איתות אזהרה מארה"ב? התנערות מהסכם אנאפוליס תציב את ממשלת נתניהו בעמדת פתיחה גרועה ביחסים עם ממשל אובמה

פרשנות ב"ניו יורק טיימס": אובמה אמר בפני הפרלנט הטורקי כי ארה"ב תומכת בחוזקה במטרה של שתי מדינות בישראל - זו המטרה שעליה הסכימו הצדדים במפת הדרכים ובאנאפוליס, וזו המטרה שישאף לממש באופן פעיל כנשיא

הממשלה החדשה בישראל תשיק את יחסיה עם ממשל אובמה ברגל שמאל אם תתנער מהסכמי אנאפוליס. זו המשמעות של הכללת המילה 'אנאפוליס' בנאומו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה לפני הפרלמנט הטורקי, מיום ב'.

מאז כניסתו לבית הלבן, ב-20 בינואר, לא התייחס אובמה לוועידת אנאפוליס בשום התבטאות פומבית על המזה"ת. העובדה שהוא עשה זאת בפעם הראשונה בנאום באנקרה, זמן קצר לאחר ששר החוץ החדש, אביגדור ליברמן, אמר שלהסכמי אנאפוליס "אין תוקף", היא איתות אזהרה לממשלה החדשה בישראל: התנערות מאנאפוליס תציב את ממשלת נתניהו בעמדת פתיחה גרועה במשאיה ומתניה העתידיים עם ממשל ארה"ב.

הערכה זו כלולה בבלוג של הלן קופר, כתבת ה"ניו יורק טיימס" בבית הלבן. היא מציינת שההתייחסות המפורשת של אובמה לוועידת אנאפוליס, שנעשתה לשם נרדף לחזון שתי מדינות, נועדה לדחות על הסף את דברי ליברמן ולהדגיש שהממשל החדש בוושינגטון דבק במדיניות המזרח-תיכונית של קודמו.

בנאום באנקרה אמר אובמה: "אני רוצה להבהיר, ארה"ב תומכת בחוזקה במטרה של שתי מדינות, ישראל ופלסטין, שחיות זו בצד זו בשלום ובביטחון. זו המטרה שעליה הסכימו הצדדים במפת הדרכים ובאנאפוליס. זו המטרה שאשאף לממשה באופן פעיל כנשיא".

ליברמן אמר קודם לכן, כי להסכמי אנאפוליס אין תוקף מפני שהממשלה והכנסת לא אשררו אותם.

דובר בבית הלבן אמר, כי הנשיא "מדבר ישירות על השקפותיו ותקוותיו לגבי היחסים בין ישראלים לפלסטינים, ועל תקוותיו לגבי שלום רחב יותר בין ישראל לערבים".

אולם בשיחות פרטיות אמרו כמה פקידי ממשל ומומחים לענייני המזה"ת, שמצוטטים בפרשנות, כי אובמה מתכונן לעימות ממושך עם הממשלה החדשה בישראל על הקמת מדינה פלסטינית.

הפרשנות מציינת, כי דברי ליברמן כלשעצמם אולי אינם חשובים כל כך מפני שרוב שרי החוץ בישראל לא רלוונטיים לתהליך השלום. זה "תיק" שמוחזק ישירות ע"י ראה"מ, ורק ציפי לבני, בכהונתה כשרת חוץ, חרגה מעט מדפוס זה. השאלה הגדולה היא, האם ליברמן נותן בעצם ביטוי להשקפתיו של נתניהו עצמו, שיחזיק במוסרות ניהול המו"מ עם הפלשתינים.

בהערה לא מחמיאה, מבחינת נתניהו, מציינת כתב הטיימס, כי הוא אמנם נץ, אבל הוא הוכיח שניתן לגרור אותו אל שולחן הדיונים, כפי שעשה הנשיא לשעבר ביל קלינטון בוועידת וואי ריוור.

הדחייה החד-משמעית של דברי ליברמן, באירוע בעל פרופיל גבוה כל כך כנאום בפרלמנט הטורקי, היא אפוא אזהרה לנתניהו שארה"ב תדחוף לפתרון של שתי מדינות ושממשל אובמה מצפה שראה"מ ייתן ביטוי פומבי לתמיכתו ברעיון זה.