כך מפסידים כסף

בבקשה, התעקשו על "היגיון השוק" ותגיעו רחוק ועמוק, זה פחות או יותר מה שקרה לי

מאיר ברק הוא סוחר יומי ומנכ"ל טריידנט קפיטל מרקטס, ביה"ס למסחר יומי במניות בורסות ארה"ב

מזה שבועיים אני מתעקש שעליית השוק היא חסרת כל היגיון. יש לי תירוצים בלי סוף: ההדפסה ההיסטרית של טריליונים, ירידת הייצור, נתוני התעסוקה ועוד. למי לא הטפתי את משנתי: כתבות, פורומים, סרטוני וידיאו ומידי יום בסקירת חדר המסחר של טריידנט על 600 סוחריו שקונים ומוכרים איתי מניות בבורסה האמריקאית מידי כל ערב. טעיתי בגדול. אני ממתין לירידות והשוק מגחך בפני ועולה בלי להביט לאחור.

אל תטעו. למרות שהשוק ואני לא הסכמנו על הכוון, השבועיים האחרונים היו בין השבועות הרווחיים ביותר שלי בשנה החולפת. היו תקופות שטעות מתמשכת כזו זה הייתה עולה לי הרבה כסף. את השיעור שלמדתי לפני הרבה שנים בתחילת דרכי כסוחר מניות בוול סטריט, אני רוצה לחלוק אתכם: בבורסה אסור לעולם להתעקש על היגיון!

אין כוונתי לומר שלא צריך לחשוב ולתכנן קדימה על סמך הידע והניסיון שצברתם, אולם אם בפועל מסתבר לכם שהשוק מתנהג באופן שונה ממה שאתם סבורים שהוא הגיוני, הרי שצריך לחרוק שיניים, לקבל את החלטת הרוב (השוק) ולהתנהג בהתאם.

כך מוחקים חשבון מסחר

בתחילת דרכי כסוחר, הייתי עקשן. לדוגמא, הייתי מסוגל לקנות מניה ולהתעקש מכל מיני סיבות הגיוניות שהיא חייבת לעלות. אם היא הייתה יורדת בניגוד לדעתי הייתי מגדיל כמות מתוך התעקשות עיוורת על צדקתי.

אם היא הייתה ממשיכה לרדת, הייתי שולף מהארסנל את כל התירוצים שכתובים בספרים: יש לה מגמה של עליה, יש לחברה מוצרים טובים, יש לה הנהלה טובה, האנליסטים העלו לאחרונה את מחיר היעד שלה, היא בטח תחזור כי בטווח הארוך מניות רק עולות... לא אחת עמדתי על סף מחיקת חשבון בגלל התעקשות עיוורת.

התכונה החשובה

משקיע אגדי אחד שנודע בשם וורן באפט, העיד פעם על עצמו שהוא אינו משקיע טוב יותר ממשקיעים אחרים, אלא שהוא, להבדיל מאחרים, מוכן להודות בטעויות שלו מהר יותר. חשבו על האמירה הזו. שווה 30 שניות דומיה.

משקיעי בורסה מנוסים יבינו מייד את מידת החוכמה והניסיון הגלומים במשפט זה. להבדיל מבאפט, טווח המסחר שלי הוא דקות, שעות ולכל היותר מספר ימים, אבל זוהי אמירה אוניברסלית המתאימה לכל טווח פעולה.


לא להתעלם לגמרי מההיגיון

כיצד אני מתכננן את יום המסחר ומה אני צריך לעשות אם וכאשר מסתבר לי שטעיתי? ראשית, כסוחר אני קונה או מוכר מניות רק לפי כוון השוק בזמן אמת. אם השוק בזמן אמת יורד, גם אם חשבתי שיעלה, אני מבצע שורטים. אם השוק עולה, אפילו אם ההיגיון אומר לי שעליו לרדת אני קונה. עד כאן, לקנות ולמכור עם כוון השוק זו שיטה סטטיסטית בדוקה שמצליחה יותר פעמים מאשר נכשלת.

לעומת זאת שימו לב לשינוי הבא: אם אני מאמין שהשוק צריך לרדת והשוק אכן יורד - כמויות השורט שלי תהיינה גדולות מהרגיל ופקודות ההגנה שלי רחוקות יותר. אם לעומת זאת השוק עולה, למרות שהנחת היסוד שלי היא שהשוק צריך לרדת - אני קונה מניות בכמות קטנה יותר ועם פקודות הגנה צמודות יותר.

הטעות שלי בהחלט עלתה לי כסף.

סביר להניח שאם הייתי צופה עליות ומגדיל כמויות בהתאם, הייתי מרוויח יותר מכפי הרווחתי בפועל בשבועות האחרונים וכמובן שצר לי על כך, אולם יש הבדל ענקי בין להרוויח פחות לבין להפסיד.

לסיכום, שילמתי הרבה על צבירת הנסיון שמתיר לי להתרות בכם ולומר: בבורסה לעולם אל תתעקשו על ההיגיון!