עונשים קלים יחסית לבעלי חברת סנאבי שגילגלו 1.5 מיליארד שקל בניכיון צ'קים

ביהמ"ש גזר 15 חודשי מאסר בפועל על אשר בן-יאיר ו-6 חודשי עבודות שירות על אחיו שלום בן-יאיר, שהודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות הלבנת הון ובהעלמת מס בסכום לא ידוע

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר 15 חודשי מאסר בפועל על אשר בן-יאיר, ו-6 חודשי עבודות שירות על אחיו, שלום בן-יאיר, שניהם בעלי חברת סנאבי סחר ושיווק, שניכתה צ'קים בשוק האפור.

השניים הודו והורשעו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות הלבנת הון ובהעלמת מס בסכום לא ידוע. שלום בן-יאיר הורשע גם בהפרת הוראה חוקית, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

בשנים 2002-2004 גילגלה סנאבי מחזור של כ-1.5 מיליארד שקל, מכ-13,500 פעולות ניכוי של צ'קים וכרטיסי אשראי תמורת עמלה. כ-7,500 פעולות היו טעונות דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון, אך החברה דיווחה רק על 376 פעולות בהיקף 70 מיליון שקל. בנוסף, נמנעה החברה מלזהות את מבקשי ומקבלי שירותי הניכיון.

עם מעצרם טענה המשטרה כי השניים הם יורשיו של "מלך השוק האפור", בני רביזדה, וכי סנאבי היתה למעשה הבנק של ארגוני הפשיעה. אלא שבכתב האישום לא היה זכר לכך. במשטרה הסבירו כי ההצהרות בוססו על מקורות מודיעיניים, שלא ניתן להשתמש בהם במשפט.

באחרונה חתמו האחים על הסכם עם מס הכנסה, כשבעבר נחתם הסכם עם מע"מ. בהתאם להסדר ביקשה התובעת, עו"ד אורנה גלבשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, לגזור 21 חודשי מאסר, כשהסניגורים, עוה"ד גלעד ברון ונועם שרעבי ממשרד גולדמן-ברון, ביקשו להסתפק בעבודות שירות, בנימוק כי מדובר בעבירות דיווח בלבד.

סגן הנשיא, השופט זכריה כספי, נטה לרף הקל בהסדר הטיעון, אחרי שציין כי לא נמצא בסיס להאשמה החמורה של המשטרה, לפיה האחים שימשו כבנק למשפחות הפשע. הוא ציין כי יש חומרה בעצם ההתנהלות שאיפשרה את ההעלמה וההסתרה מעיני הרשויות ואת החומרה שבהכנת פנקסים כוזבים לחברה כדי להעלים מס.

על אשר נגזר קנס בסך מיליון שקל, ויחולטו 1.5 מיליון שקל מנכסיו שנתפסו בחקירה; ועל שלום נגזר חצי מיליון שקל קנס, ויחולט סכום זהה מנכסיו.