צ'רנוי במשפט זאבי-בזק: עד שהגעתי לישראל, לא ידעתי שאני כזה פושע גדול

מיכאל צ'רנוי מואשם יחד עם גד זאבי בכך שהסתירו ממשרד התקשורת ומהבנקים כי צ'רנוי מימן את רכישת מניות בזק בידי זאבי ■ "אני מתעצבן על המשטרה שהמציאה כל מיני שטויות והעלילה עליי"

"עד שהגעתי לישראל, לא ידעתי שאני 'פושע' כזה גדול. מעולם לא התנהלו נגדי חקירות ברוסיה, מעולם לא ישבתי בכלא. הייתי איש עסקים חופשי וישר". כך אמר היום (ה') מיכאל צ'רנוי, בהמשך חקירתו הראשית בתיק בזק , בו הוא מואשם יחד עם גד זאבי בכך שהסתירו ממשרד התקשורת ומהבנקים כי צ'רנוי מימן את רכישת מניות בזק בידי זאבי וכן קיבל אופציה להיכנס כשותף לבזק.

לדברי צ'רנוי, "אני מתעצבן על המשטרה שהמציאה כל מיני שטויות והעלילה עליי. התייעצתי עם עורכי הדין, והם פנו לרוסיה ומדינות חבר העמים. כשעזבתי שם ובאתי לפה, לא ידעתי שאני 'פושע' כזה גדול. פתאום בישראל 'נודעים' לי הדברים האלה".

עורכי דינו של צ'רנוי, יעקב וינרוט וירון קוסטליץ, ניסו להראות כי אין בסיס לטענת התביעה, לפיה צ'רנוי רצה להסתיר את העובדה שהוא מימן את זאבי בעסקת בזק, כיוון שהוא ידע כי הוא חשוד בהשתייכות למאפיה. עורכי הדין הראו, באמצעות מסמכים, כי באותה עת צ'רנוי לא ידע כלל על קיומם של חשדות נגדו - אלא רק לאחר עסקת בזק.

צ'רנוי אמר בעדותו כי לא ידע דבר על חשדות המשטרה כלפיו, ולכן ביקש מעורכי הדין שיבררו במה מדובר. לדבריו, הדבר התברר לו באקראי, כשדרכונו נגנב במהלך אחת מחופשותיו, ולא ניתן לו להנפיק דרכון חדש על רקע החשדות נגדו.

בקשת היתר

במהלך העדות נחשפה האזנת סתר בין צ'רנוי, נציגו, זאב רום (המואשם גם הוא בפרשה) ודודי אפל. באותה שיחה נשמע צ'רנוי אומר כי בכוונתו לפנות לוועדה האחראית על מתן ההיתר לרכישת בזק ולבקש לרכוש 5% ממניות החברה. במהלך השיחה אומר אפל כי בתיק בזק מופיע שמו של צ'רנוי. צ'רנוי, בתגובה, חוזר על דבריו כי ברצונו להגיש בקשה לקבלת היתר.

לטענת סניגוריו של צ'רנוי, מהלך השיחה ותגובתו של מרשם שומטים את הקרקע מתחת לטענה כי צ'רנוי ניסה להסתיר את מעורבותו בבזק. זאת, כיוון שגם לאחר שנודע לו כי שמו מופיע בתיק בזק, הוא עמד על כוונתו לבקש היתר מהוועדה במשרד התקשורת לרכוש מניות בחברה.

צ'רנוי מיוצג בידי עוה"ד יעקב וינרוט, ירון קוסטליץ ויואב סגל; זאבי - בידי עוה"ד נוית נגב וגיורא אדרת; זאב רום - בידי עוה"ד נבות תל-צור ודורון טאובמן; ומיקי קומיסר - בידי עוה"ד דוד ליבאי ודפנה ליבאי; התובעות הן עוה"ד מיכל סיבל-דראל ותמר רוסמן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות.