השבוע במט"ח: סנטימנט שוקי המניות עשוי לשוב ולטלטל את זירת המט"ח

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] האירו היה המרוויח העיקרי מעליות השערים בשבוע שעבר, אך סנטימנט המשקיעים הרגיש עלול לקזז את רווחיו

השבוע התנודתי החולף בשוק המטבעות הזכיר לסוחרי המט"ח כי הקורלציה עם שוקי ההון בעולם עודנה רלוונטית. למרות שהיה זה שבוע דל בפרסומים כלכליים וללא נתוני מאקרו משמעותיים כביכול, צנח המטבע האמריקני ביחס למרבית המטבעות המובילים, וזאת בתגובה לתנודתיות שאייפנה את שוקי ההון בעולם.

תנודתיות זו מעלה שוב את השאלה לגבי מעמדו של הדולר כנכס מקלט בטוח, שאלה אשר מקבלת שוב ושוב משנה תוקף לאור ההערכות לגבי אמיתותם של ניצני התאוששות במשק האמריקני.

השבוע הקרוב, לא יקל על המשקיעים בכל הנוגע לסימני השאלה אשר תלויים באוויר, יתרה מכך, אירועי הסיכון הצפויים עשויים אף להגדיל את התנודתיות בשוקי המטבעות. קשה לקבוע מהו הנתון הפנדומנטלי אשר ירכז את מירב תשומת הלב של הסוחרים, וזאת כאשר סנטימנט המשקיעים בשוקי המניות מגלה לא פעם סימני מאניה-דיפרסיה, ולא תמיד בקשר ישיר לפרסומם החיובי או השלילי של נתוני מאקרו או פרסום דוחות של החברות המובילות בעולם.

אך עם זאת בחרנו להתמקד באירועים מרכזיים הצפויים השבוע לצד ההתפתחויות בתנועת המטבעות בשבוע החולף, אשר לדעתנו עשויים ליצור את הפוטנציאל לתנודתיות חדה בזירת המטבעות העולמית, וזאת בייחוד משום שעשויים לתרום להערכות בכל הנוגע להתייצבותן של הכלכלות המובילות בעולם, ובראשן ארה"ב.

שני הנתונים המרכזיים אשר יתפרסמו בארה"ב הם דוח התמ"ג לרבעון הראשון, יום ד' 15:30 שעון ישראל, ומאוחר יותר באותו היום, 21:15, הכרזת הריבית של הפד'.

התחזיות המוקדמות צופות כי הריבית על הדולר האמריקני תיוותר ברמה של 0.25%, אך לגבי דו"ח התמ"ג צופים האנליסטים כי נתוני הדו"ח עשוי להראות סימנים מוקדמים נוספים להתייצבות וירידה בקצב המיתון, ירידה של 4.7% בהשוואה לנתון הקודם אשר הציג ירידה עמוקה של 6.3%.

אחד המרוויחים הגדולים מחולשתו של הדולר בשבוע החולף היה האירו, אך ב-FXCM ציינו לגלובס כי הם ספקניים לגבי המשך המומנטום החיובי של המטבע האמריקני. "תנועת המחיר העקלקלה אינה מאפשרת לנו להחזיק בצפי שורי בטווח הקצר". ציינו האנליסטים והוסיפו כי "ההתאוששות המרשימה באהבת הסיכון השפיעה באופן משמעותי על האירו, אך הנפילות שהיו בתחילת השבוע שעבר מדגישות כי שוקי המניות ויתר מדדי הסיכון עדיין רגישים ביותר וייתכן שזהו רק עניין של זמן עד שנשוב לראות מגמה דובית כללית".

מטבע נוסף אשר מרכז את תשומת לב בנוגע למעמדו כנס בטוח, הוא הין היפני, וזאת לאור המשבר הפיננסי בו ניצבת יפן. בשבוע האחרון היינו עדים ללא מעט תחזיות שחורות לגבי הכלכלה השניה בגודלה בעולם, הגורמים הרשמיים אישרו כי המדינה נמצאת במיתון הגרוע ביותר מזה כ-25 שנה, וזאת כאשר הכלכלנים המובילים של הבנק המרכזי ביפן מעריכים כי הגרוע עוד לפניהם.

השבוע לא צפויות חדשות מעודדות מיפן, המכירות הקמעונאיות, שיתפרסמו מחר ב-2:15 לפנות בוקר שעון ישראל, צפויות לרדת ב-0.4%, ושיעור האבטלה (יום ו', 2:50 לפנות בוקר שעון ישראל) צפוי להתרחב ב-4.5%, אך עם זאת יש לציין, כי רבות הפעמים בהן נוטים השווקים להתעלם מהפרסומים ביפן והצמד דולר/ין נסחר לעיתים קרובות בתגובה למגמות הסיכון בשוקי המניות.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]