דירוג D&B של משרדי עוה"ד הטובים ביותר: משרדי הכולבו מכים את משרדי הבוטיק

D&B דירגה את משרדי עורכי הדין הטובים ביותר בשוק, ב-19 תחומים שונים, לפי 3 דרגות איכות - מובילים, בולטים וידועים ; משרד גורניצקי ושות' - המוביל במיזוגים ורכישות ; שלמה נס ושות' - המוביל בכינוסים ופירוקים

אם אתה לא שם, אתה לא קיים? זו השאלה החמה שמשרדי עורכי-דין רבים ייאלצו לשאול את עצמם לאחר שיראו את דירוג משרדי עורכי-הדין על-פי תחומי התמחות לשנת 2009, שאותו מפרסמת היום (א') חברת דן אנד ברדסטריט במסגרת דירוג 'דנס 100'.

ומדוע השנה חשוב מתמיד להימצא שם? כי השנה, בפעם הראשונה מאז פורסם לראשונה דירוג הנישות של D&B, ב-2004, מדורגים המשרדים - "שכולם בולטים וידועים בתחומם", לדברי כלכלני D&B - בכל תחום ל-3 "קבוצות איכות" (TIER), כמקובל בדירוגים בינלאומיים. לאור השינוי, עשרות משרדים חדשים הצליחו לעבור את אחת מתוך 3 המשוכות ולהתברג לדירוג שנתפס כאחד המשפיעים והמשמעותיים המתפרסמים בארץ.

השנה דירגו ב-D&B את המשרדים ב-19 תחומי נישה, לעומת 17 אשתקד ו-16 בדירוג לשנת 2007. תחומי ההתמחות שדורגו גם אשתקד וגם השנה הם משפט פלילי, צווארון לבן, שוק ההון, תובענות ייצוגיות, תקשורת, דיני אישות, דיני מיסים, דיני מקרקעין תכנון ובנייה, דיני עבודה, דיני תחרות והגבלים עסקיים, לשון הרע, כינוסים ופירוקים, מימון פרויקטים ותשתיות ומשפט מינהלי.

התחומים החדשים שנוספו לדירוג 2009 הם איכות הסביבה (שהופך ליותר ויותר פופולרי בקרב משרדי עורכי-הדין ובחברה בכלל), משפט ימי, מיזוגים ורכישות, היי-טק וליטיגציה מסחרית. מנגד, תחומי בנקאות, קניין רוחני ונזיקין וביטוח יצאו השנה מהתמונה.

שינוי פנים בדירוג

המתודה היתה איסוף מידע ונתונים על תחומי הפעילות של המשרדים ששמותיהם נבחנו, לרבות פירוט של לקוחות גדולים בתחומים אלו, תיקים מהותיים שטופלו על-ידי המשרד, פסקי-דין תקדימיים שהיו בתחום פעילותם, פרסומים מקצועיים של המשרדים ומטעמם, ופרסומים על המשרדים הללו בספרות המקצועית.

בנוסף, נערכו ראיונות עם עורכי-דין מובילים בכל תחום, עם יועצים משפטיים של חברות ועם לקוחות פוטנציאלים משמעותיים לפי תחומי הפעילות השונים כגון בנקים, חברות ביטוח ועוד, וגורמים מקצועיים נוספים. כלכלני D&B עיבדו את הנתונים. הרבה עבודה היתה להם השנה לאור "שינוי הפנים" שעשה הדירוג.

בקבוצה הראשונה נמצאים משרדים שנתפסים כמובילים בשוק; בשנייה נמצאים משרדים שנתפסים כבולטים, ובשלישית המשרדים שנתפסים כידועים בתחומם. רשימת המשרדים המדורגים בכל דרגת איכות מוצגת לפי סדר הא"ב.

הגם שהשוואה בין דירוג הנישות אשתקד לדירוג 2006 מעלה כי בכל שנה ברוב התחומים נוספו משרדים, ובודדים בלבד נגרעו, השנה המגמה הזו חזקה במיוחד לאור דירוג האיכות. צפוף מאוד בצמרת השנה. כל המי ומי נמצאים באחת מדרגות האיכות. ובכל זאת, לא בטוח שהיוזמה החדשה תמצא חן בעיני כל המשרדים. בייחוד לא בעיני המשרדים שנמנו עם "המובילים" אשתקד, כשזו עוד היתה קבוצת הדירוג היחידה, ו"ירדו" השנה לדרגת "בולטים".

