להתפעל, שוב, מתל-אביב

תל אביב-יפו, שבת 21:30, ערוץ 8

אני מודה שאני משוחד. הסדרות שיוצרים ענת זלצר ומודי בר-און הן בעיני הרבה יותר מ"עוד סדרת טלוויזיה". עבורי הן ההוכחה לכך שניתן לעשות טלוויזיה שתהיה גם איכותית, גם מרתקת, גם מצחיקה ובקיצור - סדרה שתשמור על הקצב הקליל של המדיום הטלוויזיוני, ביחד עם מילים רציניות.

לשמחתי גם "תל אביב-יפו", סדרה חדשה בת שלושה פרקים, אינה נופלת מחוץ להגדרה הזאת. היא מעמיקה, שנונה ומוגשת בחן בל-יתואר, כמו שרק מודי בר-און יודע לעשות.

הפרק הראשון של הסדרה עוסק ברקע ההיסטורי שממנו צמחה העיר תל-אביב: מסע הכיבושים של נפוליאון שהעלה את חשיבותו של האזור בעיני העולם, הגעתם של חקלאים מצרים שהצמיחו את הפרדסים סביב יפו, והפכו את "ג'אפא אורנג'ס" למותג החזק ביותר בעולם בתחום פרי ההדר, השתלבותם של יהודי יפו, בניגוד לאחיהם, יהודי ירושלים, שחיו מכספי החלוקה (ללמדנו שדבר לא משתנה כאן, אפילו כחלוף כמעט 150 שנה), והפעילות המסחרית של יפו העולה ככרך חשוב, כיאה לעיר נמל מרכזית.

מכאן ממשיכה העלילה אל הסטנדרטים המודרניים שקבעו הטמפלרים ושכונותיהם החדשות, שהיו למעשה הרוח בגבה של ההתיישבות בנווה צדק (וגם בנווה שלום ובכרם התימנים, שקדמו לתל-אביב).

לקינוח, יש את המפגש הבין-תרבותי בין המשפחות הוותיקות, כמו משפחת שלוש, לבין עולים חדשים כמאיר דיזנגוף ומאיר אריה וייס.

וייס היה מי שתכנן את רעיון הפרבר היהודי החדש, שתוכנן תחילה להיקרא "נווה יפו" או "יפו החדשה", ורק לאחר ששמות אלו נדחו, קיבל את ההשראה לשמו מתרגום יצירתי לספרו המפורסם של הרצל. לראות ולהתפעל. *

מסטאלין ועד פוטין

שבוע שידורים מיוחד על רוסיה, שבת מ-10:00, CNN

רשת החדשות העולמית חיברה יחד שני אירועים כעילה לפרויקט מיוחד של שידורים על רוסיה וממנה. מלאת שנה לכהונתו של הנשיא מדבדב, והביקור הראשון של הנשיא אובמה בקרמלין במהלך חודש יולי.

אירוע שיכול להעיד עד כמה השתנה העולם: בדיחה ישנה סיפרה שהאמריקנים הכשירו את המרגל המושלם. הם לימדו אותו רוסית על כל ניביה, האכילו אותו באוכל רוסי ולסיום לימדו אותו בעל-פה את כל מרשם האוכלוסין הסובייטי. בתום תקופת ההכשרה הוא הוצנח מעבר לקווים, הטמין את המצנח בשלג, ונכנס לבקתה מבודדת שבה דרה זקנה מקומית.

"מה שלומך נטאשה?" חקר כמכר ותיק, מה שלום הרגל החולה? ואיך יורי מסתדר בלי הסוסה שמתה בקור?

"סליחה", היא פנתה אליו, "אבל אתה לא במקרה מרגל אמריקני?"

"נטאשינקה, מה קרה לך? איך את אומרת לי דבר כזה?" השיב.

"שמע, אל תיקח את זה אישית, אבל לא רואים הרבה כושים כאן אצלנו".

מסך הברזל כבר אינו קיים, הקולחוז של נטאשה כבר הופרט לאלפי פרטים שפרנסו אוליגרכים שהיו פטרוניו של הנשיא ילצין, ואויביו המרים של הנשיא פוטין, אובמה השחור מגיע לקרמלין היישר מהבית הלבן. ובכל זאת: רוחות מלחמה שבו לנשב מכיוון רוסיה בעידן פוטין.

מתיו צ'אנס, כתב החוץ הבכיר, יערוך מסע רכבת ממומרסנק שבצפון ועד לשוצ'י בדרום, דרך סנט-פטרסבורג ומוסקבה, ויבחן את השינויים העוברים על תושביה, ייערכו ראיונות עם אנשי מפתח בפוליטיקה, הספורט והמוזיקה של רוסיה (כולל ראיון עם דוגמנית-העל נטליזה וודנובה) ואפילו מקום המהגרים לא ייפקד, עם כתבה על עולים מרוסיה שחיים באשדוד. *