גורמים ברשות להגבלים עסקיים: "הסדרי האג"ח נכשלו, ולכן האוצר מנסה לגלגל את האחריות לכישלון לעבר הרשות"

בהבהרה שפרסמה קן לפני כחודש לגילוי הדעת שלה, ציינה כי הסדר בין שלושה גופים מוסדיים עומד אוטומטית בגדר הגבלות חוק הגבלים עסקיים

"הסדרי האג"ח נכשלו, ולכן האוצר מנסה לגלגל את האחריות לכישלון לעבר הרשות להגבלים עסקיים". כך טוענים גורמים ברשות הגבלים עסקיים, בהתייחס לכך שהאוצר מקדם חקיקה בנושא הסדרי אג"ח שאינה כוללת את המגבלות שהטילה הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן.

גילוי הדעת של קן הטיל מגבלה לשיתוף פעולה בין שלושה גופים מוסדיים מחזיקי אג"ח לכל היותר. בהבהרה שפרסמה קן לפני כחודש, היא התירה מעט את הרסן, וציינה כי הסדר בין שלושה גופים מוסדיים עומד אוטומטית בגדר הגבלות חוק הגבלים עסקיים. באשר להסדרים אחרים, קן ציינה בהבהרה כי רשות ההגבלים תבוא לקראת הגופים המוסדיים, ותיתן מענה מהיר שייקח בחשבון את צרכיהם.

"גלובס" חשף לפני כחודשיים את העובדה כי הממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר, ידין ענתבי, פרסם טיוטת חוזר בנושא הסדרים בין גופים מוסדיים לגבי החזרי אג"ח, המתיר באופן גורף שיתופי פעולה, ולמעשה סותר את גילוי הדעת של קן. קן אמרה אז, כי היא אינה סבורה שהחוזר של ענתבי סותר את ההבהרה שפרסמה היא.

גורמים ברשות להגבלים טוענים כי ההבהרה שפורסמה על ידי קן, נותנת פיתרון לנושא. לדבריהם, ההבהרה נותנת "בנצ'מרק" ויחד עם זאת אינה פוסלת אוטומטית כל הסדרים אחרים.

עוד אומרים הגורמים, כי ההגבלות או היעדר הגבלות מצד רשות ההגבלים העסקיים, הם לא אלה שמונעים את יצירתם של הסדרים, וכי כפי הנראה הסיבה לכשלון ההסדרים היא חששם של מחזיקי האג"ח מלקיחת אחריות על גיבוש הסדרים.

לדבריהם, לו רשות ההגבלים לא היתה מטילה כל מגבלות, היה בכך "אור ירוק לקרטליזציה בין גופים מוסדיים".