בתחום הכינוסים והפירוקים, למשל, הורדו דרגה 4 משרדי עו"ד: אביחי ורדי, איתן ש. ארז, יששכר בר הלל ופישר-בכר-חן-וול-אוריון. אליהם, לקבוצת הבולטים, הצטרפו הרבה פנים חדשים, שלא נמנו עם המדורגים אשתקד, בהם: ב. לוינבוק, גורניצקי, גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, יגאל ארנון, יהודה רווה, כהן-וילצ'יק-קמחי, פישר-בכר-חן-וול-אוריון, קנטור-אלחנני-טל, ש. הורוביץ ושביט-בר-און-צין-נוב-יגור.

משרדי הכולבו משתלטים

מלבד אלה, אין הרבה חדש בצמרת המפרקים והשמות המוכרים - ד"ר שלמה נס, חיים צדוק, ליפא מאיר, מטרי-מאירי ומשרד עו"ד יוסי כהן - שמרו על מעמדם כמובילים, וצירפו אליהם את משרד שמרון-מלכו-פרסקי, אולי בזכות הפרסום הרב שלו זכה עו"ד יצחק מולכו אשתקד בעקבות מינויו למנהל המיוחד של חברת חפציבה שקרסה.

בתחום שוק ההון, שסבל משנה קשה במיוחד בצל המשבר, הוגלו מ"המובילים" ל"בולטים" שמונה משרדים: גורניצקי, וקסלר-ברגמן, ד"ר זאב הולנדר, מ.זליגמן, מ. פירון, מישל אוחיון, שבלת, שניצר-גוטליב. אליהם הצטרפו, דווקא בשנה הקשה ביותר שידע שוק ההון זה כ-100 שנים, משרד נשיץ-ברנדס ומשרד קנטור.

המשרדים גולדפרב, גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, הרצוג-פוקס-נאמן, יגאל ארנון, מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם-ברנדויין, סאמט-שטיינמץ-הרינג-גורמן, פישר-בכר-חן-וול-אוריון, רוזנברג-הכהן-גודארד-אפרת ושמעונוב-רוזנבוך, שמרו על ההובלה גם השנה. לעומתם, משרדי עוה"ד אפרתי-גלילי ואפרים אברמזון נגרעו משתי קבוצות האיכות הראשונות. נותר להם רק לקוות כי כשתתפרסם קבוצת האיכות השלישי - "הידועים" - הם יימנו עימה.

התופעה הזו חוזרת על עצמה במרבית תחומי הדירוג, אך ישנם תחומים שבהם התווספו פנים חדשים לדרגת ה"בולטים", בלי שהמובילים של אשתקד ייאלצו לוותר על מעמדם. כך למשל בתחום הפלילי, צוינו כבולטים עוה"ד בני נהרי, ירום הלוי, מרוז משה ורוויטל סוויד, בשעה שאביגדור פלדמן, דוד יפתח, יאיר גולן, משה שרמן, ציון אמיר וששי גז נותרו המובילים הבלתי מעורערים של התחום.

השינוי נולד, בין היתר, על רקע הלחצים שמופעלים על החברה המדרגת. אחרי דירוג 2005 התקבלו תלונות על הדירוג, וחלקם אף איימו בהגשת תביעות דיבה. (ראו מסגרת).

נדמה, כי משנה לשנה משתלטים על הדירוג, בעיקר על התחומים הכלכליים ובעלי הזיקה לשוק ההון, משרדי הכולבו הגדולים. כך, בקטגוריה החדשה - מיזוגים ורכישות - אין בקרב המובילים אף לא משרד בוטיק קטן אחד. המשרדים שדורגו בקבוצת האיכות הראשונה, כולם, נמנים עם רשימת 20 המשרדים הגדולים בארץ (רובם בעשירייה הראשונה).

גם בתחום ההיי-טק קיימת תופעה דומה. יחד עם משרדי הבוטיק אורי רוזן, טולצ'ינסקי-שטרן ושריר-שיוו-קדוש, מככבים בצמרת משרד גולדפרב, גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, הרצוג-פוקס-נאמן, יגאל ארנון, מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם-ברנדויין, נשיץ-ברנדס, פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושבלת.

