מפטרת ומלטפת

פייזר דואגת למובטלים וקהילת הביומד מוכת האבטלה מסתופפת באתר מיוחד רק לה

לתאגידים הגדולים יש כנראה בכל זאת לב. פייזר הודיעה כי תספק 70 מהתרופות הפופולריות ביותר שלה למובטלים טריים, שאיבדו יחד עם עבודתם את ביטוח הבריאות שלהם.

בין התרופות הללו כלולות תרופות שיש להן כבר תחרות גנרית או אחרת, וגם כאלה שאין להן תחרות. בין היתר כלולות בתוכנית תרופת הדגל של פייזר, הליפיטור וגם התרופה הכי מפורסמת שלה, ויאגרה.

התרופות יסופקו למי שצרכו תרופות של פייזר שלושה חודשים לפני פיטוריהם. ההטבה תינתן למשך שנה, או עד חזרתו של הפציינט לעבודה. בכך, מנסה פייזר להשתיק את הביקורת על תעשיית התרופות, כאילו היא מונעת רק מכסף.

ברמה הציבורית, המהלך נראה מצוין. אובדן ביטוחי בריאות כתוצאה מאבטלה ממושכת הוא בעיה בוערת ביותר בארה"ב כרגע, והצרכנים מוצאים עצמם מוותרים על טיפול חיוני או מגיעים ממש לפשיטת רגל.

מלבד האלטרואיזם ויחסי הציבור הטובים, יש לפייזר כנראה עוד מטרה - למנוע מעבר של צרכנים נאמנים מתרופות של פייזר לתחליפים גנריים. הרי הצרכנים יחזרו מתישהו לעבוד, זו לפחות התקווה, אך לא בהכרח ישובו למותגים שאהבו בעבר. הם עשויים להסתפק בתרופות הזולות יותר, בתחליפים הגנריים.

לא לכל התרופות של פייזר יש היום תחליפים גנריים - אבל יהיו להן, ולא בעוד זמן רב. כך שמשתלם לפייזר ללטף את הצרכנים הנאמנים שלה כבר מעכשיו. כך נוצר מצב מעניין: פייזר עצמה תפטר בתקופה הקרובה כ-8,000 עובדים בעקבות המיזוג שלה עם Wyeth, וביד השנייה היא תיתן - להם ולמפוטרים אחרים - תרופות בחינם.

דוקטורים בחשכה

ומה עושים מפוטרי תעשיית הביומד העולמית, בתקופה שבה נראה כי הצמצום בסקטור אינו בהכרח הפיך? יש מי שחשב על כך. לפני מספר שבועות הוקם afterpharma.com, מקום למפגש, לרעיונות ועצות למי שמרגישים כלואים בתעשייה.

אתר כזה יכול להתאים היום כמעט לכל תעשייה, אך יש בו משהו רלבנטי במיוחד לתעשיית הזו, שדי קשה לצאת ממנה.

את התחום מאכלסים בעיקר אנשים משכילים (תואר שני הוא כמעט חובה) שבהתאם לשכיחותם במקצוע, לעיתים אינם מתוגמלים כמו בעלי השכלה ברמה דומה במקצועות אחרים.

בעלי דוקטורט בתעשייה הם לעיתים קרובות אנשים שחלמו בעבר על קריירה אקדמית, השקיעו בה וכבר ביצעו הסבה אחת. בנוסף, אחרי שעסקתם, מתוך בחירה ותחושת שליחות, בפיתוח של תרופות או מכשירים מצילי ומשפרי חיים - מה יכול לתת לכם תחושת סיפוק דומה?

לא בטוח ש-afterpharma הוא התשובה לשאלה. אבל הפופולריות של הרעיון של afterpharma בשיח של השוק מראה כי העובדים בתחום חוששים ומתעניינים בנושא.

עובדי הפארמה מרגישים את האדמה רועדת מתחת לרגליהם, ואולי לא בטוחים שהתאוששות עתידית בשוק תתבטא באותה המידה בהתאוששות של התחום אליו קשרו עצמם. *