ראש הממשלה בנימין נתניהו: "המשק הוא כמו מטוס שנמצא בצלילה - אנחנו נבלום את הנפילה, ואחרי כן תהיה הזנקה כלפי מעלה; הפחתת מס תתחיל השנה"

גלובס tv ראש הממשלה ושר האוצר הציגו את תוכנית "בלימה ותנופה"; לצפייה במצגת ; נתניהו: "חשוב שיש שני טייסים" ; ערבות המדינה למערכת הבנקאית תוגדל ל-12 מיליארד שקל ; התוכנית לא תכלול סיוע לטייקונים: "נשאיר לשוק החופשי לפעול בכל הקשור ליחסי לווים ומלווים" ; המס על יחידים יירד ב-2010 ; בנק ישראל: "נקודת מפנה חיובית בהתמודדות המשק עם המשבר" ; ומה אומרים במשק ובכנסת?

"אנחנו במשבר גדול מאוד, אבל נצטרך, ואנחנו יכולים - לחלץ את המשק, לשמור על מקומות עבודה ולהזניק את המשק. הצלחנו לעשות את זה בעבר. המשק הוא כמו מטוס שנמצא בצלילה. אנו נבלום את הנפילה, ואחרי כן תהיה הזנקה כלפי מעלה".

את הדברים הללו אמר היום (ה') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים שנערכה במשרדו ובה הוצגו עיקרי התוכנית הכלכלית לשנים 2009-2010 להתמודדות המשק עם המשבר, אשר זכתה לשם "בלימה ותנופה".

במסיבת השתתפה גם כל הפקידות הבכירה של משרד האוצר, שלא ישבה בדוכן אלא בשורות הראשונות של האולם. ל"גלובס" נודע כי ראשי הארגונים הכלכליים קיבלו הזמנה למפגש שיתקיים הערב עם שר האוצר להצגת התוכנית הכלכלית.

תוכנית נתניהו-שטיניץ טובה או גרועה? הצביעו בסקר גולשי "גלובס" (משמאל)

"התוכנית מורכבת מבלמים והזנקים", אמר נתניהו. "העובדה שיודעים שיש מנועי צמיחה היא עצמה מסייעת מיד לבלימת הנפילה. התוכנית היא שילוב אמצעי בלימה והזנקה. ובסוף, הדבר החשוב ביותר הוא לחדש את הצמיחה. מדיניות כלכלית שמותרת לנו היא מדיניות שהופכת צניחה בנ' לצמיחה במ'. שר האוצר ואנוכי בילינו עשרות פגישות, בעיקר בלילות, ואנו עובדים יחד באסטרטגיה מוסכמת. כמובן שיימסרו הרבה יותר פרטים וחידושים בהמשך".

עוד אמר ראש הממשלה: "דבר חשוב נוסף: חשוב שיש טייס - בעצם שני טייסים, וכיוון פעולה - שהם דברים קריטיים. היום אנחנו מסבירים שיש עקרונות, וכך אנו מסירים הרבה אי ודאות. אנחנו משתפים גם את ההסתדרות ואת המעסיקים, וזאת גישה חדשה".

בנימין נתניהו יובל שטייניץ / צלם: פלאש 90

שטייניץ: "נצא מהמשבר חזקים יותר, עם כלכלה יעילה וחזקה ועם חברה חזקה יותר"

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר: "אנחנו נכנסים לתקופה חירום לא קלה. לא רק המובטלים ואנשי העסקים מרגישים את המשבר, גם כל משק בית. ננקוט אמצעים אמיצים כדי לבלום את ההאטה ואת הגידול באבטלה וכדי להגביר בעתיד הקרוב, למרות שזה לא באופן מיידי אלא תוך שנה-שנתיים, את הצמיחה, כך שנראה כבר צמיחה מחודשת וחזקה".

"נצא מהמשבר חזקים יותר, עם כלכלה יעילה וחזקה ועם חברה חזקה יותר. זה מחייב שותפות של כולנו. זה מחייב שילוב ידיים של כולנו ומחייב את כל הגורמים בכלכלה. יש כאן שני מרכיבים שהם אחד: בלימה - וצעדים שמבטיחים צמיחה", הוסיף שטייניץ.

