קפיצה קטנה לסין

עשרות חברות ישראליות וזרות, מוחקות את מניותיהן מבורסת המשנה האנגלית, אך מדינות רבות ממשיכות לאמץ את המודל לפיו זו בנתה עצמה, והאחרונה שבהן היא סין ; איזו פלטפורמה דמוית AIM השיקה לאחרונה סין, ומדוע סופה עלול להיות דומה לזה של המודל

כשאומרים "מודל לחיקוי" בדרך כלל מתכוונים למשהו טוב. איש, חברה או אף פלטפורמת מסחר שהפכו ראויים לחיקוי וגרמו לאחרים לרצות להידמות להם. ואכן, הבורסה המשנית של אנגליה -AIM , הפכה בשנים האחרונות למודל לחיקוי. לא מעט מדינות בנו פלטפורמות מסחר דומות לה - לעיתים בשיתוף עימה ולעיתים לבד - וכך התפשטה בורסת המשנה כמעין מגיפה, ולאו דווקא במובן החיובי של המילה.

כזכור, רק טרם החג הודיעו שתי חברות ישראליות על רצונן להימחק מהמסחר בבורסה, ולפי אתר הבורסה, אשתקד נמחקו ממנה 258 חברות, כשלמחצית מהן הייתה סיבה טובה (מעבר לרשימה הראשית או רכישה), ואילו לשאר לא היה תירוץ מספיק טוב (איבדו את היועץ הממונה שלהן או מחקו מיוזמתן את מניותיהן).

בשלושת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית נמחקו מהמסחר בבורסה 77 חברות, כאשר רק שתיים מהן עברו לרשימה הראשית. במילים אחרות, סטטיסטיקה לא ממש מחמיאה למי שהפכה ל"מודל לחיקוי", אך כנראה שלמיליארד סינים הסטטיסטיקה לעיל עדיין לא מפריעה.

ביום שלישי האחרון פרסמה הרשות לני"ע בסין חוקים חדשים הנוגעים להנפקות ראשוניות בפלטפורמת מסחר חדשה - Growth Enterprise Market - שתוקם על יסודות בורסת Shenzhen (עיר בדרום המדינה שהפכה עם השנים למרכז כלכלי חשוב במעצמה האסייתית). לפי חוקי הרשות הסינית, חברות קטנות עד בינוניות שירצו לבצע הנפקה ראשונית בפלטפורמה החדשה, צריכות להיות רווחיות לפחות במשך שנתיים עם רווחים צבורים של 10 מיליון יואן (משהו כמו 1.5 מיליון דולר).

זאת להבדיל מחוקים קודמים, במסגרתם חברות קטנות עד בינוניות שרצו לבצע הנפקה ראשונית היו צריכות להביא עימן שלוש שנות רווחיות ורווחים צבורים של לפחות 30 מיליון יואן. בנוסף, לפי החוקים החדשים, חברות בעלות הון עצמי של 30 מיליון יואן (לאחר ההנפקה) יוכלו גם הן להצטרף לפלטפורמה החדשה (בעוד שדרישת ההון להנפקה ברשימה הראשית עומדת על 50 מיליון יואן). החוקים החדשים ייכנסו לתוקפם בתחילת החודש הבא, אך עדיין לא נקבע תאריך רשמי להשקת פלטפורמת Growth Enterprise Market.

"אנו רואים בהשקת הפלטפורמה הנוספת כמהלך חיובי בטווח הארוך, שייצור אמצעי ליצירת אקזיטים עבור משקיעים בחברות צמיחה, קטנות עד בינוניות, וכך יעודד את הסקטור של חברות SME(Small and medium enterprises)", ציין בנק ההשקעות דויטשה בנק בסקירה שהוציא לכבוד האירוע. במילים שלנו, SME פירושו סטארט אפים שעדיין לא ממש הוכיחו את עצמם.

"השקת Growth Enterprise Market תיצור גישה לשוק ההון הסיני עבור הרבה חברות צמיחה וחברות חדשניות", נכתב בהודעת הרשות לני"ע הסינית. דרך אגב, סין מנסה כבר תשע שנים (!) לבנות פלטפורמת מסחר עבור חברות צעירות, אך רק עכשיו אזרה אומץ ועשתה מעשה. מטבע הדברים, בקהיליית ההון סיכון הסינית ההודעה התקבלה בברכה. וונג שורן (Wang Shouren), יו"ר איגוד קרנות ההון סיכון בעיר Shenzhen ציין כי "יעברו חודשיים עד שחוקי הרשות יתאימו עצמם לפלטפורמה, מהתיאוריה למעשה, ואז הפלטפורמה תוכל להתחיל לפעול על בסיס ניסיוני, לפחות בהתחלה".

