"גד זאבי חתם על התחייבות לבנק הבינלאומי רק כשהיה צריך את תמיכתו בהצבעה"

כך טוענת התביעה בתיק זאבי-מל"ם ; זאבי מואשם כי קיבל במירמה את הסכמת האסיפה הכללית לדמי ניהול עבורו בסך 10,000 דולר לחודש ; לפי כתב האישום, הודות לתמיכת הבנק אושרו במירמה דמי הניהול לזאבי

למרות שגד זאבי סיכם עם הבנק הבינלאומי כי משיכותיו שלו ושל בני -שפחתו מחברות בשליטתו לא יעלו על 15 אלף דולר - זאבי נמנע מלחתום על התחייבות כזו ועשה זאת בלית ברירה, כשהיה צריך את תמיכת הבנק באסיפה הכללית של מל"ם בעניין אישור דמי ניהול חודשיים עבורו. כך טענה התובעת בתיק מל"ם, עו"ד רחל צירקין, אתמול (א') בחקירה הנגדית לזאבי.

זאבי, שהיה בעל השליטה במל"ם ויו"ר פעיל בה, מואשם כי קיבל במירמה את הסכמת האסיפה הכללית לדמי ניהול עבורו בסך 10,000 דולר לחודש.

לפי כתב האישום - זאבי וכן מנכ"ל החברה, גלעד רבינוביץ; ומנהל הכספים, יובל הקר; קשרו קשר לקבל במירמה את הסכמת האסיפה הכללית לדמי הניהול על-ידי כך שהציגו את מניותיו של זאבי בחברה המשועבדות לבינלאומי כאילו הן שייכות לבנק. בעקבות זאת, הצבעת הבנק - שתמכה באישור השכר לדירקטורים ובראשם זאבי - נחשבה להצעה הנעדרת עניין אישי, והודות לכך אושר השכר.

התובעת טענה אתמול כי זאבי התחמק מחתימה על התחייבות מול הבינלאומי ועשה זאת לבסוף בלית ברירה, כשהיה צורך לפנות לבנק ולבקש ממנו לשלוח נציג לאסיפת בעלי מניות, כדי שיתמוך באישור דמי הניהול.

זאבי טען בתגובה כי הצגת הדברים מוטעית: "היה דיון מתמשך, ובדיון במקרה הזה, כמו במקרים אחרים, יש יותר מצד אחד לדיון: הבנק רצה דבר אחד וגד זאבי רצה דבר שני, וכמו בכל ממשא-ומתן הדברים נמשכים עד שמסוכמים. נכון שרציתי מהבנק אישור ל-25 אלף דולר והבנק הסכים ל-15 אלף דולר, ובלי שום קשר מל"ם הסכימה ל-10,000 דולר".

מניעת פירוק

התובעת טענה עוד, כי בתקופה הרלוונטית קבוצת זאבי לא עמדה בפירעון תשלומי החובות שלה. לדבריה, הבינלאומי אולץ במידה מסוימת לתת לזאבי הלוואה נוספת, כדי למנוע את פירוק זאבי אחזקות על-ידי בנק איגוד בגין חוב. זאת, כיוון שפירוק כזה היה פוגע בבטוחות שהיו לבינלאומי בגין החוב של זאבי כלפיו.

לדברי זאבי, התחייבויות הקבוצה עמדו אז על כ-3 מיליארד שקל. "אפריקה ישראל חייבת היום 40 מיליארד שקל. תשובה חייב היום 80 מיליארד שקל... הבנקים דווקא היו מעוניינים לסלק את הלווים הקטנים ולהגדיל את הלוואתם לקבוצת זאבי, במקרה הזה ביחד עם שיפור בבטוחות - וזה מה שדירקטוריון הבנק מצא לנכון לעשות", הסביר זאבי. "הלווה פנה לבנק, והדירקטוריון מצא לנכון לאשר לשלם בכסף הזה את החוב, בין היתר לבנק איגוד, כדי שהוא לא יהווה הפרעה בניהול עסקיה של זאבי החזקות לחברות הבנות שלה, שתוצאותיהן חשובות מאוד לבנק הבינלאומי, כי הן מהוות חלק ניכר מהבטוחות שניתנו לבנק הבינלאומי גם בגין הלוואות קודמות".

זאבי אישר כי הסיבה שהבנק הבינלאומי נתן לקבוצת זאבי הלוואה נוספת היתה האיום של בנק איגוד להגיש בקשת פירוק נגד הקבוצה. ואולם, הוא הכחיש כי הקבוצה לא עמדה בתשלומי ההלוואה המקורית. "החברה באותה עת עמדה בכל הסדרי התשלום שהיא הסכימה עליהם עם הבנק הבינלאומי", ציין.