זוהר גושן בפסגת שוק ההון: "רוב האג"ח ה'זבל, זבל, זבל' נמצאות בנדל"ן; רובן לא של טייקונים"

יו"ר רשות ני"ע: "ב-2008 נדרשו 8 מיליון שקל כדי להוריד 10% ממחירה של אג"ח, היום - רק 1.14 מיליון שקל" ■ לכל הידיעות מפסגת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט

"המשבר הוא המשבר החמור ביותר שידעה המערכת הפיננסית מזה 100 שנה" - כך אמר היום (ד') פרופ' זוהר גושן, יו"ר הרשות לני"ע, בפסגת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

"כשמדברים על משבר אשראי מדובר על שלושה חלקים", אמר גושן. "משבר בשוק האשראי החוץ בנקאי, קשיים בשוק המשני והיכולת למחזר הון".

"אנחנו רואים שמדדי התל-בונד חזרו לרמה שלהם לפני המשבר. גם מבחינת מחזורי מסחר אנחנו רואים שיפור ורואים שהם גבוהים יותר מאשר לפני המשבר. בפברואר 2008 נדרשו 8.56 מיליון שקל כדי להוריד 10% ממחירה של אג"ח. באפריל 2009 - 1.14 מיליון שקל".

עוד אמר גושן: "רוב האג"ח המוגדרות כ"זבל, זבל, זבל", נמצאות בענף הנדל"ן עם תשואה של יותר מ-25%. רובן לא של 'טייקונים' או קבוצות עסקיות גדולות. ב-2010 תהיה בעיה לחברות למחזר חוב בעלות של כ-6.5 מיליארד שקל".

"12 מיליארד שקל מחובות החברות יהיו חדלי פירעון עד סוף יוני"

גושן הציג נתונים שלפיהם בשנים 2011-2014 צפוי היקף שיא של פירעונות אג"ח, כולל אג"ח פרטיות.

מנתוני מצגת שהציג גושן עלה כי ברשות לני"ע נדגם החזר האשראי של 141 חברות גדולות. מתוכן, חברות הנדל"ן צריכות להחזיר כ-4.9 מיליארד שקל עד סוף יוני 2009. "1.2 מיליארד שקל מחובות החברות יהיו חדלי פירעון עד סוף יוני לפי בדיקת הרשות לני"ע", אמר גושן. "ברור שחברה שלא משלמת עד סוף יוני לא תשלם גם את התשלומים הבאים".

יחד עם זאת, אמר גושן, "השוק החוץ בנקאי השקיע את רוב הכסף בחברות שמסוגלות להחזיר את החוב שלהן, והתפלגות החוב היא סבירה. ברור שיש חברות שאין להן זכות קיום וצריכות להתפרק, אבל למרות זאת יש לתת לחברות אחרות להגיע להסדר חוב".

"שיטה נוספת של הסדרים היא רכישה עצמית של אג"ח של החברות עצמן. זאת עדיין לא תופעה רחבת היקף - עד היום רכשו החברות כמיליארד שקל אג"ח ברכישות עצמיות", הוסיף גושן.

גושן סיכם את דבריו באומרו: "הגיוסים האחרונים באג"ח הם רק של חברות שמדורגות בדירוג גבוה - "AA". השאלה המרכזית היא כמה זמן ייקח לשוק האשראי החוץ בנקאי להיפתח לחברות עם הדירוגים הבינוניים".