שטייניץ אימץ את ה"לוח" המפורסם של נתניהו והתחיל להציג את התוכנית - בזמן שראש הממשלה ישב בצד. "מטרות התוכנית, כאמור, הן בלימת השפעות המשבר ויצירת נקודת זינוק טובה לעתיד", אמר. "חמשת המרכיבים המרכזיים של התוכנית הם - 1. הרחבת האשראי ועידוד הייצוא. 2. בלימת האבטלה וקידום התעסוקה. 3. רפורמות מבניות. 4. מדיניות מסים. 5. השקעה בתשתיות פיזיות והון אנושי".

יצויין כי גם נתניהו וגם שטייניץ סירבו בתוקף להתייחס לכל סוגייה הקשורה לעלויות התוכנית, לרבות הפחתת המס והשקעה בתשתיות. מלבד הפרט הקטן שהיקף הערבויות יגדל ב-20 מיליארד שקל (כספים חוץ-תקציביים), כל פרטי המימון נותרו בערפל.

הרחבת האשראי ועידוד הייצוא: הרחבת ערבויות המדינה לבנקים ל-12 מיליארד שקל

שר האוצר פירט את הדברים הבאים: התערבות על ידי ערבויות מדינה, אי מעורבות ביחסי מלווים-לווים, סיוע לכלכלה ולתעסוקה בישראל ופיזור הערפל ויצירת וודאות. בכך הסביר שטייניץ כי הממשלה תשתתף באמצעות ערבות ולא באמצעות תקציבים. "אנו נשאיר לשוק החופשי לפעול בכל הקשור ליחסי לווים ומלווים", ציין שטייניץ.

לגבי ערבויות אמר שר האוצר כי כלי ערבות הוא מוגבל ויש לו השלכות. ערבויות המדינה למערכת הבנקאית למתן אשראי תורחב ל-12 מיליארד שקל בערבויות מדינה לצורך גיוס הון. כללי הקבלה עברו פישוט - ומדובר בסכום כפול מזה שקבעה הממשלה הקודמת. "אני קורא לבנקים לא להתמהמה ולהתחיל לגייס הון" אמר שטייניץ.

התוכנית כוללת קרנות אשראי חוץ בנקאי בערבויות בהיקף 2 מיליארד שקל. התוכנית מעניקה חבילת סיוע לייצוא בהיקף 6 מיליארד שקל באמצעות ערבויות לצורך ביטוח סחר בהתאם לבקשת שרגא ברוש. בנוסף, הוחלט להכפיל את הקרן לעסקים בינוניים להיקף של 2.6 מיליארד שקל. "כל החבילה ביחד מסתכמת בכ-20 מיליארד שקל", אמר שטייניץ. "זה מאפשר מתן אשראי ומסיר את החסם העיקרי. הצעד הראשון ייכנס לתוקף כבר בשבוע הבא".

בלימת האבטלה וקידום התעסוקה

"יש חשש בקרב 20% מהעובדים כי יאבדו את מקום העבודה שלהם. אנו יוצאים למאבק בעובדים זרים - יש 400 אלף עובדים זרים, אשר 300 אלף מתוכם לא חוקיים. אני קורא לכל המעסיקים בישראל: הכלל שמובטלים קודמים מקודש", אמר שטייניץ. "אנו ניאבק גם באמצעות אמצעי ענישה מחמירים". בנוסף, הוחלט על הרחבת מס הכנסה שלילי. "יש כאן בונוס למי שנכנס למעגל התעסוקה. בשבועות הקרובים נקים קרן למפעלים בפריפריה. בנוסף, נקדם תוכניות מקיפות להכשרה מקצועית ולהכנת המובטלים לתפקידים החדשים כאשר הצמיחה תבוא".

רפורמות מבניות

נתניהו אמר כי הרפורמות מתרכזות בקרקעות, בנמלי הים ובמשק החשמל. "מוכרחים מנועי צמיחה. המשק שלנו הוא משק חסום. יש עדיין חסמים מרכזיים למרות שצמחנו ב-5% בשנה", אמר. "אנחנו נמצאים כאן עם חסמים שאין כמעט בעולם, כשכל הצמיחה היא למרות החסמים האלו. הקפיץ הזה חייב להשתחרר. הרפורמות הללו יביאו 2%-3% בשנה. הן לא קלות, אבל חייבים לבצע אותן - ואנחנו נעשה זאת מיד. לגבי הקרקעות, מדובר בהעברת הבעלות של הקרקעות לאזרחים וביטול חסמים ביורוקרטיים. אין לי דבר נגד עובדים בחברות הללו, הם אנשים טובים".

