ענתבי: החברות המנהלות קופות וקרנות פנסיה יידרשו להחזיק הון עצמי מינימלי בהיקף של לפחות 10 מיליון שקל לכל גוף

כך עולה מדברים שאמר היום הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, ידין ענתבי, שנשא דברים בכנס DC Finance, ומסר כי נכון להיום נדרשת השלמת הון בהיקף של כ-400 מיליון שקל על מנת שהחברות המנהלות קופה"ג וקרנות פנסיה יעמדו בדרישות החדשות כנדרש

החברות המנהלות קופות וקרנות פנסיה יידרשו להחזיק הון עצמי רגולטורי מינימלי בהיקף של לפחות 10 מיליון שקל לכל גוף. כך עולה מדברים שאמר היום הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, ידין ענתבי, שנשא דברים בכנס DC Finance, ומסר כי נכון להיום נדרשת השלמת הון בהיקף של כ-400 מיליון שקל על מנת שהחברות המנהלות קופה"ג וקרנות פנסיה יעמדו בדרישות החדשות כנדרש.

המודל המוצע שהציג ענתבי גורס כי ההון המינימלי יהיה לפחות 10 מיליון שקל ומעבר לכך יגדל כדרישה מדורגת לפי שיעור מהנכסים המנוהלים. הדרישה המדורגת של האוצר גורסת כי עבור נכסים מנוהלים בהיקף של עד 10 מיליארד שקל תהיה דרישת הון בגובה 3 פרומיל מהנכסים. בגופים גדולים יותר תהיה דרישה של 2 פרומיל עבור הנכסים בטווח של בין 10 מיליארד שקל לעד 20 מיליארד שקל כשעבור נכסים של מעל לרף 20 מיליארד שקל באותו הגוף המוסדי יהיו דרישות הון של 1 פרומיל (רק עבור הנכסים שמעל לאותו הרף).

כיום חברה מנהלת של קופת גמל נדרשת להון מינימלי סמלי של כ-1.1 מיליון שקל וקרן פנסיה לסכום של כ-7.6 מיליון שקל בלבד.

כלומר, קרן פנסיה המנהלת נכסים בהיקף של כ-20 מיליארד שקל ונדרשת כיום להון מינימלי של 7.6 מיליון שקל תידרש להון מינימלי חדש של 50 מיליון שקל. בדומה, קופה"ג המנהלת 10 מיליארד שקל בנכסים ונדרשת כיום להון מינימלי של 1.1 מיליון שקל תידרש להון מינימלי חדש של 30 מיליון שקל.

מטרת הגדלת דרישות ההון מהחברות המנהלות קופות גמל וקרנות פנסיה נועדה לשרת כמה מטרות לדברי ענתבי: הגברת האמון בגופים המוסדיים; הגדלת כרית הביטחון לסיכונים תפעוליים; שהגופים יהיו יותר חזקים; וליצור אחידות בדרישות ההון בין הפנסיה לגמל.
באוצר מבהירים כי דרישות ההון החדשות לא יחולו על קופות ענפיות.

עוד אמר ענתבי כי לפי ההערכה ראשונית, נכון לסוף מרץ 2009, לחברות הביטוח הון עודף מצרפי בהיקף של כ-3 מיליארד שקל מעבר לדרישות ההון המינימליות המצרפיות בגובה של כ-13.7 מיליארד שקל. מנתוני האוצר עולה כי בסוף הרבעון הראשון השנה צפויות חברות הביטוח להציג את עודף ההון הגבוה ביותר לפחות מאז 2004. נציין שבסוף 2008 היה לחברות הביטוח עודף הון סמלי של כ-0.1 מיליארד שקל בלבד ביחס לדרישות ההון.