היכונו לחילוף הגדול במדדים: כור וקבוצת דלק צפויות לחזור למעו"ף, הראל, גזית גלוב ושופרסל מועמדות לצאת

בעקבות הראלי בשווקים צפויות יותר מ-20 מניות לצאת ולהיכנס למדד ת"א 100 ; אי.די.בי אחזקות ודלק ישראל צפויות לצאת מהמדד בגלל אחזקות ציבור נמוכות מהנדרש

עדכון מדדי הבורסה הקרוב, הצפוי בעוד מספר שבועות, אמור להיות סוער במיוחד ולכלול לא מעט חילופים ושינויים. הסיבה לחילופים הרבים קשורה לראלי של השבועות האחרונים בבורסה, שבחלק מהמניות התבטא לעיתים בזינוק של יותר מ-100%.

אל מדד המעו"ף צפויות לחזור בעדכון הקרוב מניות כור וקבוצת דלק, כשישנו סיכוי לא מבוטל שגם דלק רכב תשוב אל מדד המניות המובילות בבורסת תל אביב. מניית כור זינקה מתחילת השנה ב-134% לשווי חברה של 4.4 מיליארד שקל - עלייה שנבעה בעיקר מהשקעותיה בבנק קרדיט סוויס, שמנייתו עלתה בעשרות אחוזים מתחילת השנה. כור גם מימשה לאחרונה חלק מהאחזקה בבנק השוויצרי ברווח של חצי מיליארד שקל.

תגלית הגז בקידוח "תמר" לא הצליחה להכניס את בעלת השליטה, ישראמקו , למדד המעו"ף, למרות שהמניה שלה קפצה ב-800% מתחילת השנה. ואולם, הגילוי כן סייע לשותפתה של ישראמקו, קבוצת דלק , לשוב אל המעו"ף, לאחר שהיא הודחה ממנו בעדכון הקודם. בשנת 2008 התרסקה מניית דלק ב-85%, אך מתחילת השנה הנוכחית היא רושמת התאוששות, בעיקר בזכות קידוח תמר, וקפצה עד כה בכ-230%, שיסללו, כאמור, את דרכה חזרה אל המעו"ף.

בעוד שבאגף המניות הנכנסות למדד המעו"ף התמונה די ברורה, עדיין לא ברור מי יהיו המניות שייצאו ממנו. אלו ייקבעו כנראה רק בסוף תקופת המדידה, בין ה-1 ל-15 ביוני.

נכון להיום, בתחתית מדד המעו"ף נמצאות הראל השקעות, גזית גלוב, שופרסל ובז"ן, כאשר הפער בין ארבע החברות אינו גדול. אם לא יתרחשו שינויים קיצוניים, היוצאות ממדד המעו"ף יבואו מבין הרביעייה הזו. אפריקה ישראל, שבעדכון האחרון הצליחה ברגע האחרון להישאר במדד, צפויה להישאר גם הפעם במדד המוביל, לאחר שמנייתה הכפילה את שערה בחודש האחרון.

חמישית מהמניות במדד יתחלפו

עיקר החילופים צפויים במדד ת"א 100, שם צפויות להיכנס ולצאת יותר מ-20 מניות. החילופים הרבים נובעים מתקנות הבורסה בנוגע להיקף אחזקות הציבור.

המפולת שאירעה בחודשים אוקטובר-נובמבר גרמה לכך שלא מספיק מניות הצליחו לעמוד בקריטריון שקבעה הבורסה לצורך כניסה לתל אביב 100 - שווי אחזקות ציבור ברמה של 100 מיליון שקל לפחות, והיקף אחזקות הציבור בשיעור של 20%. לכן הוחלט להגמיש את התנאים ולאפשר לחברות גדולות להיכנס למדד גם אם הן אינן עומדות בקריטריון של אחוז אחזקות הציבור.

בזכות ההגמשה שהנהיגה הבורסה - שתישאר בתוקף עד סוף השנה - חזרו למדד ת"א 100 חברות כמו אי.די.בי אחזקות, מלונות דן ודלק ישראל, שהן אמנם גדולות במונחי שווי שוק, אך לא עומדות ברף שיעור אחזקות הציבור.

