ביהמ"ש: מנהל תיקים שפעל בלי רישיון אך לא גרם נזק אינו חייב לפצות את הלקוח

בימ"ש השלום בת"א דחה תביעה שהוגשה נגד נפתלי מנדלוביץ אשר הורשע בניהול תיקי השקעות ללא רישיון, וקבע כי ההפסדים בסך 1.2 מיליון שקל בתיק שניהל נבעו מאירועים חיצוניים בשוק ההון

בית משפט השלום בתל-אביב דחה תביעה שהגיש גמלאי בזק נגד נפתלי מנדלוביץ (מנדי), שהורשע בניהול תיקי השקעות בלא רישיון. זאת, לאחר שנקבע כי ההפסדים בסך כ-1.2 מיליון שקל בתיק נבעו מאירועים חיצוניים שהשפיעו על כלל שוק ההון בתחילת שנות ה-2000. כן נקבע כי לא הוכח קשר בין היעדר רישיון ניהול התיקים לירידה בשווי התיק.

מנדלוביץ ייסד את מכללת ביזפורטל ללימודי שוק ההון, ולמרות שרשות ניירות ערך סירבה להעניק לו רישיון ניהול תיקים - הוא ניהל השקעות וייעץ ל-20 לקוחות. ב-2004 נגזרו עליו 3 חודשי עבודות שירות וקנס, לאחר שנקבע כי מומחיותו המקצועית, שלא היתה שנויה במחלוקת, אינה תחליף לחובת הרישוי שבחוק הייעוץ.

יצחק לוי הכיר את מנדלוביץ בהרצאה בנושא שוק ההון שהעביר לגמלאי בזק, והפקיד בידיו את כל חסכונותיו. באמצעות עוה"ד יוסי כ"ץ ושי תמר טען, כי בתוך פחות משנתיים וחצי הצטמק תיק ההשקעות מ-1.5 מיליון שקל ל-143 אלף בלבד. לוי לא טען כי מנדלוביץ התרשל בפעולות, אלא שהפר חובה חקוקה ואת חובת הנאמנות כשהציג עצמו כבעל רישיון ניהול תיקים, ובכך שלא יידע אותו בדבר ההשקעות בעלות הסיכון הגבוה שביצע בכספו. כן טען כי מנדלוביץ פעל בניגוד עניינים כשהשקיע חלק מכספיו בקרנות "כיוון" שניהל בעצמו, מבלי ליידעו על כך.

מנדלוביץ טען, באמצעות עו"ד אריה נייגר, כי הודאתו בעסקת הטיעון בהליך הפלילי אין בה די כדי לחייבו בנזקי התובע.

תיק ספקולטיבי

השופטת רונית פינצ'וק-אלט דחתה את התביעה. ראשית, קבעה, מנדלוביץ נתן ביטוי חיצוני ברור לכך שהוא בעל עניין בקרנות "כיוון", ולוי ידע זאת ואף ידע כי כספו הושקע בין היתר בקרנות אלה. שנית, פסקה, שווי תיק ההשקעות הוכפל תוך 8 חודשים, ואם לוי לא ידע עד אז שמדובר בתיק ספקולטיבי - הרי שרווחים אלה היו אמורים ללמדו זאת.

בנוסף ציינה השופטת כי השליטה בהמשך ההשקעה, סוג ההשקעה או הוצאת הכספים מהחשבון לא רק עמדה לו באופן תיאורטי אלא הוצעה לו, אולם לוי קיווה כי ירידת השווי תהיה זמנית, מה שלא קרה.

עוד נקבע כי לוי ידע בשלב מסוים על היעדר הרישיון של מנדלוביץ, אולם לא מיהר לבטל את ייפוי-הכוח שלו ולא שאל אותו על כך דבר. מעבר לכך, נקבע כי לא הוכח קשר סיבתי בין היעדר הרישיון לבין ההפסדים בתיק, שהיו נחלת כלל שוק ההון, מה גם שלא הוכח כי מנדלוביץ פעל למען עצמו ובניגוד לטובת התובע.

לוי חוייב בשכר-טרחת עורך דין בסך 30 אלף שקל. (ת.א. 34709/05).