עם זאת, יש לא מעט בנקאי השקעות שטוענים כי גל של פשיטות רגל בקרב חברות סטארט אפ, תוצאה נלווית של משבר האשראי הגלובלי, עלול לדחות את השקת הפלטפורמה. כך או אחרת, לפי הערכות אנליסטים יש כבר כמעט שלוש מאות חברות שמתדפקות על דלתות Growth Enterprise Market, ולא יכולות לחכות לרגע שאלו ייפתחו.

כך או אחרת, עבור מיליארד סינים (עליהם נהוג לומר שאינם טועים) נקווה שהפלטפורמה החדשה לא תלך בדרכה של בורסת המשנה הבריטית, ולא תאבד מהמוניטין שעדיין לא צברה. בימים שכאלו, הנפקות ראשוניות הן לא דבר קל ומבטיח, ובמיוחד לא הנפקות של חברות שעונות להגדרה "סטארט אפים".

PartyGaming שילמה את חובה. עכשיו הגיע התור של 888

סוף סוף! הגיע הזמן! לאחר כמעט שנתיים מורטות עצבים (לאו דווקא עבורנו), PartyGaming, מפעילת אתר הפוקר המקוון הגדול בעולם, הגיעה להסדר פשרה עם משרד המשפטים האמריקני (DOJ) וסללה את דרכה לחופש.

תזכורת קצרצרה. לאחר שחוק פדרלי אסר על חברות ההימורים המקוונים לפעול בתוך ארה"ב, אי שם לפני כשנתיים וחצי, הפשיל משרד המשפטים האמריקני שרוולים והחל לחקור את מעשיהן הלא חוקיים - בדיעבד - של חברות כמו PartyGaming ו-888 הישראלית, שנמצאת בשליטת האחים אבי ואהרון שקד. השתיים, נזכיר, נסחרות בבורסה הראשית של אנגליה, הראשונה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר והשנייה לפי שווי של 493 מיליון דולר.

וכך, PartyGaming שבשליטת שני המתכנתים ההודים אנורג דיקשיט וויקרנט בהרגאבה, ורות פרסול (בעלת אזרחות ישראלית ובת לניצול שואה) ובן זוגה ראסל דה ליאון, הגיעה ראשונה להסדר, וביום שלישי האחרון הודיעה על פרטיו. תחת ההסכם, משרד המשפטים האמריקני לא יגיש תביעה נגד PartyGaming וחברות בת שלה בגין פעילותן בשוק האמריקני טרם החלת החוק לעיל (שזכה לשם ש-PartyGaming לא תשכח לנצח - The unlawful internet gambling enforcement act), אך תשלם קנס של 105 מיליון דולר, אותו תעביר למשרד המשפטים האמריקני בתשלומים חצי שנתיים, החל מהיום וכלה בתאריך 30 בספטמבר 2012.

"זה הוא יום מאוד חשוב עבור PartyGaming", ציין בהודעת החברה ג'ים ריין, מנכ"ל החברה, מבלי להגזים. "כעת אנו ממוצבים לנצל הזדמנויות אסטרטגיות, שלפני חתימת הסכם הפשרה לא היו נגישות עבורנו", הוסיף והתכוון לבטח גם למיזוגים ורכישות, כשהחברה שהוא ממנכ"ל יכולה להיות בצד הרוכש אך גם בצד המוכר. ואכן, הסכם הפשרה ידלל את קופת החברה בשלוש השנים הקרובות, אך גם מעניק לה "תעודת ניקיון" וסוגר עבורה מעגל שנראה היה שלא ייסגר לעולם.

ובחזרה לנציגה הישראלית - 888 - שניהלה במקביל ל-PartyGaming, ועדיין מנהלת, את אותם דיונים מתמשכים עם משרד המשפטים האמריקני. 888 עדיין לא פרסמה עדכון בנושא המשא ומתן מול המשרד האמריקני, אך לאור הסדר הפשרה אליו הגיעה PartyGaming, סביר להניח שגם היא תגיע להסדר דומה, ואולי אף תודיע על כך בטווח הקצר. עד אז, מניות שתי החברות מנסות להתאושש. מניית PartyGaming עלתה מתחילת השנה בשיעור של 17% והיא נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 15 - לא יקר ולא זול מדי - ואילו מניית 888 איבדה מתחילת השנה 1.3% והיא נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 10 - שאולי עבור חלק מציבור המשקיעים מסמן הזדמנות קנייה.