"זוגות צעירים לא יכולים לקנות כאן בית", הוסיף נתניהו. "חשוב לשנות את הקצאת הקרקעות. אי אפשר לדבר על פיתוח הפריפריה בלי רפורמה במינהל מקרקעי ישראל".

לגבי נמלי הים אמר ראש הממשלה: "חייבים להגביר תחרות ויעילות. התחלנו עם זה, אבל נשארנו באמצע הדרך. הכלכלה העולמית תצא מהמשבר והסחר יתחדש. המשקים הצומחים הם אלו שיש להם נמלים יעילים, מודרניים ותחרותיים". בהתייחסו למשק החשמל אמר נתניהו: "הבאנו בעבר כיוון של רפורמה שמקדמת תחרות ומקדמת יצרנים פרטיים. יש בעיות במבנה הפיננסי של משק החשמל. קשה לחשוב על פיתוח משק החשמל אם חוליה מרכזית ממנו תיפגע. מדובר בשינויים היסטוריים ואסטרטגיים. אני קורא להם 'פסח מצה ומרור'. עשינו את זה - שינינו את פני הכלכלה הישראלית".

מדיניות המסים: מס חברות יופחת השנה, המס על יחידים יירד ב-2010

הוחלט על תוואי מסים פוחת החל ב-2009 ועד 2016. התוכנית ממוקדת בהקלות לשכבות הביניים. "הם אלה שנושאים ברוב הנטל, וכצעד משלים נקדם ביטולי פטורים ונשפר את הגבייה", אמר נתניהו. "עובדים שם אנשים מצויינים - אך זה לא סוד שהמוסד עבר טראומה". לפי התוכנית, המס על החברות ירד לרמה של 18% בשנת 2016 כאשר המס השולי המקסימלי ליחידים יגיע ל-39% בתחילת 2016.

"המס על יחידים יירד ב-2010", הוסיף נתניהו. "אנחנו צריכים להיבדל מהעולם, שכולם יראו שאנחנו הכי אטרקטיביים. נקבל נתח שוק יורד, ונמשוך יזמים והון כי מס החברות יורד".

תשתיות פיזיות והון אנושי

הרפורמות יהיו בתחומי התחבורה, תיירות, אנרגיה ומים, היי-טק ומדע. שטייניץ טען כי באמצעות התחבורה יחבר את כל חלקי הארץ באמצעות התחבורה.

בבנק ישראל מביעים תמיכה: "נקודת מפנה חיובית בהתמודדותו של המשק עם המשבר"

מבנק ישראל נמסר בתגובה להצגת התוכנית: "בנק ישראל מקדם בברכה את הכוונה לבנות תוכנית כלכלית המבוססת על ראשי הפרקים שהציגו היום ראש הממשלה ושר האוצר. יישומה של תוכנית המתבססת על העיקרים שפורסמו היום, צפויה לתרום לחיזוק יכולת ההתמודדות של המשק הישראלי נוכח האתגרים הניצבים בפניו על רקע המשבר העולמי. בבנק ישראל מציינים כי ביצוע תוכנית מקיפה זאת אשר עקרונותיה כוללים משמעת ואמינות פיסקלית מהווה נקודת מפנה חיובית בהתמודדותו של המשק עם המשבר".

"התוכנית עוסקת בתחומים החשובים למשק בעת הזאת: שמירה על האמינות התקציבית דרך קביעת תוואי גרעון פוחת והצבת מגבלות על ההוצאות; רפורמות מבניות להסרת חסמים ובירוקרטיה; השקעות בתשתיות; עידוד האשראי והייצוא וקידום שוק העבודה", נכתב עוד. "ראש הממשלה ושר האוצר עידכנו את נגיד בנק ישראל על התוכנית. בנק ישראל עובד בשיתוף פעולה עם הממשלה כדי להתגבר על המשבר ולהחזיר את המשק לצמיחה בת קיימא".