משפחת עופר נגד מיקי רוזנטל: מי צודק בקרב הגירסאות? בטח לא ירון זליכה

בספרו "הגווארדיה השחורה" ובסרט "שיטת השקשוקה" מספר החשכ"ל לשעבר על ניסיון לבצע עסקת בעלי עניין בבז"ן ■ ואולם, פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון שדנה בעסקה חושף פער מהותי בין דברי זליכה לבין המציאות

בספרו "הגווארדיה השחורה" ובסרט "שיטת השקשוקה" של מיקי רוזנטל, מגולל החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה, סיפור מקומם על ניסיון לבצע עסקת בעלי עניין בבז"ן. העסקה, לפי זליכה ורוזנטל, ביקשה להיטיב עם האחים עופר על חשבון החברה, שהיתה אז בשליטת המדינה. מסמכים ובהם פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון שדנה בעסקה חושפים פער מהותי בין דברי זליכה והצגת העסקה בסרט לבין המציאות. הסיפור המלא יופיע מחר (ה') במגזין G.

ב-1999 החלה בז"ן לחכור אוניות לשם הובלת מוצרים, ולהחכירן הלאה כשלא היה בהן שימוש. מאחר שחוזי החכירה נחתמים לטווח ארוך, שינויים במחירי הספנות העולמיים עלולים להופכם ללא משתלמים. בסך-הכול הניבה הפעילות רווח. במקרה של האחים עופר ובמקרה נוסף, הפך החוזה ללא משתלם: המחירים צנחו, וכך נוצר מצב שבו בז"ן משלמת לאחים כ-19 אלף דולר ליום, אולם מחכירה הלאה רק בכ-14-15 אלף דולר.

על-פי הסרט, העסקה שהתבקש הדירקטוריון לאשר ביולי 2002 היתה אבסורדית, שלא לומר מושחתת: "הארכת הסכם החכירה, שבמסגרתו משפחת עופר עושה רווח נאה ואילו בז"ן מפסידה". העסקה האמיתית שהוצעה ביקשה לבלום את ההפסדים, כפי שכתב זליכה עצמו בספרו: "הארכת תקופת החכירה המקורית ב-3 שנים וחצי...במחיר מופחת". לטענתו, המשמעות הכלכלית של העסקה היתה רכישת האונייה.

זליכה כותב כי במהלך ישיבת הדירקטוריון, "מתחתי ביקורת נוקבת על העסקה בכלל, ועל ההליכים לאישורה בפרט". למעשה, זליכה ביקר את ההליכים, אולם לא מתח כל ביקורת על העסקה עצמה: "אני לא מרגיש מספיק בנוח שיש לי מספיק נתונים כדי להצביע בעד או נגד העסקה. יכול להיות שזו עסקה יוצאת מגדר הרגיל". זליכה דרש כי תוזמן בדיקת כדאיות מגורם חיצוני. זו הוזמנה, וקבעה כי העסקה כדאית מהחלופות.

בספר ובסרט מספר זליכה כי חוות-הדעת המשפטית קבעה כי לא מדובר בעסקת בעלי עניין. אמירה זו מחזקת כמובן את הרושם שמדובר בשחיתות, שהרי אין חולק על כך שהאחים עופר היו בעלי עניין בבז"ן. למעשה, איש אכן לא חלק על כך. המחלוקת נגעה לשאלה אם מדובר ב"עסקה חריגה".

בהרצאה שמופיעה בסרט מספר זליכה לקהלו כי הוא היה המתנגד היחיד לאישור העסקה. למעשה, היו מתנגדים נוספים. אחת מהן ציינה כי מדובר בהתחייבות ארוכת-טווח "שהיא גם מסוכנת, כי יש הרבה אי-ודאות באשר למחירים בעתיד". נציג רשות החברות אמר: "יש פה השתתפות ב'אפסייד' מבחינת האחים עופר... ולא ב'דאונסייד'... יש פה יותר סיכון מאשר סיכוי". דירקטורים גם ביקרו את שליחת החומר הרלוונטי באיחור.

בסרט "שיטת השקשוקה", פרטי הסיפור כלל אינם מופיעים. הרושם הוא שבז"ן מעולם לא עסקה באוניות עד לעסקה עם האחים עופר, וביקשה סתם כך לסייע להם להרוויח על חשבונה. בסרטון התגובה, שדלף לאינטרנט, טוענים האחים כי הסתייגויות זליכה גרמו להפסדים של מיליונים - אולם כאמור מחירי הענף אינם יציבים, דירקטורים נוספים פקפקו בעסקה, וגם יו"ר בז"ן, עובדיה עלי, הגדיר את טיעוניו כ"ענייניים". הנהלת החברה היא שהחליטה שלא להביא את העסקה לאישור.