"קדימה" נגד עצמה

חובת ההוכחה שתביא למשכן "פוליטיקה אחרת" מוטלת עליה, ולעת עתה טרם הגיעה

הוועדה המסדרת של הכנסת התכנסה היום (ב') לדיון שהוגדר כ"סוער", מה שמובן בנושא כמו מספר החברים בוועדות. בסוף החליטה לקבל את הצעת הקואליציה לצמצום מספר החברים בוועדות.

את הצעת הקואליציה הביא היו"ר שלה, איש הליכוד זאב אלקין, לדבריו כוונתה "להגיע למצב שבבעיות השונות באמת יפעלו חברי כנסת, והדיון לא יתקיים פה אחד". רוצה לומר: ממילא ח"כים רבים מדירים רגליהם מישיבות הוועדות. לכך הגיב זאב בילסקי מקדימה: "הסיבה לצמצום הוועדות מובנת, ואין צורך בהסברו הארוך של אלקין".

ובאמת, הניסיון ההרואי של אלקין להלביש על הצעת הקואליציה גלימה אידיאולוגית אינו רק מיותר אלא גם מגוחך, כי כולם - אבל באמת כולם - יודעים את הסיבה האמיתית. מספר חברי הכנסת שהתמנה לתפקידים שונים ומשונים בממשלה רוקן את בית המחוקקים מחברים שיכולים, או רוצים, להקדיש למשכן מזמנם.

כלומר, הסיבה האמיתית לצמצום הוועדות היא הכורח שנוצר בגלל צמצום חברי הכנסת בכלל. האם זה טוב לכנסת? או לממשלה? ובכן, ח"כים רבים אינם יעילים, בין שהם בכנסת ובין בממשלה, אז לא כל כך משנה איפה הם נמצאים.

כאמור, בילסקי וחבריו מקדימה התבטאו נגד ההצעה, אך ראו זה פלא, הרימו את ידיהם בעד. הסיבה, גם היא ברורה לכולם, היא שעוד קודם הגיעו סיעות האופוזיציה והקואליציה להסכמה על הרכב הוועדות. סיבה זו יכולה להיות הסבר - ודאי לא הצדקה. יש משהו מאוד לא-בריא ולא-נקי בהתנהלות סיעה שמדברת כך ומצביעה בצורה הפוכה.

רבים מביטים אל קדימה כדי לראות כיצד תתנהג כמפלגה חדשה באופוזיציה וכמפלגה הגדולה ביותר בכנסת. במיוחד תיבחן טענתה להיותה מייצגת "פוליטיקה אחרת". לפי שעה אין הוכחות נחרצות להיותה כזו, והצבעה בניגוד לעמדתה היא הכל חוץ מפוליטיקה חדשה. למעשה, לא יכולה להיות פוליטיקה ישנה ממנה. *