בניגוד לבנקים המסחריים, הבנק המרכזי של אנגליה מתרחב: קולט עובדים חדשים ומעלה את הבונוסים

[למדור שוקי עולם] בפעם האחרונה עודכנו הבונוסים בבנק אוף אינגלנד לפני יותר מ-20 שנה ■ מספר העובדים במשרה מלאה וחלקית גדל ב-6% ל-1,657 - התוספת המשמעותית הראשונה מאז 1987

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הגדיל את מאגר הבונוסים שלו והעלה את כוח האדם שלו בשיעור חסר תקדים זה 22 שנה, על רקע המשבר הפיננסי שמותח את משאביו. תקציב הבונוסים לעובדי הבנק המרכזי הבריטי הועלה בשנה שתסתיים בפברואר 2010 ל-8.1% משכר הבסיס לעומת 7% בשנה הקודמת, לפי הדו"ח השנתי שפרסם הבנק אתמול (ב').

מספר העובדים במשרה מלאה וחלקית גדל ב-6% ל-1,657, וזו היתה התוספת המשמעותית הראשונה מאז 1987. אגב, בנק ישראל, שמשרת אוכלוסייה שמהווה 12% מאוכלוסיית בריטניה, מעסיק כמחצית מכמות העובדים של הבנק אוף אינגלנד.

"מגיע להם"

"הבנק מצוי כעת ללא ספק תחת לחץ גדול", אמר קולין אליס, כלכלן בדייוואה סקיוריטיס שעבד בבנק המרכזי עד אוקטובר האחרון. "לא צריך להסכים לכל ההחלטות שלהם, אך אין לי ספק שעובדי הבנק עובדים קשה מאוד. לכן אני לא בטוח שאפשר למתוח ביקורת על הבונוסים שלהם. זה מגיע להם".

הבנק אוף אינגלנד טיפל במניעת הקריסה של בנק המשכנתאות HBOS ושל רויאל בנק אוף סקוטלנד, הפחית את שערי הריבית לשפל של 300 שנה ונקט אמצעים בלתי מקובלים, כדי להיאבק במיתון הגרוע ביותר בבריטניה בדור האחרון.

הגדלת כוח העבודה עומדת בניגוד למצבה של תעשיית השירותים הפיננסיים הבריטית, שעלולה לפטר השנה עוד עשרות אלפי עובדים. לפי תחזית המרכז למחקרי כלכלה ועסקים שפורסמה ב-20 באפריל, תעשיית השירותים הפיננסיים הבריטית צפויה לפטר במהלך השנה 23 אלף עובדים, לפני שתחזור לשכור עובדים בשנה הבאה.

בדו"ח של הדירקטורים הלא-ביצועיים של הבנק שפורסם אתמול, נאמר ש"הגדלת כוח האדם ותקציב התשלומים המיוחדים נבעה מנטל העבודה המוגבר כתוצאה מתחומי האחריות החדשים של הבנק".

זקוקים למומחים

אמית קארה, עובד לשעבר בבנק המרכזי וכיום כלכלן ב-UBS בלונדון, אמר שככל הנראה, הגדלת כוח האדם משקפת גם צורך באנשים בעלי ידע ייחודי, כאשר הבנק רוכש נכסים פיננסיים כדי לסייע לכלכלה. "אני לא מופתע מכך שהם שוכרים עוד עובדים, כי הם זקוקים למומחיות בתחום האשראי, שלא היתה להם באופן מיוחד לפני המשבר".

שכרו של נגיד הבנק, מרווין קינג, עלה השנה ב-2.5% ל-297,920 ליש"ט, ושכרם של שני סגניו, צ'רלס בין וג'ון גיב, עלה באותו שיעור ל-246,338 ליש"ט בשנה. שלושתם לא קיבלו בונוסים. האינפלציה בבריטניה באפריל היתה 2.3%.