גל גיוסי האג"ח מתרחב לחברות בדירוג נמוך יותר: בז"ן והפטרוכימיים יגייסו כ-600 מיליון שקל

לפני כולםלשתי החברות דירוג מקבוצת A ■ עד כה כלל גל הגיוסים בשוק רק חברות בדירוג AA ■ בז"ן צפויה לגייס 500 מיליון שקל, הפטרוכימיים תגייס 120 מיליון שקל ותשעבד חלק ממניותיה בבז"ן לטובת המשקיעים

גל גיוסי האג"ח הולך ומתרחב. אם עד כה חזינו בחברות בדירוג AA שהצליחו לגייס בשוק ההון, הרי שכעת גם חברות בדירוג נמוך יותר מנסות לעשות זאת.

ל"גלובס" נודע, כי בז"ן והפטרוכימיים , שהיא אחת מבעלות השליטה בבז"ן, מתכננות גיוס בהיקף של יותר מ-600 מיליון שקל. הפטרוכימיים צפויה לשעבד חלק ממניותיה בבז"ן לטובת מחזיקי האג"ח.

מבז"ן נמסר בתגובה כי החברה "בוחנת אלטרנטיבות מימון שונות, כולל בשוק המקומי, כחלק ממהלך העסקים הרגיל שלה. לא התקבלו שום החלטות אך הנושא נבחן. כשיהיו החלטות, הן יפורסמו".

מהפטרוכימיים נמסר בתגובה כי "החברה בוחנת מעת לעת את גיוון מקורות המימון שלה, ולכשיהיה לה מה להודיע היא תמסור הודעה כדין".

בז"ן, שמדורגת על-ידי S&P מעלות בדירוג A, מתכננת גיוס בהיקף של 500 מיליון שקל. האג"ח הארוכות של החברה שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים, נסחרות כיום בתשואה של כ-5.2%.

הפטרוכימיים, שקיבלה לאחרונה היתר שליטה בבז"ן, מתכננת לגייס 120 מיליון שקל. על פי הערכות, אחת ממטרות הגיוס היא לממן את עסקת בז"ן, וכן לבצע השקעות נוספות בחברה.

דירוג האג"ח של הפטרוכימיים אמנם משתייך לקבוצת A (האג"ח מדורגות בדירוג A2 של מדרוג), אולם במקרה של החברה הזו גיוס האג"ח הוא פחות טריוויאלי.

הפטרוכימיים, שבשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, נחשבת לחברה ממונפת למדי. היקף החוב של החברה עומד על יותר מ-2 מיליארד שקל, ונכון לסוף הרבעון הראשון, לחברה יש גירעון בהון העצמי של 58.8 מיליון שקל. יחד עם זאת, בעקבות קבלת היתר השליטה בבז"ן, יירשמו האחזקות של הפטרוכימיים בחברה לפי שיטת השווי המאזני, כך שבדו"חות הרבעון השני צפוי ההון העצמי של החברה לגדול באופן משמעותי.

איגרות החוב של החברה נסחרות כיום בתשואה של 9%-11%, ובשוק החיתום מעריכים כי סביר שהגיוס הקרוב ייעשה בריבית נמוכה יותר, שכן הפעם ישועבדו לטובת מחזיקי האג"ח חלק מהמניות בבז"ן, מה שהופך את האג"ח לאיכותיות ובטוחות יותר.

המוסדיים למדו את הלקח?

לאחר תקופה ארוכה של שקט בגזרת ההנפקות, חזרו בחודשיים האחרונים חברות רבות לגייס אג"ח. הפירמות רצות לגייס היום כספים בשוק ההון מכמה סיבות: ראשית, רמתה של הריבית במשק היא הנמוכה אי פעם, מה שמאפשר לגייס בריבית אטרקטיבית, במיוחד בהשוואה לריבית שגובים הבנקים שהעלו בצורה חדה את המרווחים.

תמריץ נוסף לגיוס כעת קשור לצפי לפיו בחודשים הקרובים תגדיל הממשלה את גיוסי האג"ח כדי לכסות את גירעונה. במקרה כזה, היצע האג"ח יגדל והתשואה עליהן תעלה. ומכיוון שתשואת האג"ח הממשלתיות מהווה בנצ'מרק לתשואת אג"ח הקונצרניות, לא מן הנמנע שבסופו של התהליך גם עלויות הגיוס יתייקרו.

מנגד, אצל המוסדיים ממתינים עשרות מיליארדי שקלים שמחפשים השקעה, וברוב הגופים הסכומים הולכים וגדלים בעקבות ההפקדות החדשות של העמיתים. אלא שכרגע אלטרנטיבות ההשקעה שעומדות בפניהם אינן אטרקטיביות במיוחד. המק"מ מציע ריבית אפסית, שוק המניות עדיין נחשב למסוכן, וכך אג"ח של חברות יציבות המציעות ריבית של 4% בשנה, הופכות לאופציה מועדפת.

בתחילה הצליחו לגייס באמצעות אג"ח רק חברות בדירוג גבוה מקבוצת ה-AA. ביניהן ניתן למנות את שטראוס גרופ, כי"ל, מכתשים אגן וסלקום שגייסו מיליארדי שקלים. לאחר שרוב החברות בדירוג הגבוה כבר ביצעו גיוסים, נראה כי כעת מתחיל המעבר גם אל החברות שבדירוג נמוך יותר. "בסוף גם החברות הלא מדורגות יחזרו לשוק ההון", מעריך גורם בשוק.

כעת נותר רק לראות האם המוסדיים למדו את הלקח מהמשבר האחרון. ברוב המקרים נראה כי הגיוסים מתבצעים באותם התנאים כמו בתקופת הגאות, קרי ללא ביטחונות וקובננטס. אבל לפחות במקרה הנוכחי של הפטרוכימיים, נראה כי המוסדיים כבר אינם מחלקים לחברה כסף בקלות, ודורשים ביטחונות איכותיים בתמורה. השאלה המעניינת היא האם הפטרוכימיים היא רק דוגמה נקודתית, או שגם חברות נוספות ייאלצו להעמיד בעתיד ביטחונות על מנת לגייס באמצעות אג"ח.