גיוסים מיותרים ב-IT

מיזוגים יגיעו מכיוון בלתי צפוי: חברות שיגיעו קרוב לחדלות פרעון ויאלצו לממש נכסים

את המיזוגים בשוק ה-IT בישראל יאיצו קשיים פיננסיים ולא חזון אסטרטגי

לקברניטי שוק ה-IT בישראל אין ספק כי בסוף 2009 או לכל המאוחר ברבעון השני של 2010, יהיה בישראל שוק שירותי מחשוב שונה לגמרי מזה שהכרנו. הדבר יתרחש בעיקר בשל קונסולידציה.

התחרות המתגברת, האכזבה מהפעילות בחו"ל, הירידה בביקושים השנה, ובעיקר הפרמטרים הכספיים והפיננסיים שמציגות חמש החברות הישראליות הגדולות - נס, מטריקס, מלם-תים, וואן תוכנה וטלדור - לא משאירים מקום לספק: השוק המקומי קטן על סדרי הגודל של הפעילויות הללו.

אבל נניח שיקרה מיזוג כזה - מה שנקבל יהיה מאכזב. למרות שמיזוג בין שתי חברות ישראליות גדולות יחסית בשוק שירותי ה-IT הישראלי הוא כמעט מחויב המציאות, קשה לראות את זה קורה. מבחינת אופי הפעילות והחזר ההשקעה, קוביות הלגו של החברות בשוק ה-IT, אינן מסתדרות כל-כך בקלות על גבי תשתיות אחרות.

בשנתיים האחרונות נטלו על עצמן רוב חברות ה-IT הישראליות הגדולות חובות משמעותיים - אם באמצעות אג"ח ואם באשראי בנקאי - כדי לממן צמיחה מהירה. דו"חות 2008 הראו בבירור שהסכומים שגויסו היו גבוהים מדי.

לא רק יחסית למחירים שיש כיום בשוק, שהם נמוכים, אלא גם, ואולי בעיקר, ביחס ליכולת ההחזר של החברות. אפשר להניח שכל החברות היו מתפשרות בשמחה על גיוס נמוך במחצית מכפי שהעמיסו על עצמן בפועל. פשוט אין להן מה לעשות עם הכסף.

וואן ומטריקס, לדוגמה, ניצלו הזדמנות ברבעון האחרון של 2008 כדי להפחית את מצבת החובות שלהן, בכ-10 מיליון שקל וב-50 מיליון שקל, בהתאמה. מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, סיפק הסבר חד-משמעי לסיבה בגללה החברה העדיפה לקנות אג"ח, ולא לרכוש פעילות ריאלית. לדבריו, מדובר בהזדמנות פיננסית יוצאת דופן. כלומר, במטריקס, חברה בעלת יכולת לשרת את החוב, מצאו שההחזר יהיה גבוה יותר בהנדסה פיננסית מאשר בייעוד המקורי של הכסף.

היכולת להצדיק את גיוסי החוב תחייב את החברות שיוכלו, לבצע רכישות במחירים נמוכים בכדי שהתשואה על ההשקעה תהיה שווה את תשלומי הריבית שנוגסים ברווח המצומק גם כך. אחרת, עדיף לנצל את הכספים שגויסו פשוט כדי לרכוש נכסים פיננסיים ו"לעשות סיבוב", מאשר להסתבך עם רכישות שלא מחזירות את ההשקעה בהן.

המיזוגים בשוק יגיעו מהצד השני: החברות שיתקשו במציאת מקורות למימון ההחזרים יהיו חייבות בסופו של דבר לממש נכסים בכדי למלא את הקופה. כך שהכספים שגויסו אכן יביאו לקונסולידציה מסוימת - לא בשל החזון האסטרטגי אלא בגלל הקושי לעמוד בהחזרים. *