שטייניץ נכנס לעובי הקורה: דורש עדכונים על התקדמות המו"מ ברכבת הקלה בתל-אביב

הערכות: שרי האוצר והתחבורה יקבלו החלטות בנוגע לעתיד הפרויקט כבר במהלך השבועות הקרובים ; מחלוקות פנימיות באוצר לגבי המשך הטיפול בפרויקט הרכבת הקלה לנוכח העיכובים בסגירה הפיננסית

שר האוצר, יובל שטייניץ, נכנס לעובי הקורה בניסיון להוציא מהבוץ את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. ל"גלובס" נודע כי שטייניץ הורה לחשב הכללי ולראש אגף התקציבים להציג לו בהקדם דו"ח סטטוס על מצב מכרז הרכבת הקלה בת"א, וההתקדמות במו"מ עם הזכיין קבוצת MTS, שבראשות סימנס ואפריקה ישראל, זאת על רקע העיכובים בסגירה הפיננסית לפרויקט. לפי הערכות, שר האוצר ושר התחבורה, ישראל כץ, יידרשו לקבל החלטות בנוגע לעתיד פרויקט הרכבת הקלה בת"א כבר במהלך השבועות הקרובים.

כמו כן, נודע כי קיימת מחלוקת פנימית באוצר לגבי המשך הטיפול במכרז, הנחשב לפרויקט התשתית הגדול ביותר במשק בהיקף כספי הנאמד בכ-10-11 מיליארד שקל.

בעוד שבמשרד החשב הכללי נחושים להמשיך במתכונת של המכרז הקיים בשיתוף הסקטור הפרטי, באגף התקציבים מעוניינים לבחון חלופות שונות להליך המכרז על רקע הקשיים במו"מ עם הזכיין והחשש לגידול בעלויות הפרויקט. המועד האחרון לסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה חלף באמצע החודש זאת ללא שהושג הסדר בין הצדדים.

על רקע המשבר העולמי, קבוצת MTS, בניהולו של יוחנן אור, לא העמידה עדיין את הסכם המימון הנדרש, זאת לאחר שמועד הסגירה הפיננסית נדחה שלוש פעמים ממאי 2008. למרות שמועד הסגירה הפיננסית כבר עבר, המו"מ בין האוצר ל-MTS נמשך ובשבוע האחרון התקיימו מספר פגישות בניסיון להגיע להבנות מסחריות.

הפרויקט נקלע לקשיים בגיוס אשראי בעקבות המשבר הפיננסי ומחלוקות לגבי חלוקת הסיכונים בין הזכיין והבנקים למדינה. בין השאר, דרשו הבנקים הזרים, בהם KFW ו-BAYERN, לשפר את הביטחונות ולשנות את תנאי הזיכיון.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", בנק לאומי הצטרף באחרונה לדרישות של הבנקים הזרים ודרש לקבל מהמדינה ביטוח מפני אובדן הכנסות לתקופת הפעלה של הפרויקט. בענף התחבורה סקפטיים לגבי האפשרות להגיע לסגירה הפיננסית לפרויקט לפני סוף שנת 2009 וזאת בכפוף לשיפור במצב הפיננסי בעולם.

MTS כולל את קבוצת אפריקה ישראל (20%) שבשליטת לב לבייב; סימנס שמגרמניה (20%), קואופרטיב אגד (20%), חברת CCECC הסינית וסוארס דה קוסטה מפורטוגל.

הסכם הזיכיון בין MTS למדינה לביצוע פרויקט ה"קו האדום" של הרכבת הקלה נחתם ב-28 במאי 2007, ולפי לוח הזמנים המקורי, אמור היה הליך הסגירה הפיננסית להסתיים, כאמור, עד מאי 2008, והקמת הקו להסתיים עד שנת 2013-2014. על רקע העיכובים בסגירה הפיננסית האריכה MTS את הערבות שהגישה למדינה בסך 120 מיליון שקל עד ה-30 ביוני 2009.

ממשרד האוצר נמסר כי "לא קיימות כל מחלוקות באשר לאופן קידום הפרויקט. משרד האוצר, על אגפיו השונים, פועל בשיתוף פעולה לקידומה של הסגירה הפיננסית במתוכנת הנוכחית. ככל שזו לא תושג, תיבחנה דרכים נוספות לקידום הפרויקט". *