עם אלדין בא התיאבון: וקטור מחפשת עוד רכישות בישראל

כריס פדי, נשיא SafeNet שבבעלות וקטור, מנצח עכשיו על המיזוג עם אלדין ; בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא נוטה לייחס את אופן הרכישה האגרסיבי לווקטור ולא לסייפנט ומדבר על הרכישות הבאות בארץ: "אלדין העבירה לנו שמות של סטארט-אפים ישראליים שיכולים להתאים לרכישה"

מיזוג חברות מעולם לא היה דבר פשוט. הוא דורש התגברות על חששות העובדים, גישור על הבדלי תרבות ומחסומי שפה, מימוש סינרגיות תפעוליות ובמקרים רבים גם צמצום משרות כפולות ופיטורי אנשים.

מיזוג חברות לאחר השתלטות כמעט-עוינת ומאבק שליטה של חודשים, ולאחר שהמייסד הכריזמטי של החברה הנרכשת הולך הביתה בתחושה שגנבו לו את הבייבי, זה כבר אתגר שונה לגמרי.

תשאלו את כריס פדי, נשיא חברת אבטחת המידע SafeNet, שמנצח כעת על המיזוג עם המתחרה לשעבר אלדין - לאחר שקרן הפרייבט-אקוויטי וקטור, הבעלים של סייפנט, השלימה את ההשתלטות על המתחרה הישראלית והחליטה למזג בין שתי החברות הבנות.

וקטור ניהלה מאבק אגרסיבי על השליטה באלדין הישראלית. לאחר שמרבית המוסדיים הגדולים שהיו מושקעים באלדין השתכנעו למכור, נאלץ בינואר האחרון גם המייסד והמנכ"ל ינקי מרגלית להרים ידיים ולחתום על הסכם למכירתה, תמורת 160 מיליון דולר במזומן. מרגלית עצמו קיבל כ-20 מיליון דולר, אבל שנה קודם לכן אחזקותיו נסחרו בשווי כפול.

על הרקע הלא פשוט הזה, פדי נראה דווקא אופטימי ורגוע. בראיון ראשון ובלעדי לעיתון ישראלי, הוא טוען שאת מרבית החששות בקרב עובדי אלדין הוא כבר הצליח להפיג, ושהמיזוג רק יפתח בפניהם דלתות חדשות. הוא גם מספר על היתרונות של קרן וקטור בתור בעלים, ובמקביל מקפיד להחמיא למרגלית.

אם שואלים אותו על מאבק השליטה שהסתיים לא מכבר, פדי מתנער בדיפלומטיות מהאחריות לכך. מבחינתו, ההשתלטות העוינת הייתה של וקטור, לא שלו, והמבט שלו מופנה לעבר העתיד המשותף.

"אני יודע שהיו עובדים שחששו שנבוא ונפרק דברים, ונסגור חלקים מהחברה", פותח פדי את השיחה. "אבל למה שנעשה את זה? למה שנזהה משהו בעל ערך, ונשקיע את הכסף והמאמצים כדי לרכוש אותו, רק בשביל לפרק ממנו את כל הערך?"

לדבריו, את כל אותם חששות הצליחה סייפנט להפיג. "אנחנו כבר מעבר לשלב הזה של החששות. אנחנו מנוסים במיזוגים ופעלנו מהר כדי להבהיר את העניינים. אלדין היא הרכישה ה-13 שאני מעורב בה, מאז שהגעתי לסייפנט ב-2001. החלק החשוב היה לקבוע את ההנהלה המשותפת, כי ברגע שיש אנשים שמכירים את בסיס העובדים הקיים, הרבה יותר קל לתקשר עם כל השאר".

מרכיב חשוב נוסף, מציין פדי, הוא לפעול מהר כדי להסיר את הערפל מבחינת העתיד התעסוקתי האישי של העובדים. "צריך לספר לעובדים מה התפקיד החדש שלהם. ואם יש כפילויות וצורך בפיטורים, אז חייבים לבצע אותם בהקדם האפשרי, כי להחזיק את העובדים בחוסר ידיעה זה הרבה יותר גרוע", הוא אומר.

