בין התירוצים לקיצוצים

נה כמה שאלות שחברי ממשלה וכנסת מוטרדים צריכים לשאול את אלה שקודחים להם במוח, מפעילים עליהם רגשות אשם ואחריות כבדים על כך שבלי העלאה בתקציב הביטחון כולנו ניעלם. חשוב להבהיר, שמדובר רק במדגם מינימלי מייצג.

1. מה הקשר בין האיום האיראני, הסורי, הגרעיני, הביולוגי והכימי לעובדה שגיל הפרישה הממוצע משירות קבע בצבא הוא 45.5 (אחרי 25 שנות שירות, כולל לימודים אקדמיים)? זה אומר שלאורך כמה עשרות שנים, המדינה משלמת קיצבה. עובדה: מתחילת שנות ה-90, גדל תקציב הגמלאות בצה"ל פי 2.5. בסוף 2009 הוא יגיע לכ-4.5 מיליארד שקל.

אז למה לא לאמץ, באופן מיידי, את המלצת הוועדה לבדיקת תקציב הביטחון (ועדת ברודט) ולקבוע שמשרתי קבע ביחידות קרביות יפרשו בגיל מוקדם בעוד שפקידים ועובדים בתפקידים לחלוטין אזרחיים יפרשו עם זקנתם? כן, בדיוק כמו כולנו.

2. למה צריך, למשל, משלחת ביטחונית בפאריס, עם ארבע משרות שליחים על משפחותיהם ועוד 20 נציגים מקומיים, לאחר שהטכנולוגיה העולמית המציאה את הפקס והמייל, הטיסה שלוקחת ארבע שעות (גם במחלקה ראשונה) והאמברגו על מכירת נשק צרפתי לישראל שמתקיים כבר ארבעים שנה?

3. מה באמת עושים בניו יורק 188 שליחים ועובדים המוצבים ב"משלחת הביטחונית"? (מלבד כניסה נעימה לעולם העסקים של בכירים בצבא, במשרד הביטחון ובוועד העובדים וצבירת דו"חות חניה בהמוניהם שהצבא משלם אותם). מה, לא מספיקה משלחת אחת בוושינגטון? כזו שיוצאת ובאה במרכזי הביטחון של אמריקה?

4. למה משרתי קבע, ג'ובניקים מדרגת רס"ן ומעלה, שמקבלים רכב צמוד, לא משלמים ממשכורתם מס על ההטבה אלא תקציב הביטחון הוא זה שמממן אותה? האם לזה יש קשר כלשהו לאיומים על ישראל? למה פקידי צה"ל משלמים דמי ביטוח לאומי ומס בריאות מופחתים? למה הם מקבלים מהמדינה תרופות שאין בסל הבריאות? האם זה מעצים את יכולת ההתגוננות מפני טילים?

5. מה ההצדקה לזה שטייסים המוצבים בבסיסים דרומיים יטוסו במסוקים כל יום, הלוך וחזור, שכן הם מעדיפים לגור במרכז הארץ? זאת למרות שהבסיסים מציעים להם מגורים ותנאים ברמה גבוהה, יש להם רכב צמוד ויש גם הסעות מאורגנות?

6. איך קורה שבשבועיים האחרונים התגברו והתרחבו כל כך האיומים על ישראל? זה לא שחשבנו שאנחנו חיים בשווייץ, אבל פתאום הכותרות, כולל כמה מהעיתונות הזרה, מוצפות רק באיומי כליון.

"ידיעות אחרונות" (7.5): צילומים מהכור הגרעיני האיראני בבושהר ומהכור העמום של ישראל בדימונה. "מעריב" (7.5): "האיום החדש: מתוצרת סין", כולל תמונת הטיל הסיני וגם הטיל הרוסי "המזהה מטרות בטווח 195 ק"מ". "מקור ראשון" (8.5): ידיעה ראשית מהנובל אובזרבטור הצרפתי על כך ש"איראן נערכת לתקיפה ישראלית. צוללות וטילים איראניים בים סוף".

"הארץ" (6.5): "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: פקחינו מצאו שרידי אורניום מועשר במצרים". היום (11.5) "ידיעות": ידיעה ראשית שמיוחסת לגורמי מודיעין אמריקניים - "סוריה חזרה לפעול בכור המופצץ. במקום הכור הסורי - מפעל לנשק ביולוגי". וגם פרסום "החלטה כואבת של משרד הביטחון: קיצוץ נרחב בטיפולים לחיילים שנפגעו". הכל מקרי? הכל קרה דווקא עכשיו? בגלל מזג האוויר? בגלל הפריחה האביבית?

7. שנה וחצי חזרנו ושמענו על התייעלות צפויה של מערכת הביטחון. הקימו ועדה פנימית, התקוטטו על זהות חבריה, הכינו מכרז בינלאומי, קבוצות רבות התמודדו, בכירי המערכת בחרו את חברת מקינזי העולמית-ישראלית שתבדוק ותגבש דרך להתייעלות. המומחים עובדים כבר חודשים ארוכים. מתי הדו"ח? כנראה ב-30.5. למה לא לראות תוכנית התייעלות והצטמצמות לפני שהתקציב עובר?

8. ולסיכום, תסתכלו בעיניים של הרמטכ"ל גבי אשכנזי ועל סמך כמה מהשאלות הנ"ל, תשאלו אותו על מה הוא מבסס את ההכרזה המהדהדת שלו כי קיצוץ בתקציב הביטחון הוא "פגיעה בביטחון נטו". *