סוף להחזרים הרטרואקטיביים: הגופים המוסדיים יחויבו לגבות דמי ניהול באופן רציף

כך על פי הוראה חדשה של האוצר שאמורה להיכנס לתוקף באוקטובר ■ עד כה נהגו חלק מהקופות והקרנות לגבות מהעמיתים את מלוא דמי הניהול בכל חודש, ולהתחשבן על ההנחות רק בסוף השנה

החל ב-1 באוקטובר השנה יחויבו הגופים המוסדיים - קופות הגמל קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים - לגבות את דמי הניהול מהעמיתים בכפוף להסכמי ההנחות של כל עמית ועמית באופן רציף בסוף כל חודש, או בסוף כל יום עסקים.

כך עולה מטיוטת חוזר שהוציא אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר בה נקבע כי "גוף מוסדי רשאי לגבות דמי ניהול בתשלומים רצופים בסוף כל חודש או בסוף כל יום עסקים, לפי בחירת הגוף המוסדי, בהתאם לשיעור דמי הניהול העדכני שסוכם עם העמית או המבוטח".

עד כה נהגו חלק מהגופים לגבות את מלוא דמי הניהול מהמבוטחים והעמיתים, ולהתחשבן עימם רק בסוף השנה על ההנחות שהתחייבו לתת, כך שלשינוי ההנחיות תהיה השפעה של ממש על מצבם של המבוטחים (בעיקר בביטוחי המנהלים ובקרנות הפנסיה, ופחות בקופות הגמל).

באוצר טוענים כי מבדיקת המצב הקיים כיום בשוק עולה כי ישנם גופים מוסדיים שגובים מהעמיתים או מהמבוטחים דמי ניהול השונים מאלה שסוכמו עימם בעת ההצטרפות לקופה או במהלך תקופת החיסכון, ובסוף תקופה מסוימת מבצעים החזר של דמי הניהול העודפים ששולמו. לא רק זאת, אלא שבחלק מהמקרים החזר דמי הניהול ניתן רק אם העמית או המבוטח נשארים בקופה עד לתום אותה תקופה.

דמי הניהול שנגבים מהמבוטחים והעמיתים מקטינים את הצבירה שלהם בפועל. וכך בתקופות של תשואה חיובית, במהלכן גדלה הצבירה, אובדת לעמיתים ולמבוטחים חלק מהתשואה אותה יכלו לצבור, אילו היו נגבים מהם רק דמי הניהול אותם הם אכן היו אמורים לשלם. ההנחיות החדשות של האוצר יביאו לכן למניעת ההפסד הזה.

בנוסף, פרסם האוצר טיוטת הוראות המרחיבות את הדיווח הרבעוני לחוסכים, כך שזה יכלול גם את שיעור דמי הניהול שהוסכמו עם כל עמית, ואת הגביה באותו רבעון. כפועל יוצא מכך הנתונים הללו יהיו זמינים גם באינטרנט. ההוראות הללו ייכנסו לתוקף החל מהדיווח לרבעון הראשון של שנת 2010.

הדו"ח הרבעוני יפרט גם את שיעור ההנחות בדמי הניהול ואת התנאים לביטולן. זאת בניגוד למצב כיום לפיו מקבלים המבוטחים והעמיתים את הפירוט רק פעם בשנה. בנוסף, האוצר מנחה את הגופים המוסדיים להרחיב את הקהלים של הלקוחות שמקבלים דיווח מדי רבעון, ולשלוח דיווח רבעוני גם לעמיתים מוקפאים בעלי צבירה של מעל 50 אלף שקל.

הגופים המוסדיים התבקשו להגיב על שני החוזרים של האוצר עד ה-15 ביוני.