הבידור של תקופות מיתון

הסרט "מפלצות נגד חייזרים" מוכיח אפשרות של שלוש חברות לפחות, להרוויח מהמצב

בסוף השבוע האחרון של מארס הושק הסרט Monsters vs. Aliens (מפלצות נגד חייזרים) שהופק על ידי DreamWorks Animation (DWA). ההקרנה הוכתרה כהצלחה קופתית, אחרי שהסרט מכר כרטיסים ביותר מ-58 מיליון דולר בארה"ב. מה כל כך משמעותי בהשקה של סרט אנימציה?

החשיבות של מפלצות טמונה בכך שזו ההשקעה המשמעותית הראשונה בסרט תלת-ממדי. בעיני תעשיית הקולנוע, הקרנת הבכורה של מפלצות היא המבחן הראשון לאטרקטיביות טכנולוגיית התלת-ממד, והסרט עבר את המבחן בהצלחה.

הסרט הוקרן על כ-7,300 מסכים ברחבי ארה"ב, 2,000 מהם מסכים תלת-ממדיים - הכמות הגדולה ביותר אי פעם. ואם היו עוד מסכי תלת-ממד נגישים הוא היה מוקרן גם עליהם. הסקרים הראו שכ-40% מהצופים צפו בסרט בצורה ה"מסורתית", הדו-ממדית. הם דווקא רצו לראות את הסרט בתלת-ממד, אבל לא יכלו כי לא היה קולנוע תלת-ממדי בסביבה או שכל הכרטיסים אזלו.

שני דברים ראויים לציון ב"מפלצות". ראשית, הסרט הראה שלתלת-ממד יש פוטנציאל למשוך קהל רב. כבר משנות ה-50 תעשיית הקולנוע מתארת את התלת-הממד כדבר הגדול הבא, אבל עד כה הקהל לא התעניין בטכנולוגיה הזו או שלא התרשם ממנה.

אולם טכנולוגיית התלת-ממד החדשה אפקטיבית יותר מבעבר. בהוליווד מאמינים שהיא תביא קהלים גדולים יותר בעתיד לבתי הקולנוע.

חברות סרטים כמו DreamWorks Animation, למשל, הודיעו שיפיקו את כל סרטיהן מעתה בתלת-ממד, וסרטי האנימציה הקרובים של פיקסר מקבוצת דיסני, ושל 20th Century Fox מקבוצת ניוז קורפ. יוצגו גם כן בתלת-ממד.

בידור למיתון

הדבר השני שראוי לציון הוא שסרטי התלת-ממד פופולריים למרות שבתי הקולנוע גובים מהצופים 2-4 דולר יותר לכרטיס. נכון, לבתי הקולנוע עולה אלפי דולרים להתקין את מערכות ההקרנה התלת-ממדיות, ולאולפנים עולה יותר לצלם בתלת-ממד. אבל בזמנים שבהם הצרכנים חוסכים כל כך, זה די מרשים שהם מוכנים לשלם יותר בשביל סרט תלת-ממדי.

זה דבר ידוע שבתקופות כלכליות קשות אנשים הולכים לסרטים כי הם רוצים בידור, וסרט ממלא את הצורך הזה בעלות נמוכה יחסית. מחירי כרטיסי הקולנוע בצפון אמריקה עלו ב-9.3% בינואר ובפברואר בהשוואה לאותה תקופה בשנה הקודמת, וה-Vancouver Sun דיווח ש"2009 נראית כשנה הכי רווחית של הוליווד מאז ומעולם".

זה יפעל לטובתה של DWA. הפקת "מפלצות", כך פורסם, עלתה סכום מפלצתי של 165 מיליון דולר, והסטודיו הוציא עוד 175 מיליון דולר על קידום המכירות של הסרט. זה גרם לי לחשוב על חברות בידור באופן כללי. למרות המצב הכלכלי, חברות שמציעות בידור להמונים נמצאות בפוזיציה טובה למשוך את הדולרים והשקלים של הצרכנים.

כמו תמיד, אני לא ממליץ על מניה אלא אם כן היא עוברת לפחות את המבחן של אסטרטגיית גורו אחת. אחרי סינון של חברות רבות שעוסקות בבידור, מצאתי שלוש ששווה לשקול.

מארוול

המניה הראשונה היא מארוול (סימול: MVL), שמאחורי דמויות קומיקס פופולריות כמו אקס-מן וספיידרמן, מהן היא מייצרת (או מעניקה רישיונות לייצור) צעצועים, סרטים, חוברות קומיקס, חולצות ועוד.

האסטרטגיה שביססתי על כתיבתו של פיטר לינץ' רואה במארוול חברה "צומחת במהירות", מפני שהצמיחה ברווח למניה, של 25.67%, עולה על 20%. מכפיל הרווח מעט נמוך מ-10, מה שמאפשר ל-PEG (מכפיל רווח לצמיחה) לעמוד על 0.39. ה-PEG המצוין הזה נמוך מהרף הרצוי ביותר לפי לינץ', 0.5.

לא רק אסטרטגיית לינץ' מפנטזת על מארוול. האסטרטגיה שביססתי על כתיבתו של ג'ואל גרינבלט גם רואה במארוול מבצר שיתמודד עם כוחות הרשע. תשואת הרווח של המניה (16.32%) ממקמת אותה בין 166 המניות הטובות ביותר במאגר המידע שלנו. זאת, בשעה שהתשואה על ההון (של 188.46%) ממצבת אותה במקום השמיני.

שילוב הדירוג בשני הקריטריונים ממקם את מארוול במקום ה-19 מבין כל המניות במאגר שלנו, וזה מספיק כדי שאקס-מן יפסיק להיות מוטציה ויהפוך לאנושי.

DirecTV

עוד חברה מוטת בידור מעניינת היא DirecTV Group (סימול: DTV), ספקית הטלוויזיה בלווין הגדולה בארה"ב, לה גם פעילות באמריקה הלטינית.

אסטרטגיית ההשקעה של ג'יימס או'שונסי אוהבת אותה מאוד מפני שהרווח למניה גדל בכל אחת מחמש השנים האחרונות, ומחיר המניה זול בהתבסס על מכפיל המכירות הנמוך של 1.18. כזכור, לפי המודל כל מכפיל שנמוך מ-1.5 נחשב זול.

בנוסף, המניה נהנית מחוזק יחסי של 87, שהוא נחמד מאוד. החוזק היחסי מודד את ביצועי המניה בשנה שעברה בהשוואה לשאר המניות. שילוב כל הקריטריונים האלו ממקם את DirecTV בין 50 המניות הטובות ביותר לפי אסטרטגיית או'שונסי, וזה מספיק כדי להכניס אותה למצעד הפזמונים של מניות הבידור.

דיסני

חברת הבידור האחרונה שאזכיר היא אחד המותגים המוכרים ביותר בעולם - וולט דיסני . לא צריך להציג לכם את ענקית הסרטים, האנימציה, הטלוויזיה ושאר תכני הבידור הזו. מודל לינץ' מחבב את דיסני. עם PEG חזק של 0.37, המשקיעים מקבלים מציאה רצינית מבחינת פוטנציאל הצמיחה.

מארוול, DirecTV ודיסני הן חברת שונות מאוד, אבל שלושתן ממוצבות היטב כך שינצלו את תשוקת הציבור לבידור בתקופה הקשה הזו. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, ומייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים שמשרתת משקיעים אמריקאים עשירים וחברות, ומנהל קרן הגידור Validea, שמשקיעיה מגיעים מרחבי העולם. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"