בדן אנד ברדסטריט מציינים, כי המשבר הכלכלי והמיתון הביאו בשנה החולפת לפגיעה קשה בהכנסות של משרדי עורכי-הדין בכמה תחומים. לא נפלנו מהרגליים. אחרי שנת משבר אחת, כמעט כולם בשוק יודעים למפות את אזורי הפגיעה המרכזיים. תחומי הפעילות העיקריים שנפגעו היו שוק ההון, היי-טק ונדל"ן. לפי ההערכות ב-D&B, בחלק מהתחומים הגיעה הירידה בהכנסות של משרדי עורכי-הדין ל-30% ואף יותר. עם זאת, מציינים כלכלני דן אנד ברדסטריט - שוב, נתון די ידוע - כי ישנם תחומי פעילות שבהם נרשמה דווקא עלייה בהכנסות, בהם כינוסים ופירוקים, דיני עבודה ותובענות ייצוגיות.

"לא ניסינו לרצות אף אחד"

ב-2004 החלה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט ישראל (D&B) לפרסם דירוג "איכותי" לפי תחומי העיסוק של משרדי עורכי-דין, בנוסף לדירוג המשרדים בהתבסס על מספר עורכי-הדין המועסקים בהם. הרעיון הגיע מעורכי הדין, שביקשו להציג הערכה המבוססת על האיכויות של המשרד, גם אם הוא אינו גדול מבחינת מספר העובדים. השנה, כאמור, התבצע שינוי נוסף: המשרדים דורגו ב-3 קטגוריות - המובילים, הבולטים והידועים.

לדברי מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, השינוי לא נולד על רקע לחצים מצד השוק. "הגענו למסקנה שדירוג המובילים בלבד עושה עוול לתמונה המלאה של השוק. לצד המובילים ישנם משרדים שמאוד בולטים בתחומים שונים והם בעלי השפעה באותו תחום".

* ההפרדה בין "מובילים", "בולטים" ו-"ידועים" נראית קצת מלאכותית.

"זה ממש לא מלאכותי. זו התמונה האמיתית. אנחנו לא המצאנו את השיטה. בעולם מקובל לדרג לפי 3 קטגוריות, כשלכל דרגת איכות קוראים TIER או המובילים והמומלצים ועוד. היתה דרישה של משרדי עורכי-הדין שאנחנו לא נמציא את הגלגל, נפנה את פנינו לעולם ונלמד ואנחנו לא התנגדנו. במקום לקרוא לזה TIER1, TIER2 ו-TIER3, קראנו לזה מובילים, בולטים וידועים".

* אי-אפשר שלא לתהות אם ביקשתם בעיקר "לצאת בסדר" עם כל המשרדים.

"הקשבנו לרחשי השוק, אבל לא ניסינו לרצות אף אחד. יש 15 אלף משרדי עורכי-דין מועמדים בדירוג, וכמה עשרות משרדים בלבד היו משמעותיים מספיק כדי להיכנס לאחת מתוך 3 הקטגוריות. צריך לזכור שהכול יחסי".

דירוג האיכות - המובילים

- כינוסים ופירוקים:

ד"ר שלמה נס ושות'

חיים צדוק ושות'

ליפא מאיר ושות'

מטרי, מאירי ושות'

משרד עו"ד יוסי כהן

שמרון, מלכו, פרסקי

- איכות הסביבה:

הרצוג, פוקס, נאמן

נייגר, לויצקי ושות'

פרופ' יובל לוי ושות'

צבי לוינסון, משרד עו"ד

- משפט ימי:

ש.פרידמן ושות'

- מיזוגים ורכישות:

גורניצקי ושות'

גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'

הרצוג, פוקס, נאמן

יגאל ארנון ושות'

מיתר, ליקוורניק, גבע&לשם, ברנדויין ושות'

נשיץ ברנדס ושות'

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

- הייטק:

אורי רוזן ושות'

גולדפרב

גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'

הרצוג, פוקס, נאמן

טולצ'ינסקי שטרן

יגאל ארנון ושות'

מיתר, ליקוורניק, גבע&לשם, ברנדויין ושות'

נשיץ ברנדס ושות'

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

שבלת

שריר, שיוו, קדוש ושות'

- ליטיגציה מסחרית:

