חתן פרס נובל בכלכלה קרוגמן: "בלי חבילת תמריצים אגרסיבית, ארה"ב מסתכנת בעשור אבוד"

"אנחנו עושים רק חצאי דברים, שגורמים לכלכלה להמשיך לצלוע מבלי להתאושש" ■ "אנחנו עושים מה שהיפנים עשו בשנות ה-90"

ארה"ב ניצבת בפני סכנה של "עשור אבוד" בנוסח היפני אם היא לא תנקוט צעדים אגרסיביים להמרצת הכלכלה ולניקוי המערכת הבנקאית. כך אמר היום (ב') הכלכלן זוכה פרס נובל פול קרוגמן.

"אנחנו עושים רק חצאי דברים, שמסייעים לכלכלה להמשיך לצלוע מבלי להתאושש לחלוטין, ויש לנו אמצעים לשמור על הבנקים בחיים, אבל ללא יכולת לשגשג", אמר קרוגמן לעיתונאים בביקור בבייג'ין. "אנחנו עושים מה שהיפנים עשו בשנות ה-90".

הוא אמר שלא ברור אם סין תסבול מצמיחה מואטת כתוצאה מהמשבר העולמי הנוכחי. "אני מודאג בעיקר מן האפשרות שארה"ב ומרחב האירו יסבלו מעשור אבוד בנוסח היפני", הוסיף. קרוגמן צופה צמיחה מועטה או אפסית השנה, או בשנה הבאה בשוק העבודה בארה"ב, היכן ששיעור האבטלה עלה בחודש שעבר ל-8.9%, שיא של 25 שנים.

פסק זמן

"חבילת תמריצים נוספת הפכה בבירור לצורך דחוף. אנחנו זקוקים לתמריץ חזק מאוד", אמר קרוגמן, פרופסור באוניברסיטת פרינסטון ובעל טור ב"ניו יורק טיימס". לדבריו, מבחני העמידות שנערכו ל-19 הבנקים הגדולים בארה"ב מאפשרים לממשל אובמה פסק זמן, אך הם אינם עונים על שאלת המפתח של האם לבנקים יש די הון כדי למלא את תפקיד המפתח שלהם בכלכלה.

"ברור שהממשל לא ינקוט פעולה רדיקלית לחיזוק הבנקים בזמן הקרוב", אמר קרוגמן. לדעתו, פעולה כזו היתה מחייבת את הלאמתו הזמנית של סיטיגרופ ואולי גם של בנק אוף אמריקה.

קרוגמן חלק מחמאות לסין על היישום הנמרץ של חבילת התמריצים הכלכליים שלה, אך אמר שלא הבחין במחויבות ברורה של ממשלת סין לעבור לכלכלה מוטת צריכה וביקוש מקומי, שתצמצם את עודפי החיסכון שלה. "קשה מאוד לראות איך העולם יוכל להבריא לחלוטין אם סין תמשיך לנהל עודף שוטף במאזן התשלומים של 10% מהתמ"ג שלה".

מישהו צריך לוותר

לטענתו, אם העודפים החיצוניים הענקיים של סין יימשכו לצד שיעור אבטלה גבוה בארה"ב וצמיחה נמוכה באירופה, יהיה חיכוכים פוליטיים בלתי נמנעים. "מישהו יצטרך לוותר, וזה לא יהיה מחזה יפה". קרוגמן הוסיף שסין אינה צריכה להזדרז להפוך את היואן שלה למטבע בר המרה במלואו או להנהיג ליברליזציה של תנועות ההון אליה וממנה.

לדבריו, מדינות בשלב דומה של התפתחות כלכלית שביטלו את ההגבלות על תנועת ההון נקלעו לצרות. "אני לא בטוח שכדאי לדבר על ניוד מלא של היואן, אלא על ייסוף שלו. זה לא מה שסין רוצה לשמוע בשלב זה, אך זה יהיה הכרחי".