זאב פלדמן בחקירתו ביחב"ל: "לא ברור שגאידמק היה חייב במס בישראל"

פלדמן, לשעבר סגן נציב מס הכנסה, נחקר ביחב"ל בפרשת שוקי ויטה בה הוא חשוד בקבלת דבר במירמה ; אמר כי עו"ד יעקב וינרוט "שכנע את גאידמק לתרום 2 מיליון דולר למדינה בצורת מסים"

"לא ברור שגאידמק היה חייב במס בישראל". כך אמר בחקירתו ביחב"ל זאב פלדמן, לשעבר סגן נציב מס הכנסה - ומי שהיה מועמד לשמש מנהל רשות המסים, אבל הסיר את מועמדותו בשל מעורבותו בפרשת שוקי ויטה.

בפרשה מבקשת הפרקליטות להאשים את ויטה, הממונה על הכנסות המדינה המושעה, בשוחד והפרת אמונים; את עו"ד יעקב וינרוט במתן שוחד, הלבנת הון וקבלת דבר במירמה; ואת פלדמן בקבלת דבר במירמה.

פלדמן ביצע הסכמי מס מול ויטה עבור מספר לקוחות של וינרוט, ובהם ארקדי גאידמק, מיכאל צ'רנוי והיהלומנים דן גרטלר ויעקב ברנט.

פלדמן סיפר על הנסיבות בהן הגיע אליו גאידמק. לדבריו, הוא הגיע דרך וינרוט, בעקבות כוונתו לרכוש את החברה לישראל. פלדמן: "עשינו בדיקות לגבי החברה לישראל, אני העליתי את נושא המס שלו, בגלל מניית הזהב בחברה שדורשת אישור של המדינה לרכישה, וההמלצה שלי ושל וינרוט היתה שאף שהוא טען שהוא לא תושב ולא חייב מס בישראל, עמדתי היתה שאדם שחי כאן תקופות לא מעטות ומוציא סכומים כה גדולים בישראל, יהיה נכון שהוא כן יפתח תיק במס הכנסה ויסדיר את מעמד המס שלו.

"פניתי בעקבות זאת לשוקי ויטה, כדי להסדיר באיזה אופן תחילת עבודה מול רשויות המס... היה ברור שגאידמק שוהה כאן באופן חלקי ומתעתד להשתקע בארץ... היו אצלו הרבה סימני שאלה, ולפי רוב המבחנים הוא לא תושב ישראל נכון לאז. חשבתי שתמיד עדיף לנהל מו"מ מול השלטונות, ולהשיג ודאות, גם אם ההסדר יקר..."

לדבריו, הוא הציג בפני ויטה את מצבו של גאידמק, בהסתמך על דברי גאידמק, אך אז האחרון "התאדה". פלדמן: "הוא שילם את הסכום הראשון ופחות או יותר התאדה לנו, כי גם העסקה של החברה לישראל לא יצאה לפועל, גם נותקו היחסים עם וינרוט. אני בשלב מסוים ביוזמתי פניתי למס הכנסה, כי הגיע דו"ח שהוא צריך למלא, והוא עבר להיות קונסול אנגולה במוסקבה.

"אני מעריך כי לו היה עומד בהסכם, זה בסופו של דבר היו השומות הסופיות. אבל גם אחרי הרפורמה, המעמד שלו לא ברור מבחינת המס. לא בטוח שהוא חייב במס בישראל. בסופו של דבר הוא שוכנע על-ידי וינרוט לתרום 2 מיליון דולר למדינה בצורת מסים, וכך שכנע אותו למלא אחר ההסכם".

פלדמן אמר כי וינרוט היה ברקע, וכי הוא עדכן אותו בדבר התקדמות הדברים. הוא נשאל אם וינרוט הכווינו לויטה, והשיב בשלילה. כן נשאל כיצד הגיע דווקא לגוש דן ולשוקי ויטה. פלדמן: "אני לא יודע להגיד בדיוק, אבל גאידמק דיבר על כך שהוא הולך לקחת משרדים במתחם הבורסה. לפיכך חשבנו ללכת לגוש דן. גם יש כמה פקידי שומה שעושים הסדרים כאלה, יותר גדולים, ואחר מהם הוא שוקי ויטה".

פלדמן נשאל אם ידע כי משרד רו"ח קוסט-פורר פנה בזמנו בשם גאידמק לעשיית הסכם במבנה דומה, אך מבנה ההסכם לא אושר - לא על-ידי משרד פקיד שומה חדרה (גאידמק התגורר בקיסריה) ולא על-ידי הנציבה דאז, טלי ירון-אלדר. פלדמן השיב כי לא ידע על זה אז, וכי הוא מניח שגם ויטה לא ידע.

פלדמן נשאל מה ידע על גאידמק כשהאחרון הגיע אליו דרך וינרוט. פלדמן: "ידעתי שהוא איש עסקים עם הרבה כסף, ידעתי על נושא צרפת והבעיה שם, בגלל זה גם הלכנו עם וינרוט ליהודה שפר (יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון - ה.מ). לדבריו, גם ויטה ביקש אישור מהרשות לאיסור הלבנת הון.

פלדמן נשאל אם וינרוט לא ציין בפניו כי אינו יכול לטפל בעצמו בתיק. פלדמן: "לא, ברוב המקרים שיש מס הוא פנה אליי. זה לא משהו נדיר. הוא אינו מומחה במסים".

לשאלה אם ההסכם היה סודי, והם השתדלו שלא לחשוף אותו, אמר: "מבחינתי באופן ברור וחד משמעי, אני לא עושה עסקים עם מיקי או שוקי, אלא עם רשות המסים והמדינה, אז בשום אופן לא. לא ראיתי שמדובר באיזה משהו מיוחד לטובתי או לטובת הנישום".

התובעות הן עוה"ד שרון כהנא ויפעת שטיין; ויטה מיוצג בידי עו"ד אלון רון; וינרוט בידי עוה"ד דוד ליבאי ונבות תל-צור; פלדמן מיוצג בידי עו"ד פיני רובין.