שוודיה: שנת מאסר למפעילי אתר שיתוף הקבצים פיראט ביי

ארבעת האנשים העומדים מאחורי האתר החינמי הגדול בעולם לשיתוף קבצים, נדרשו גם לשלם פיצויים בסך 3.6 מיליון דולר, אחרי שנמצאו אשמים בהפרת זכויות יוצרים ; אנליסטים: הדבר לא ימנע את ההורדות הבלתי חוקיות

ארבעת האנשים העומדים מאחורי האתר The Pirate Bay, האתר החינמי הגדול בעולם לשיתוף קבצים, נשפטו ביום ו' לשנת מאסר כל אחד ואף נדרשו לשלם פיצויים בסך 3.6 מיליון דולר, אחרי שנמצאו אשמים בהפרת זכויות יוצרים.

לדברי אנליסטים, פסק-הדין עשוי לעזור לחברות המוזיקה והסרטים להחזיר לעצמן מיליוני דולרים של הכנסות אבודות - אך הם גם מפקפקים בכך שהדבר ימנע את ההורדות הבלתי חוקיות.

אחד מארבעת הנאשמים, פטר סנדה, לגלג על בית המשפט כאשר שידר באתר קטע וידיאו בו הוא נראה מחזיק בידיו שטר חוב מזויף בסך 31 מיליון קרונות שוודיות (3.6 מיליון דולר) החתום באותיות JK - קיצור אינטרנטי לביטוי "סתם בצחוק" (Just Kidding). "זה הכי קרוב שהם עומדים להגיע לכסף שלי", אמר סנדה. עוד נכתב באתר כי הפסיקה "משוגעת". "כמו בכל הסרטים הטובים, הגיבורים מפסידים בהתחלה אבל נהנים מהצלחה מדהימה בסוף. זה הדבר היחיד שאי-פעם למדנו מהוליווד", נכתב באתר.

בעלי האתר, שהושק בשנת 2003, טוענים כי שום חומר המוגן בזכויות יוצרים לא אוחסן בשרתיהם, ושאף החלפת קבצים לא התרחשה מעולם ישירות דרך האתר כך שהוא אינו אחראי לחומרים המוחלפים בין משתמשים. התביעה במשפט, לעומתם, טענה כי בכך שמימנו, תכנתו וניהלו את האתר, עזרו הארבעה למשתמשי האתר להפר זכויות יוצרים.

ג'ון קנדי, יו"ר הגוף הבינלאומי IFPI המייצג יותר מ-1,400 חברות תקליטים מכל רחבי העולם, בירך על גזר-הדין והוסיף שמדובר ב"צעד הרתעתי חזק" נגד הפרת זכויות היוצרים. לפי מחקר שפרסם IFPI מוקדם יותר השנה, כ-95% מהורדות המוזיקה ברשת בשנת 2008 היו בלתי חוקיות.

ארבעת הנאשמים - סנדה, גוטפריד סווארטהולם ווארג, פרדריק ניי וקארל לנדסטרום - הואשמו מוקדם יותר השנה בקשירת קשר להפרת זכויות יוצרים. הארבעה הכחישו את ההאשמות נגדם. חברות שונות, ובהן MGM,Warner Brothers , קולמביה פיקצ'רז, Century Fox Films, Sony BMG, יוניברסל ו-EMI, דרשו פיצויים של למעלה מ-100 מיליון קרונות (12 מיליון דולר) לכיסוי הכנסותיהן האבודות.

מומחים בתעשייה אינם משוכנעים שלפסיקה יהיו השפעות מרחיקות-לכת. לדברי דן קריין, אנליסט בכיר בחברת מחקר המדיה סקרין דייג'סט, המחדל שאין בנמצא חוק זכויות יוצרים בינלאומי משמעו שאתרים המוקדשים להורדות בלתי חוקיות יכולים פשוט לעבור למדינה אחרת אם החקיקה במדינתם מתהדקת. "פיראט-ביי היו גאונים בקידום עצמי, אבל האמת יש עוד המון אתרים העוקבים אחרי הורדות טורנט", אומר קריין, "העובדה שסגרו את אלה שצעקו הכי חזק לא תשנה דבר".