אוורגרין מחזקת את הפורטפוליו: משקיעיה הוסיפו 20 מיליון ד' לקרן הרביעית

בעקבות המהלך, הקרן שלה תנהל מעתה 163 מיליון דולר ; ארז שחר, שותף-מנהל באוורגרין: "התפקיד שלנו הוא לדאוג שלחברות הטובות יהיה כסף בקופה - כבר למדנו בעבר שזה משתלם"

קרן ההון סיכון Evergreen, השלימה לאחרונה גיוס בהיקף של 20 מיליון דולר כתוספת (Annex) לקרן הרביעית, שגויסה בשנת 2002. בעקבות ההון שנוסף, הקרן הזו תנהל מעתה 163 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

את אוורגרין הקימו יעקב בורק ועופר נאמן בשנת 1987 והיא מנהלת חמש קרנות. הקרן האחרונה גויסה בשנת 2006 והיא מנהלת 200 מיליון דולר.

ארז שחר, שותף-מנהל באוורגרין, אמר כי התוספת גויסה מקבוצת המשקיעים הקיימים בקרן ושנעשה מאמץ גדול במטרה שלא ליצור קונפליקט בין האינטרסים של המשקיעים בקרן הרביעית שלא השתתפו במהלך הנוכחי לבין אלו שבחרו להשקיע גם בתוספת.

שחר מכוון לעובדה המוכרת, בעיקר בעתות של משבר כלכלי. בתקופות כאלו הקרנות מוצאות את עצמן עם מחסור במזומנים, בין אם חישבו באופן לא מדויק את הצורך בהון פנוי עבור חברות הפורטפוליו ובין אם החברות נזקקות להון נוסף. בשלב מאוחר יחסית בחיי הקרן, כשכבר ברור מי הן החברות המבטיחות יותר, כספי התוספות שמגויסים מופנים, באופן מובן, לאותן חברות שנראה שיש להן סיכוי להתגבר על המשבר ולהגיע אל תקופת הגאות הבאה במצב טוב יותר.

הוספת הכסף הזו יוצרת מצב שבו המשקיעים הקודמים בקרן בעצם "מדוללים" לעומת אלו שמשקיעים במסגרת התוספת, שמקבלים זכות להשקיע רק בחברות הטובות והמבטיחות ולא בכל החברות.

שחר אמר היום כי באוורגרין התאמצו למצוא נוסחה שמחד תמזער את הפגיעה במשקיעים הקודמים בקרן ומאידך לא תגרום למשקיעים שהשתתפו במהלך הנוכחי לחוש פגועים.

*זה נשמע כמו ניסיון לעגל מרובע.

שחר: "למדנו מהמשברים הקודמים ומהמחזור הקודם של גיוס תוספות לקרנות בשנים 2001-2002, שאחת הבעיות היא הקונפליקט שנוצר בין המשקיעים הקיימים בקרן לבין אלה שמשקיעים בתוספת. המשקיעים החדשים משקיעים לכאורה בחלק מהפורטפוליו, והמשקיעים הקודמים שהשקיעו בכל חברות הפורטפוליו, פחות מרוצים. כדי למנוע את הקונפליקט בין המשקיעים הקיימים שלא השתתפו במהלך הנוכחי לאלו שכן השתתפו, החלטנו להגדיל את הקרן באופן שההון שגויס כעת נכנס ל-Pool הכללי של הקרן. כך, המשקיעים שהשתתפו במהלך כמו גם אלה שלא, יהיו שותפים באופן דומה".

המטרה: אקזיטים טובים בסוף המשבר

*מיהם המשקיעים החדשים?

"כל המשקיעים בתוספת הם כאלה שכבר השקיעו בקרן והחליטו להוסיף. אמנם לא כל המשקיעים יכלו להצטרף, אך כל אלה שהצטרפו הם מקבוצת המשקיעים בקרן הרביעית".

הקרן הרביעית כבר אינה מבצעת השקעות בחברות חדשות וכל ההון הפנוי מופנה אל חברות הפורטפוליו להשקעות המשך ושמירה על האחזקות של הקרן בחברות שהיא מאמינה בעתידן.

*איך הגעתם למצב שבו הייתם זקוקים להון נוסף?

"המשבר הכלכלי יצר מצב שבו מאוד קשה לגייס הון לחברות. מצד שני, יש בפורטפוליו של הקרן כמות גדולה של חברות טובות שאנחנו רוצים לתמוך בהן. החברות זקוקות ליותר הון וקשה לקחת בחשבון כניסה של משקיעים חדשים. בנוסף, לא מעט מסבבי הגיוס נעשים בשווי יורד וכדי למנוע את דילול האחזקות שלנו בחברות, אנחנו זקוקים להון גדול יותר מזה שתכננו".

שחר טוען שהמשבר חשף הזדמנויות מצוינות אפילו להגדלת האחזקות בחברות מסוימות. מצד שני, מאחר שאין אקזיטים ולא צפויים כאלה בעתיד הקרוב, הקרן לא יכולה לקוות שהון ממכירת או הנפקת חברות יחזור אליה ויממן חברות. לדבריו, "השוק מאוד קשה וזה כמעט לא תלוי בחברות. התפקיד שלנו הוא לדאוג שלחברות הטובות יהיה כסף בקופה. כבר למדנו בעבר שזה יהיה משתלם".

*למה כוונתך?

"גם בשיא המשבר הקודם, ב-2002, בקרן השלישית היו לנו כמה חברות שבחרנו להגדיל את האחזקות שלנו בהן. מדובר בחברות כמו טריאנה, ביגבנד וקולבר, שהגיעו לאקזיטים מרשימים בשלב מאוחר יותר".

שחר משוכנע שהתוספת הנוכחית תביא את הקרן הרביעית של אוורגרין למקום דומה והחברות המבטיחות ייצרו עם תום המשבר אקזיטים טובים. לאוורגרין הרביעית אכן יש רשימה נאה של חברות שמצבן טוב, כמו אמימון, טרנספארמה, פונטיס, ורוניס, איגלו ו-eASIC. *