גם במקרה של אלדין בוצעו פיטורים מיד לאחר המיזוג, כאשר סייפנט דאגה לגבש את הרשימות בשבועות האחרונים שלפני השלמת העסקה. הפיטורים עצמם בוצעו כבר בימים הראשונים למיזוג. בישראל פוטרו כ-20 עובדים. קודם לכן הועסקו בארץ 270 מתוך 500 עובדי אלדין.

דרושה בעיית נזילות

פדי יודע לא רק לרכוש חברות, אלא גם מה זה להירכש בידי קרן וקטור. לאחר שבשנת 2006 הסתבכה סייפנט בפרשת הבקדייטינג (תיארוך לאחור של אופציות) מהסוג המוכר לעין הישראלית מחברת קומברס, קיבל הבורד של החברה החלטה למכור אותה בשלמותה. במקביל, פדי קודם לתפקיד הנשיא, לאחר שהנשיאה והמנכ"ל הקודמים עזבו. באפריל 2007 נמכרה החברה לווקטור, תמורת כ-634 מיליון דולר במזומן.

"יש יתרון מיוחד בלהיות חברה פרטית תחת וקטור, כי היא מסייעת בחיבורים האסטרטגיים בין חברות, אבל לא מתערבת בניהול השוטף והיומיומי של החברות שהיא רוכשת. אני מסתכל עליה כעל שותפה פיננסית שלנו, למרות שהיא מחזיקה במלוא הבעלות", הוא אומר.

*לפני שווקטור רכשה אתכם, היו שיחות בין סייפנט לאלדין לגבי מיזוג אפשרי?

"שיחות היו, אבל הן אף פעם לא עברו את שלב הגישושים. זה אף פעם לא היה יותר מאשר לבחון אם באלדין מעוניינים בכלל לעשות דבר כזה".

*אז מי דחף בסופו של דבר לעסקה, וקטור או סייפנט?

"זו הייתה רכישה של וקטור, לא של סייפנט. כבר כשהיא רכשה אותנו, היא ידעה שיש לנו עניין בחיבור עם אלדין, אבל היא זו שזיהתה את ההזדמנות להכניס את אלדין תחת כנפיה. המהלך היה שלה, וכך גם התזמון והצורה שבה הוא נעשה".

*תבצעו רכישות נוספות בישראל?

"אלדין העבירה לנו שמות של 2-3 סטארט-אפים ישראלים, שמשלימים את הטכנולוגיה שלה. הסטארט-אפים האלה בהחלט יכולים להתאים לחברה הממוזגת בתור יעד לרכישה, ואנחנו מתכוונים לדבר איתם בהקדם".

ולסטארט-אפיסטים שמבקשים לדעת מה הופך סטארט-אפ ליעד לרכישה מבחינת סייפנט, מפרט פדי: "טכנולוגיה טובה, אנשים טובים, אבל גם בעיית נזילות שתגרום להם להזדקק לנו".

"אני מעריץ את ינקי מרגלית"

פדי מעולם לא פגש את האדם שייסד את אלדין בגיל 22, האיש שעוזב אותה כעבור 23 שנים בעקבות המיזוג, אבל יש לו רק מילים טובות להגיד עליו.

"אני מעריץ את ינקי מרגלית, שהצליח לבנות חברה כמו אלדין. כל מי שהתחיל מכלום ובנה במו-ידיו חברת היי-טק גדולה ומצליחה, ראוי להערצה", הוא אומר.

*גם בקרב העובדים והמנהלים של אלדין יש הרבה הערכה והערצה למרגלית. זה לא קשה להם מבחינה רגשית לשתף אתכם פעולה?

"ינקי עשה עבודה טובה בלבחור מנהלים ולעזור להם לגדול ביחד עם החברה. כל הבכירים שנשארו איתנו, הצליחו לעשות את השינוי התפיסתי מאוד מהר, וזה מעיד גם על העבודה הטובה שינקי עשה איתם. כל מי שבחר ורצה לעזוב היה חופשי לעשות זאת, ועדיין רק מנהלים מעטים עזבו. בסך הכול המיזוג הזה רק יפתח דלתות למנהלים ולעובדים של אלדין". *