בנק הפועלים מנסה שוב למכור חלק מישראכרט - כדי להגדיל את הלימות ההון

בכוונת בנק הפועלים למכור 30%-40% מישראכרט לגוף זר, כשבין המתעניינים קרנות פרייבט אקוויטי ; הכסף יישאר בתוך ישראכרט ויגדיל את הונה העצמי; בנק הפועלים יוכל לזקוף סכום זה להון הראשוני של הבנק

בנק הפועלים מנסה שוב למכור חלק מתשלובת ישראכרט. במכירה מטפל אמיר אביב, סמנכ"ל בכיר וראש תחום בנקאות ההשקעות בפועלים שוקי הון, שאף יצא לשם כך לארצות הברית כדי להציג את ישראכרט לקונים פוטנציאליים. כך נודע ל"גלובס".

בכוונת בנק הפועלים למכור 30%-40% מישראכרט לגוף זר, כשבין המתעניינים קרנות פרייבט אקוויטי. שווייה של ישראכרט נאמד ב-2.5-3 מיליארד שקל לפני הכסף. בכוונת הבנק לקבל כמה הצעות ולבחור מביניהן. יו"ר בנק הפועלים ויו"ר פועלים שוקי הון הוא דני דנקנר. יו"ר ישראכרט היא אירית איזקסון. תשלובת ישראכרט נמצאת בבעלות בנק הפועלים (98.2%) ומזרחי טפחות (1.8%). למנכ"ל ישראכרט, דב קוטלר, אופציות ל-1% מהחברה, זאת במקרה ותימכר או יוכנס אליה משקיע לפי שווי הגבוה מ-2.5 מיליארד שקל.

הכסף שיוזרם על ידי המשקיע הזר יישאר בתוך ישראכרט ויגדיל את הונה העצמי. בנק הפועלים יוכל לזקוף סכום זה להון הראשוני של הבנק וכך להגדיל את הלימות ההון. הפועלים נזקק להגדיל את הונו ב-3.9 מיליארד שקל כדי לעמוד ביעד הלימות הון של 12% עד סוף 2009. בנוסף ירשום הפועלים, אם תתממש העסקה, רווח הון. ישראכרט רשומה בספרי בנק הפועלים לפי ההון העצמי שלה, כ-1.1 מיליארד שקל. מכירת שליש מישראכרט לפי שווי הגבוה מ-2.5 מיליארד שקל תיצור לבנק הפועלים רווח הון של כ-300 מיליון שקל.

העסקה בוטלה

שני ניסיונות קודמים של בנק הפועלים להכנסת שותף לישראכרט לא עלו יפה. ב-2007 היה הפועלים אמור למכור להפניקס 25% מישראכרט לפי שווי של 2.55 מיליארד שקל. העסקה בוטלה לאחור התנגדותה של הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, שהסתייגה משיתוף פעולה בין בנק לחברת ביטוח. בשנת 2008 ניהל הפועלים מו"מ עם קרן הגידורOch Ziff Capital Management בניהול דניאל אוך. המו"מ לא הסתיים לאחר חילוקי דעות לגבי שווי החברה מאחר ובנק הפועלים לא הסכים לרדת משווי של 3.5 מיליארד שקל. כעת כאמור ינוהל מו"מ לפי שווי נמוך מכך.

תשלובת ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל עם נתח שוק של 46%. החברה סיימה את שנת 2008 עם רווח של 175 מיליון שקל כשמחזור ההנפקה עמד על 77 מיליארד שקל. לישראכרט 2.37 מיליון שקל כרטיסים פעילים, מתוכם 204 אלף כרטיסים במותג אמריקן אקספרס.