אבי ברזילי, סמנכ"ל הכספים של אפריקה נכסים: "ודאי שהמחירים זה לא מה שהיה לפני שנה אבל זה לא שינוי דרמטי. מרבית הפרויקטים מלאים"

עלייה בשווי הוגן של נדל"ן סידרה לאפריקה ישראל נכסים את הדו"חות לרבעון ■ סיימה ברווח נקי של 83 מיליון שקל ■ לחברה גרעון בהון החוזר של 1.2 מיליארד שקל ותזרים שלילי של 106 מיליון שקל ■ היקף ההתחייבויות 7.7 מיליארד שקל

תודה ל-IFRS - הכנסות אפריקה נכסים , חברה בת (68%) של אפריקה ישראל. זינקו ברבעון הראשון ב-125% ל-461 מיליון שקל והרווח הנקי זינק ב-324% ל-83 מיליון שקל. חברת הנדל"ן המניב רשמה עליה בשווי הוגן של נדל"ן להשקעה בהקמה של 340 מיליון שקל.

אפריקה נכסים יישמה לראשונה את תיקון 40 לפיו נדל"ן להשקעה בהקמה שטופל בתקופות קודמות כרכוש קבוע ונמדד לפי עלותו, מוצג כעת על פי שווי הוגן. לפיכך נרשמו הכנסות של 300 מיליון שקל שלמ נכסי נדל"ן להשקעה בהקמה ו-40 מיליון שקל משערוכים נוספים של נכסי נדל"ן להשקעה בהקמה. הערכת השווי הבולטת ביותר היא של קניון קוטרוצ'ן ברומניה שהוערך ב-1.35 מיליארד שקל.

אבי ברזילי, סמנכ"ל הכספים של אפריקה נכסים וסמנכ"ל רוסיה וחבר העמים של חברת האם אפריקה ישראל: "ממשיך השיפור בהכנסות החברה משכירות והוא אפילו יותר חד ממה שנראה. אנו לא רואים ירידה בשיעורי התפוסה בישראל ובחו"ל. נכסים במיקומים טובים ובעלי איכות גבוהה ממשיכים לשמור על הרמה שלהם למרות המשבר".

לא הורדתם מחירים?

"ודאי שהמחירים זה לא מה שהיה לפני שנה אבל זה לא שינוי דרמטי. מרבית הפרויקטים מלאים, חלקם בחוזים מלפני מספר שנים ואנו לא חשים על בשרינו את המצב הלא פשוט שאנו נמצאים בו כרגע ואני לא מנסה לייפות את המצב. המצב שאנו נמצאים בו לא פשוט - אני משוכנע שכשיכנסו שוכרים חדשים הם יבקשו מחירים נמוכים מאשר מלפני שנה. יש גלגל בנדל"ן ועכשיו אנו למטה".

החשבונאות אינה יכולה "לסדר" את תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת והוא שלילי בהיקף של 106.4 מיליון שקל. בנוסף, הגרעון בהון החוזר ענק בהיקף של 1.2 מיליארד שקל, שנובע בעיקרו מחובה לחברת האם אפריקה ישראל. היקף ההתחייבויות של החברה 7.7 מיליארד שקל.

אפריקה נכסים נקטה בחודשים האחרונים במספר פעולות למימוש נכסים: מכירת 51% מחברת מחצית היובל, מכירת קניון סביונים ומכירת זכויות במגדל אפריקה ישראל ברחוב אחד העם בתל-אביב. בדוחות הקודמים הודיעה החברה שתתמקד אך ורק בפרויקטים קיימים ולא תפתח חדשים.

העסקה למכירת מלוא אחזקותיה (73.4%) בקניון רמת אביב למליסרון תושלם רק בסוף יוני וההכנסות מהקניון יבואו לידי ביטוי גם ברבעון השני. אפריקה מזהירה כי "במידה וההנחות והאומדנים של החברה למימוש נכסים לא יתממשו במלואם או בחלקם, עלול לחול שינוי מהותי לרעה בנזילות החברה".

עד שהעסקה עם מליסרון תצא לפועל - נטלה אפריקה בחודש שעבר הלוואה לזמן קצר של 430 מיליון שקל ושעבדה כנגד את אחזקותיה בקניון. עם השלמת מכירת הנכסים ברבעון השלישי והרביעי של השנה עלו להיווצר "בור" בהכנסות החברה. "כשהעסקאות יושלמו בפירוש תהיה ירידה בהכנסות", אומר ברזילי.

אפריקה נכסים פועלת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובאירופה: בצ'כיה, סרביה, לטביה, פולין ורומניה. חשוב להדגיש שהשלמת פרויקטים בישראל ובחו"ל תהיה ב-2010 פיצוי משמעותי למימוש הנכסים בחודשים הקרובים. למעלה מ-80% מקניון קוטרוצ'ן כבר מושכרים. הקניון יניב כ-35 מיליון אירו בשנה.

הכנסות החברה מהשכרת והפעלת נכסים צמחו ב-6% ל-101.4 מיליון שקל. הסיבה לגידול נובעת מהכנסות בגין פרויקטים שהושלמו בשנת 2008 ושהשפעתם המלאה מורגשת רק השנה. בתחום הבניה למגורים החברה רשמה הכנסות של 17.2 מיליון שקל, ירידה של 83% לעומת הרבעון המקביל.