוקודס וטבע הן שתי דוגמאות טובות לכך".

מיזוגים ורכישות

"המשבר מייצר הזדמנויות רכישה במחירים שפעם אי אפשר היה אפילו לחלום עליהם", סבור ליכט. "יש חברות כמו נייס, ריטליקס ואיתוראן שעוברות את המשבר כשברשותן קופת מזומנים נאה. אני מאמין שנייס בוחנת לא מעט רכישות, ושהיא עשויה לבצע רכישה גדולה בתחום הביטחוני עוד השנה. יש לה כחצי מיליארד דולר בקופה, והיא לא תסתפק בהנחתם בחשבון העו"ש".

היעלמות המתחרים

"למי שיש כסף, יש הזדמנויות", מסכים ארגמן. "המשבר 'הורג' מתחרים קטנים שנחלשים בגלל ההפסדים וחוסר יכולתם לגייס כסף נוסף. כך, חברות גדולות מהם יכולות לתפוס נתחי שוק גדולים יותר. רדוויז'ן, אלווריון, סינרון, סרגון וגם RRsat עשויות ליהנות מהתופעה, וגם אם השוק בו הן פועלות צומח כיום פחות, הן יכולות להמשיך לצמוח באמצעות לקיחת נתחי שוק ממתחרים ששבקו חיים".

יכולת לגייס כוח אדם איכותי

בעוד שחברות רבות ממשיכות לפטר עובדים, הפיטורים הנרחבים יוצרים הזדמנות חדשה. "על רקע הקיצוצים, חברות יכולות לגייס היום כוח אדם איכותי במחיר סביר. אני שומע מחברות שונות על מילוי משרות באנשים שקודם לכן הן לא יכלו להרשות לעצמן להעסיק", אומר ארגמן.

רגולציה/פיקוח ממשלתי

ברוב המקרים רגולציה היא דבר מקשה, אך יש דוגמה להיותה גורם מסייע. להערכת ארגמן, טבע, כמובילת שוק התרופות הגנריות בעולם, צפויה ליהנות מרגולציה שתשתנה לטובה בתחום הבריאות בארה"ב. "בתקופה שבה יש הוצאות ציבוריות גבוהות ונוצר לחץ להקטין אותן, ייווצרו מהלכים רגולטוריים שישחקו לטובת ענף הגנריקה", הוא מסכם.

[לטבלת ישראליות בניו-יורק]