האם למעסיק מותר "להשלים" חוסר בכספי פיצויים מקופת הגמל?

אתם שואלים, המומחים עונים: כל השאלות והתשובות בשפת השוק - המדריך לכסף שלכם ; שאלות נוספות? כתבו אלינו

אתם שואלים, המומחים עונים: שאלות ותשובות בנושא הכסף שלכם - מתוך מדור "שפת השוק".

השאלות והתשובות מתפרסמות בכל יום ה' בערב במדור "שפת השוק" בעיתון "גלובס". המדור עוסק בנושאים פיננסיים מסובכים בצורה פשוטה וברורה, במטרה להביא את עולם הפנסיה והגמל לגובה העיניים, לפשט את המושגים שכדאי לכם להכיר, להבליט את מה שבדרך כלל מתחבא באותיות הקטנות, ולסייע לכם לקבל את ההחלטות הטובות ביותר בנוגע לכסף שלכם.

האם במקרה של חסר בכספי הפיצויים רשאי המעסיק לפנות לחברת הביטוח ולהעביר מקופת הגמל (שהיא חלק מביטוח המנהלים) כספים להשלמת הפיצויים? איך העובד יכול להיות בטוח שלא נעשה כך מאחורי גבו?

"ביטוח המנהלים" הינה תוכנית ביטוח פנסיונית לטווח ארוך שאליה מופרשים כספי פיצויים ותגמולים של עובדים שכירים. על-פי החוק, ההפקדות נעשות כך: עד 8.33% מהשכר לפיצויים (פיצויי פיטורים) - על-ידי המעסיק; עד 7.5% מהשכר לתגמולים (חיסכון לפנסיה) - על-ידי המעסיק; עד 7% מהשכר לתגמולים - על-ידי העובד.

החוק מחייב הפרדה בין סוגי התשלומים בפוליסה, ולכן חברת הביטוח מדווחת על צבירת כספי הפיצויים בנפרד מצבירת כספי התגמולים.

בעת עזיבת עבודה נדרשת חברת הביטוח לדווח למעסיק על ערך כספי הפיצויים לפדיון, כדי שהמעסיק יבדוק האם קיים חוסר בכספי פיצויים על-פי החוק (מכפלת השכר האחרון של העובד במספר שנות הוותק שלו בעבודה) והאם נדרשת השלמת כספי פיצויים על-ידי המעסיק.

למעסיק אין אפשרות לבקש מחברת הביטוח להשלים את החוסר בכספי הפיצויים, במקרה שקיים כזה, מכספים אחרים שנצברו בפוליסה, כגון כספי תגמולים - שנועדו לימי הגמלאות.

המקרה היחיד שבו מותר למעסיק לבצע השלמת חוסר בכספי פיצויים מתוך כספי התגמולים הוא בהסדר הנקרא "זכאות ללא תנאי", שקיים רק בפוליסות שהוצאו החל משנת 2004, ובתנאי שהמעסיק והעובד הסכימו וחתמו על החלת סעיף זה.

בהסדר זה, העובד יקבל בכל מקרה את כספי הפיצויים שנצברו בפוליסה, בין אם פוטר או התפטר לאחר ותק מינימלי שייקבע בין הצדדים ולא יעלה על שלוש שנים, אך לא יזכה לתשלום השלמה בעת סיום יחסי מעביד-עובד. אם עזב העובד לפני שצבר את הוותק המינימלי, הוא לא יהיה זכאי לקבל את כספי הפיצויים.

במסגרת הסדר זה, כספי הפיצויים ישולמו כשהם צמודים למדד או לרווחי ההשקעות - הגבוה מביניהם, וההפרש החסר, אם ישנו, יושלם מתוך צבירת התגמולים.

תשובה: רחל מירון, מנהלת המטה המקצועי בקבוצת שקל - ניהול, ביטוח ופיננסים

כמעסיק אני מפקיד בקרן הפנסיה מבטחים החדשה של מנורה, בהתאם להסכם קיבוצי: 5.5% מהשכר תגמולי עובד, 6% מהשכר תגמולי מעביד, 6% מהשכר לפיצויי פיטורים. נוסף לכך אני מפקיד 2.3% על שם העובד בקופת פיצויים, גם היא של מבטחים החדשה. במבטחים ממליצים להפקיד את 2.3 האחוזים האלה באותה קופת גמל עם שאר ההפקדות (כלומר 8.33% במקום 6% לפיצויים). הם צודקים?

ראשית, כמעסיק שחל עליו הסכם קיבוצי, עליך לפעול לפי הוראות ההסכם הקיבוצי. עם זאת, ככלל אין מניעה כי כל כספי הפיצויים (8.33%) יופקדו בקרן הפנסיה המקיפה.

אם נתעלם לרגע מהשיקולים הקשורים לעובד (כיסוי ביטוחי, תשואה, דמי ניהול) - למעביד זה פשוט לא משנה. על-פי ההסכם הקיבוצי החל עליו, תשלומיו לקרן הפנסיה ולקופת הגמל באים במקום חבותו על-פי החוק לפיצויי פיטורים ולרוב אין הוא נדרש לבצע השלמה של כספי הפיצויים (משכורת כפול מספר שנות הוותק) בעת סיום יחסי עובד מעביד.

תשובה: רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה, מנכ"ל B4 יועצי פרישה בע"מ

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il