צ'רנוי: "אם לא היתה נפתחת חקירה בפרשת זאבי, הייתי תובע את גד זאבי על מירמה"

מיכאל צ'רנוי אמר את הדברים במהלך עדותו הראשית בפרשת זאבי-בזק, בה הוא מואשם יחד עם גד זאבי בכך שהסתירו ממשרד התקשורת והבנקים כי צ'רנוי מימן את זאבי ברכישת מניות בזק

"אם לא היתה נפתחת חקירה בפרשת זאבי, הייתי תובע את גד זאבי על מירמה". כך אמר מיכאל צ'רנוי בעדותו בפרשה, בה השניים מואשמים כי הסתירו ממשרד התקשורת והבנקים כי צ'רנוי מימן את זאבי ברכישת מניות בזק .

לדברי צ'רנוי, בשלב מסוים ביחסיהם הוא גילה כי זאבי נוטל הלוואות מעבר למה שסיכמו, שלא לצורך רכישת בזק. לצורך כך, טען, זאבי אף זייף פרוטוקול. לדבריו, כשגילה זאת כעס מאוד ורצה להפסיק את עסקיהם - ואף לחץ על נציגו, זאב רום, לחשוף בתקשורת את העובדה שהוא זה שמימן את זאבי.

לדבריו, הוא התכוון לתבוע את זאבי בהליך בוררות, על שלא השיב לו כסף שנטל ממנו כהלוואה, ולפני שהספיק, נפתחה החקירה הפלילית בעניין.

לדברי צ'רנוי, "האדם היחיד שספג נזק כספי זה צ'רנוי. אני מאוד כועס על העניין, ולא נעים לי שאנו נמצאים פה ושיש חקירה. בגלל זה אני גם לא יכול ללכת ולדרוש ממנו את ה-143 מיליון דולר הלוואה (ועוד 100 מיליון ריבית). אני לא יודע למי עוד הוא גרם נזק, אך עליי רואים את זה מאוד בבירור".

"לא שווה הרבה"

לדברי צ'רנוי, הוא הבין כי הערבות של זאבי "לא שווה הרבה", וכי גם האופציה שלו להיכנס כשותף בבזק נמצאת בסימן שאלה.

"התחלתי להבין שזאבי לא מסוגל להחזיר את ההלוואה שלקח ממני. התחלתי לשקול ללכת לבית משפט ולהתלונן במשטרה ולכתוב מכתב לבנקים, ונשאר מעט מאוד זמן".

כאסמכתא להלוואות הנוספות, זאבי הראה לו פרוטוקול עם חתימות והזכיר את זאב רום. צ'רנוי: "שאלתי את רום 'איך לא אמרת לי שכזה דבר קורה'. הוא אמר לי כי מעולם לא היה כזה דבר, וכי הוא (זאבי) זייף את הפרוטוקול הזה.

"אמרתי לרום שאם יש לו קשרים בעיתונות, שייתן ראיון ויראה לכולם מי נתן לו את הכסף. נמאס לי. הייתי רגוע בהסכם עם זאבי ולא היתה לי בעיה איתו, כי הבנתי שהכל חוקי".

לדבריו, הוא התייחס לסעיף הסודיות בחוזה עם זאבי כאל דבר שגרתי, ואז החל לשמוע "הרבה שיחות ושמועות, שאחד הרוסים שגר בסביון נתן כסף לזאבי. אמרו לי את זה רם כספי וגם דודי אפל. ראיתי שכל הסודיות זה 'על הנייר'. אמרו לי שיודעים שלזאבי אין כסף בשביל בזק".

צ'רנוי אמר כי לא רצה להיות שותף של זאבי בבזק, ולו רצה - היה מבקש אישור מהמדינה. "לא היה לי טעם להיות שותף, כי יכולתי להפסיד את הכסף. זאבי הציע שאתן לו 150 מיליון דולר והוא ישלם לי עוד 100 מיליון, בשבילי זה יותר טוב. אך יש להודות שאם המניות היו מזנקות, הייתי מבקש אישור מהמדינה".

התובעת היא עו"ד מיכל סייבל-דראל; צ'רנוי מיוצג בידי עוה"ד יעקב וינרוט וירון קוסטליץ; זאבי מיוצג בידי עוה"ד נוית נגב וגיורא אדרת; זאב רום מיוצג בידי עו"ד נבות תל-צור ודורון טאובמן; עו"ד מיקי קומיסר מיוצג בידי עו"ד דוד ליבאי.