ד"ר א.קלגסבלד ושות'

אגמון

ארדינסט, בן נתן ושות'

ברקמן וקסלר בלום ושות'

הרצוג, פוקס, נאמן

זאב שרף, משרד עו"ד

יגאל ארנון ושות'

כספי ושות'

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

ראב"ד, מגריזו, בנקל, להב ושות'

ש. הורוביץ ושות'

שבלת

- שוק ההון:

גולדפרב

גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'

הרצוג, פוקס, נאמן

יגאל ארנון ושות'

מיתר, ליקוורניק, גבע&לשם, ברנדויין ושות'

סאמט, שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות'

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

רוזנברג, הכהן, גודארד ואפרת

שמעונוב, רוזנבוך

- צווארון לבן:

אדרת, שמחוני ושות'

ד"ר י. וינרוט

יהודה וינשטיין

כספי שות'

ליבאי מן ושות'

שינמן-נגב

- משפט פלילי:

אביגדור פלדמן, משרד עו"ד

דוד יפתח, משרד עו"ד

יאיר גולן, משרד עו"ד

משה שרמן משרד עו"ד

ציון אמיר, משרד עו"ד

ששי גז, עו"ד

- משפט מנהלי:

אביגדור פלדמן, משרד עו"ד

אגמון

אליעד שרגא ושות'

הרצוג, פוקס, נאמן

יגאל ארנון ושות'

יהודה רסלר, משרד עו"ד

מ. פירון ושות'

מיתר, ליקוורניק ,גבע&לשם ,ברנדויין ושות'

ד"ר רענן הר-זהב ושות'

ש. הורוביץ ושות'

- מימון פרויקטים ותשתיות:

גורניצקי ושות'

הרצוג, פוקס, נאמן

יגאל ארנון ושות'

יהודה רוה ושות'

לוי, מי-דן ושות'

מ. פירון ושות'

ש. הורביץ ושות'

תדמור ושות'

- לשון הרע:

ליבליך-מוזר

- תקשורת:

ארדינסט בן נתן ושות'

גולדפרב

הרצוג, פוקס, נאמן

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

רון גזית, רוטנברג ושות'

שמרון, מלכו, פרסקי

- דיני מקרקעין, תכנון ובנייה:

אברהם נאמן, משרד עו"ד

גולדפרב

המבורגר עברון ושות'

הרטבי-בורנשטיין-בסון ושות'

הרצוג, פוקס, נאמן

וקסלר, ברגמן ושות'

יגנס, טויסטר, בירן ושות'

מ. פירון ושות'

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

ש. בירן ושות'

שוב ושות'

- דיני תחרות והגבלים עסקיים:

אגמון

וינשטוק זקלר, משרד עו"ד

פישר בכר חן וול אוריון ושות'

תדמור ושות'

- דיני מסים:

אודי ברזילי, משרד עו"ד

אלתר, משרד עו"ד

גולדפרב

גורניצקי ושות'

גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'

ד. פוטשבוצקי, משרד עו"ד

הרצוג, פוקס, נאמן

יגאל ארנון ושות'

מאיר מזרחי ושות'

עמית, פולק, מטלון ושות'

שקל ושות' עו"ד

- דיני אישות:

אבנר זינגר, משרד עו"ד

אפי פרי, משרד עו"ד

זאב ולנר ושות'

יוסף מנדלסון, משרד עו"ד

יורם ירקוני ושות'

סידי, משרד עו"ד

פיני אביב, משרד עו"ד

פסח קניר, משרד עו"ד

פרימר גלמן ושות'

ציון סמוכה, משרד עו"ד

שמואל מורן, משרד עו"ד

- דיני עבודה:

אריאל שמר ושות'

ארנה לין ושות', משרד עורכות דין

אשר חלד ושות'

בנימין (בני) מ. כהן ושות'

הרצוג פוקס נאמן

חיים ברנזון, משרד עו"ד

נ. פינברג ושות'

נעמי לנדאו ושות', חברת עו"ד

סטריקובסקי, גל, ברוך, פורת ושות'-אמיר דוידוב

רובין-שמואלביץ

- תובענות ייצוגיות:

אגמון

יגאל ארנון ושות'

יוחי גבע, משרד עו"ד

כספי ושות'

פישר בכר חן וול אוריון ושות'