אולם מאז העדכון האחרון הספיקו מניות רבות לעלות בחדות, כך שכיום שוב ישנן מספיק מניות שעומדות בשני התנאים הקשורים לאחזקות הציבור. התוצאה היא שהחברות שנכנסו בעדכון הקודם למרות שאינן עומדות בתנאי שיעור אחזקות הציבור, צפויות לצאת ממנו בעדכון הנוכחי. כל זאת כמובן בתנאי שבחודשיים הקרובים לא תתרחש מפולת, ובהנחה שהן לא יגדילו את שיעור אחזקות הציבור בשבועות הקרובים.

על פי הערכות רוב בעלי השליטה לא צפויים להקטין את אחזקותיהם כדי שהחברות שבבעלותם יוכלו להישאר במדדים. יחד עם זאת, ישנו סיכוי לא מבוטל כי קבוצת דלק תקטין את אחזקותיה בדלק ישראל העומדות כיום על 85.7%. מדלק ישראל נמסר בתגובה לכך כי "החברה בוחנת באופן שוטף דרכים למימון פעילותה והשקעותיה לרבות גיוס הון זר והנפקת מניות, בהתאם לתוכניות העבודה וצורכי החברה".

בין החברות הצפויות להיכנס למדד ת"א 100, ישנם מספר שמות מוכרים, שרק יצאו מהמדד בעדכון האחרון. כך, חברות כמו אמפל אמריקן, אלרוב, אזורים וקרדן ישראל צפויות לחזור למדד. אצל השתיים האחרונות הכניסה למדד עדיין אינה ודאית, מאחר ששווי אחזקות הציבור בהן גבוה רק בכ-10% מהשווי הנדרש, כך שמספיקה ירידה קלה במניה בחודש הקרוב כדי לחסום את כניסתן למדד.

גם יצרנית הבדים אבגול צפויה לחזור לת"א 100 לאחר היעדרות של שנה, זאת במידה שמנייתה לא תרד ביותר מ-12% בחודש הקרוב. דלק נדל"ן צפויה גם היא לחזור למדד, לאחר שחלוקת מניות החברה שבידי קבוצת דלק לציבור, העלו את אחוז אחזקות הציבור בה מ-8.9% לכ-34.7%.

מלבד מניות החברות הגדולות אשר צפויות לצאת, ישנן גם חברות שמניותיהן לא עלו מספיק בראלי האחרון כדי שיוכלו להישאר במדד, וגם הן ימצאו את עצמן במדד היתר בתחילת יולי, אלא אם בשבועות הקרובים יתרחשו בהן אירועים חריגים. בין החברות הללו ניתן למצוא את החברות הדואליות אודיוקודס, אורכית ובלופניקס, וכן את חברת גרינסטון המקומית. את מקומן, נכון לעכשיו, צפויות לתפוס חברות תעשייה ומסחר כגון סקופ, קרור, נטו ואופיר. *

השינויים הצפויים במדד המעו"ף

שווי שוק שם חברה שווי שוק שם חברה
2,692 הראל ביטוח 4,371 כור
2,875 גזית גלוב 4,449 דלק קבוצה
2,890 שופרסל 2,967 דלק רכב

השינויים הצפויים במדד תל אביב 100

שווי שוק שם חברה שווי שוק שם חברה
2,547 מלונות דן* 539 אלרוב ישראל
2,840 אי די בי אחזקות* 538 אמפל אמריקן
1,345 נכסים ובניין* 524 דלק נדלן
1,560 דלק ישראל* 468 נפטא
1,625 מבני תעשייה* 458 אזורים
1,424 בינלאומי 1* 447 אבגול
863 סקיילקס* 428 קרדן ישראל
186 בלופניקס 371 סקופ
190 גרינסטון 357 קרור
207 אורכית 352 אופיר
249 אודיוקודס 318 נטו

* יוצאת בעקבות אחזקת ציבור נמוכה

** המניות בטור הימני הן אלו שצפויות להיכנס למדד

שווי שוק במליוני שקלים