בעקבות המיתון: עובדי היי-טק שהתחתנו ועובדים בשבוע מקוצר ייאלצו להסתפק בירח דבש קצר מהמתוכנן

עוה"ד לדיני עבודה דרור גל: "עובד זכאי לנצל את ימי החופשה שנצברו לטובתו כדי לצאת לירח דבש, אך אם מיצה אותם, לא יקבלם על חשבון מכסת חופשה עתידית, ודאי במקום בו קוצר שבוע העבודה בכפייה עקב המצב הכלכלי"

התקופה הקרובה, זו של תחילת הקיץ שמתחילה אחרי ל"ג בעומר היא התקופה בה רבים בוחרים להתחתן. השנה, בעקבות המיתון, עובדי היי-טק שרק התחתנו, יגלו שלא קל יהיה להם לצאת לחופשת ירח הדבש שלהם, ולכן היא כנראה תהיה קצרה מהרגיל.

במסגרת קיצוצים שעורכות החברות במשק בשל המשבר הכלכלי, אנו עדים לאחרונה גם לתופעה של קיצור שבוע העבודה, בעיקר לעובדים במגזר ההיי-טק. העובדים, ששבוע העבודה שלהם קוצר ל-4 ימים בשבוע אינם מקבלים תשלום על הימים שבוטלו. לחלופין, הם מחויבים במכסת חופשה הצבורה להם בעבור ימים אלה. יוצא אם כך, שעובדים שמכסת ימי החופשה העומדת לרשותם קטנה, אינם יכולים לתכנן חופשות ארוכות שאליהן היו יכולים לצאת בעבר.

"חוקי העבודה מקנים זכות להעדר מהעבודה במספר מקרים, כגון חגים ושבתות, אולם אין התייחסות לשמחות פרטיות". אומר עו"ד דרור גל, מומחה לדיני עבודה ממשרד סטריקובסקי, גל, ברוך, פורת ושות'. "ימי חופשה בשמחות פרטיות מוענקים במסגרת הסכמים קיבוציים או הסכמים של מיצוי החופשה הצבורה. במקומות עבודה בהם חלים הסכמים קיבוציים, יש בדרך-כלל לנישאים זכות להיעדרות של מספר ימים בתשלום מהעבודה, מעבר לימי החופשה הרגילים. בחלק ממקומות העבודה, גם הורים לילדים שמתחתנים זכאים ליום חופשה בתשלום", הוא מוסיף.

לדברי גל, "עובד זכאי לנצל את ימי החופשה שנצברו לטובתו, על-מנת לצאת לירח דבש באישור המעסיק, אך אם מיצה ימי חופשתו, לא יקבלם על חשבון מכסת חופשה עתידית, ודאי במקום בו קוצר שבוע העבודה בכפיה, עקב המצב הכלכלי". יחד עם זאת, על המעסיק חלה חובה לקבוע את מועדי חופשתו של העובד בצורה סבירה ועניינית, בהתחשב בצרכי העבודה והעובד. סירוב מעסיק לאפשר לעובד לצאת לירח דבש לתקופה סבירה, בהתאם לימי החופשה שלו, עשויה להיחשב כהחלטה שנעשתה בחוסר תום לב, אלא אם צרכי העבודה אינם מאפשרים בכל מקרה את יציאת העובד לחופשה.

"יחסי עובד מעביד, הם קודם כל יחסים בין בני אדם. עובדים הם משאב אנושי שיש לטפח אותו וחלק מהטיפוח הוא הדאגה לחופשה של העובד", אומר דובי צ'יזיק, מנכ"ל מאיה מיקור חוץ וייעוץ. "בחברה שלנו, נהוג לאפשר לעובד לצבור ימי חופשה עתידיים על בסיס הסכמה מראש. הסיבה לכך, שצבירת ימי חופשה עתידיים, מאפשרת לעובד גמישות בתכנון החופשה שלו, יחד עם זאת, על העובד האחריות, לתאם את מועדי החופשה שלו עם המעסיק".

לבסוף, עובדי היי-טק ששבוע העבודה שלהם קוצר, יתקשו ככל הנראה להאריך את חופשת ירח הדבש שלהם, אלא אם כן, יחליטו לצאת לחופשה על חשבונם וגם אז, הדבר תלוי ברצונו הטוב של המעסיק שלהם.