גל גיוסי הבנקים נמשך: לאומי גייס 300 מיליון שקל ממבטחים הוותיקה

הגיוס של ההון המשני העליון התבצע בריבית של 6.2% ; הבנק צפוי לצאת בגיוס גדול יותר בשבועות הקרובים ; הגיוס נובע מדרישת בנק ישראל, לפיה על הבנקים להגיע להלימות הון של 12% עד סוף השנה

גם בנק לאומי מצטרף לגל הגיוסים של הבנקים. ל"גלובס" נודע כי הבנק גייס כ-300 מיליון שקל בהנפקה פרטית לקרן הפנסיה מבטחים הוותיקה, שבניהולה של יעל אנדורן. הגיוס התבצע בריבית של 6.2%.

הגיוס של הבנק, בניהולה של גליה מאור, היה גיוס של הון משני עליון. כלומר, מדובר בשטר הון מורכב הכולל מאפיינים הוניים לצד מאפייני חוב. הון משני עליון מזכיר במבנהו את האג"ח להמרה. זהו אינו הגיוס האחרון של הבנק והוא כבר מוכן עם תשקיף לגיוס גדול יותר, שצפוי להתבצע בשבועות הקרובים.

הגיוס של לאומי, בדומה לזה שמבצעים הבנקים האחרים, נובע מדרישת בנק ישראל לפיה על הבנקים להגיע לרמת הלימות הון של 12% עד סוף השנה. ללאומי הלימות הון של 11.49%, והוא זקוק לגיוס של עוד 3.3 מיליארד שקל כדי להגיע לרמה הנדרשת, תוך כדי הגדלת היקף האשראי שלו בשנה הקרובה בכ-5%. לבנק מוקצים 3.6 מיליארד שקל בערבות מדינה, בעזרתם יוכל להשלים את הגיוסים בשוק ההון.

מערכת הבנקאות כולה תצטרך להשלים במהלך השנה הקרובה גיוס של 11 מיליארד שקל, כדי להגיע להלימות הון של 12%. וזאת בנוסף לגיוס של 2.8 מיליארד שקל שהבנקים כבר ביצעו מתחילת השנה.

גם שטראוס וכי"ל מגייסות

ככל הנראה הבנקים לא יתקשו לגייס את הסכומים בריביות סבירות, לאור העובדה שהמשקיעים המוסדיים צמאים להנפקות של גופים איכותיים, והמכשירים הסולידיים מניבים היום תשואה נמוכה, בשל הריבית האפסית במשק.

"אנחנו יושבים על ערימות של מזומנים ורק מחפשים השקעות טובות שיניבו תשואות סבירות", אמר לנו אחד המשקיעים המוסדיים. כך, לדוגמה, מבטחים הוותיקה, שנענתה להנפקה של לאומי, מנהלת כיום כ-140 מיליארד שקל, שגדלים מדי חודש. כשליש מתוך הסכום אינו מושקע באג"ח מיועדות, אלא מיועד להשקעות באפיקים שונים.

בתוך כך, נמשך גל הגיוסים של החברות הגדולות הנהנות מדירוג גבוה ונחשבות לאיכותיות. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", היום הודיעה שטראוס גרופ רשמית כי החליטה לגייס 300 מיליון שקל באג"ח. החברה תבצע את הגיוס באמצעות הרחבת סדרות אג"ח קיימות. לשטראוס גרופ דירוג גבוה של מעלות העומד על AA , ואיגרות החוב שלה נסחרות בתשואה נמוכה של פחות מ-3.5%.

גם חברת כי"ל צפויה להשלים בימים הקרובים גיוס אג"ח של כ-500 מיליון שקל, כאשר גם היא זכתה לדירוג גבוה מצד מעלות העומד על AA . בהנחה שהגיוס יושלם, ייסחרו לראשונה איגרות החוב של החברה בבורסה.

שטראוס וכי"ל צפויות להשלים את הגיוס ללא קשיים. הן יצטרפו לשורת חברות שגייסו מתחילת השנה מיליארדי שקלים בריביות אטרקטיביות. בין החברות ניתן למנות את סלקום ומכתשים אגן שגייסו מיליארד שקל כל אחת. גם חברות נדל"ן הנחשבות ליציבות כמו גזית גלוב, גב-ים ומליסרון הצליחו לגייס כל אחת מאות מיליוני שקלים. בינתיים נראה כי המשקיעים המוסדיים כבר שכחו את המשבר האחרון והם אינם דורשים בהנפקות הללו ביטחונות או קובננטס.