מיכאל צ'רנוי: "מעולם לא רציתי לקנות את מניות בזק, איני מבין במה אני מואשם"

כזכור, גד זאבי וצ'רנוי נאשמים כי תכננו לרכוש מניות בזק תוך הסתרת חלקו של צ'רנוי בעסקה ; במסגרת עדותו בתיק אמר צ'רנוי כי עו"ד גד נשיץ אמר לו בטרם החתימה כי הוא אינו צריך לדווח על העסקה לאף גורם

"מעולם לא רציתי לקנות את מניות בזק . זו היתה עסקת הלוואה ואופציה. מעולם לא ביקשתי ממשרד התקשורת או מהבנקים אישור לרכוש מניות אלה. גם אחרי כל-כך הרבה שנים של חקירה, אני באמת לא מבין במה מאשימים אותי? איזה נזק גרמתי?" כך תהה היום (ה') איש העסקים מיכאל צ'רנוי, במסגרת עדותו במשפט זאבי-בזק.

כזכור, גד זאבי וצ'רנוי נאשמים בהונאת המדינה, בכך שיחד עם זאב רום תכננו לרכוש במשותף מ"כייבל אנד וויירלס" 19.6% ממניות בזק, תוך הסתרת חלקו של צ'רנוי בעסקה והסתרת האופציה שקיבל לרכוש מחצית ממניות זאבי. זאת, בשל הערכתם כי צ'רנוי לא יוכל לקבל היתר משר התקשורת להחזיק במניות, וכי קונסורציום הבנקים לא יאשר לו את ההלוואה למימון הרכישה.

צ'רנוי טוען כי העניק לגד זאבי הלוואה בלבד, וכי לא רכש מניות בזק והן כלל לא עניינו אותו. "אני מתבייש לומר שלא ידעתי שבזק היתה המונופול בישראל על כבלים וטלפונים. לא הייתי מאוהב במניות אלה. הזמנתי את עורכי הדין הכי טובים לבדוק האם העסקה בת-ביצוע או לא. אני לא מכיר את החוקים והשפה, לא פקפקתי בעו"ד גד נשיץ".

צ'רנוי אמר כי השאלה האם צריך לדווח למשרד התקשורת עלתה בין עורכי הדין לפני החתימה, וכי עו"ד גד נשיץ שייצג אותו לכל אורך העסקה אמר לו בטרם החתימה כי הוא אינו צריך לדווח על העסקה דבר לאף גורם - לא למשרד התקשורת ולא לבנקים - משום שהמניות אינן שלו אלא של זאבי.

"אנו לא חולקים שהיתה התקשרות חוזית עם זאבי", אמר פרקליטו, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט. "הטענה היא שצ'רנוי מעולם לא רצה להסתיר דבר מה ממשרד התקשורת. הוא לא מבין עברית או אנגלית. הוא יודע רק רוסית. אנו נראה שבעצם העיניים והאוזניים והמוח של צ'רנוי היו עורכי הדין גד נשיץ ויוני פויכטונגר, וביניהם היה גם מתווך שנקרא זאב רום".

נשיץ ופויכטונגר נחקרו אך לא הועמדו לדין והופיעו כעדי תביעה במשפט. "הם הניחו את דעתו שכל מה שנעשה, נעשה כדין", אמר וינרוט. "איך יעלה על הדעת שעו"ד נשיץ חף מכל עוון - ודווקא אותו רוסי (צ'רנוי) שעלה ארצה ואינו מדבר עברית הוא זה שעומד לדין?"

צ'רנוי הסביר לשופט ד"ר עודד מודריק את ההיגיון הכלכלי שבעסקה, שבה אמור היה לקבל מזאבי 11% ריבית שנתית (100 מיליון דולר ב-5 שנים). כן הדגיש כי לא הסתפק בערבות אישית של זאבי להחזר ההלוואה, ולכן דרש לקבל אופציה לרכישת המניות.

סניגוריו הציגו הסכמי הלוואה והסכמים מסחריים אחרים של צ'רנוי כדי להוכיח כי תניית הסודיות בהסכם עם זאבי היא שגרתית ולא נועדה "להחביא" את צ'רנוי. השופט מודריק ציין כי אין בכך כדי לשלול אפשרות שתנייה זו נוצלה למטרת מירמה.

לדעתו, זאבי ביקש את סעיף הסודיות משום שלא רצה שיידעו כי הוא לא מסוגל להביא כסף לביצוע העסקה. "הוא רצה להראות כמה הוא גדול וחשוב, שלימד את כולם שיעורים במינהל עסקים. הוא רצה לעשות רושם שהוא גדול ובעל עוצמה".

צ'רנוי יוצג על-ידי עוה"ד יעקב וינרוט וירון קוסטליץ.