טרישה עושה היסטוריה: מוריד את הריבית לשפל של 1% ויתחיל לרכוש אג"ח מכוסות בהיקף 60 מיליארד אירו

(עדכון) הבנק המרכזי באירופה הוריד את הריבית על האירו ב-0.25% ; מרווין קינג מותיר את הריבית בבריטניה על 0.5% - יגדיל את תוכנית רכישת האג"ח ב-50 מיליארד ליש"ט

מרווין קינג, יו"ר הבנק המרכזי בבריטניה, הותיר את הריבית המרכזית במשק האנגלי על 0.5% במונחים שנתיים - רמתה הנמוכה ביותר מאז נוסד הבנק, ב-1694. ההחלטה התקבלה בהתאם לציפיות.

הנגיד נתון ללחץ לעבור לשלב השני בתוכנית החירום שלו להציל את המדינה מדיפלציה, על-ידי הדפסת יותר כסף מהתכנון הנוכחי, שעומד על 75 מיליארד ליש"ט. המשמעות של ההחלטה היא הודאה כי כלכלת בריטניה עודנה נמצאת במיתון עמוק. האג"ח הממשלתית הבריטית (ה-GILT) ל-10 שנים, שאינה צמודה, תיפדה ביולי 2019 ונושאת ריבית קבועה של 4.5%, מגיבה בירידת שערים. בהתאמה, עולה התשואה לפדיון ב-0.6% ל-3.67% במונחים שנתיים.

לדברי הבנק, לירה שטרלינג חלשה תסייע להתאוששות הכלכלית בממלכה. בתגובה, יורדת הלירה ב-0.3% ל-1.5073 דולר אמריקני. "התפוקה השמיכה להתכווץ והיקף הסחר הבינלאומי ירד בתלילות", נכתב בהודעת הבנק. בהקשר זה נציין, כי היקף הסחר ירד ב-44% בממלכה המאוחדת על בסיס שנתי, נכון לרבעון הפיסקאלי שהסתיים בפברואר.

טרישה הוריד את הריבית לשפל

ב-14:45 שעון ישראל פירסם נשיא הבנק המרכזי האירופאי, ז'אן קלוד טרישה, את החלטת הריבית לגבי מרחב האירו - כל המדינות החברות באיחוד האירופאי בהן האירו משמש כהילך חוקי. בניגוד לבריטניה, טרישה הודיע על הורדת הריבית לשפל של 1% לשנה - הפחתה של רבע אחוז. חלון ההלוואות והפקדונות של הבנק המרכזי יתאים את עצמו להפחתת הריבית - תוך שמירה על מרווח של 0.75% לחלון ההלוואות מעל הריבית מרכזית ומרווח של 0.75% מתחת לריבית המרכזית לחלון הפקדונות.

נציין כי הקושי של טרישה בהעברת ההחלטה הוא מועצת הנגידים של הבנק המרכזי ביבשת - אשר חצויה ביחס למדיניות המוניטרית של האיחוד, באשר לדרך הטובה ביותר לפעולה. כך למשל, אקסל וובר מעוניין שהבנק המרכזי יאותת כי ריבית של 1% לשנה מהווה רצפה לריבית המרכזית וטען כנגד רכישת אג"ח ממשלתיות או קונצרניות על מנת להגביר את הפעילות הכלכלית. אחרים, כמו את'נסיוס אורפנידס מקפריסין, טוענים שרכישת נכסים והורדות ריבית דרסטיות יותר עשויות להיות הכרחיות.

ממקםו מושבו בפרנקפורט, החלטתו של הבנק עשויה להוות תגובה להערכתו של האיחוד האירופי כי הכלכלה ב-16 מדינות מרחב האירו תתכווץ השנה ב-4%. גרמניה, הגדולה מבין המדינות, עשויה על פי ההערכה זו להתכווץ ב-5.4%.

גם במרחב האירו מתחילים לרכוש אג"ח

תשומת הלב המרכזית מופנית למסיבת העיתונאים שמתקיימת החל מ-15:30 שעון ישראל. טרישה הודיע כי הבנק המרכזי ירכוש אג"ח מכוסות הנקובות באירו, המטבע אשר באחריותו המוניטרית. היקף הרכישה הוערך על-ידו ב-60 מיליארד אירו. אג"ח מכוסות הן אגרות חוב המגובות על-ידי תזרימי מזומנים הנובעים ממשכנתאות או מהלוואות במגזר הציבורי. הן דומות במובנים רבים לאג"ח מגובות נכסים הנוצרות בתהליך איגו"ח, אך להבדיל מהן - הן נותרות במאזן המאוחד של המנפיק. באירופה מכשיר גיוס חוב פופולארי למדי, ובדרך כלל משמש ככלי מימון בקרב חברות קמעונאות.

לדבריו של טרישה, ישנם סימנים של התייצבות באירופה, לפיהן נמצאו "רמות נמוכות מאוד". במסיבת העיתונאים, אמר נשיא הבנק המרכזי אמר כי הוא לא מצפה להתאוששות עד השנה הבאה. בהתאם לצפי, האריך הבנק המרכזי את תקופת מכשירי מחזור המימון בשוק הפתוח לתקופה של שנה מחצי שנה, על מנת להגדיל את כמות הכסף הזורמת ב-16 המדינות הנוהגות באירו.

בניגוד לבריטניה ולארצות הברית, כלכלת מרחב האירו תלויה יותר במימון בנקאי מאשראי חוץ-בנקאי. הבנק המרכזי התמקד באספקת נזילות למגזר הבנקאי באמצעות הצעת הלוואות שאינן מוגבלות כמטבע הרשמי שלהן. בנוסף, יהפוך הבנק האירופאי להשקעות לצד שלישי לפעולותיו של הבנק המרכזי באירופה.