3 חברות שיהנו מהתפנית בכלכלה

עם שינוי המגמה במשקי העולם, ימהרו חברות להגדיל הוצאות, יש מי שיהנו מכך מיד

כאשר העסקים במגמת ירידה והתכווצות, חברות לא נוהגות לטפח את ההוצאות ההוניות שלהן. הגדלת ההוצאות, ובמיוחד על סעיפים כמו השקעות, כאשר הכלכלה במצב חלש זה כמובן לא צעד חכם. אולם כאשר החברות מרגישות שהכלכלה משנה כיוון, הן מתחילות לחשוב על הגדלת הוצאות ההון שלהן שוב.

הום דיפו, למשל, הודיעה לאחרונה שהיא לא תפתח 50 חנויות שהיא תכננה לפתוח, ותחתוך את ההוצאות ההוניות מ-3.6 מיליארד דולר אשתקד ל-2.3 מיליארד דולר השנה. הביזנס שלה עדיין במצב עכור ונראה שהחברה חושבת שהוא יישאר כך זמן מה.

אולם חברות אחרות לא חושבות כך. הסקר הרבעוני של האגודה הלאומית לכלכלת עסקים, שבוצע בין ה-23 במארס ל-1 באפריל, מצא ש-21% מהחברות שהשתתפו במחקר ציפו להגדיל את הוצאות ההון שלהן, כולל 6% שתכננו להגדיל אותן ב-10% ויותר.

לעומת זאת, הסקר של ינואר מצא שרק 16% מהחברות ציפו להגדיל את הוצאות ההון שלהן ואף אחת מהן לא תכננה להגדיל את הוצאות ההון שלה ביותר מ-10%. בנוסף, מספר החברות שציפו לירידה בהוצאות ההון שלהן התכווץ מ-44% בינואר ל-37% במארס.

כמה יצרנים של סחורות הון רואים בזה איתותי חיים משמחים. יצרנית הציוד הכבד קטרפילר (סימול: CAT ) דיווחה לאחרונה שהמכירות של ציוד החפירה בסין, שוק חשוב עבורה, גדלו מכ-600 לחודש לפני שיא המשבר בסתיו האחרון, לכ-5 בלבד בינואר, וכעת חזרו להיקפי שיא. קורנינג (סימול: GLW ), יצרנית מוצרי הזכוכית והקרמיקה המיוחדים, פיטרה 13% מצוות עובדיה בראשית השנה, רק כדי לחזור ולשכור חלק מהם לאחרונה, לאחר שהעסקים התאוששו.

הכלכלה, כמובן, עדיין חלשה, ואני לא זה שינסה לנבא מתי היא תשנה כיוון. אבל הדיווחים הללו מציעים שבעוד שתחתית שוק סחורות ההון עדיין במבחן, התחזית לתעשייה איננה עגומה כפי שהייתה לפני מספר חודשים.

מהסיבה הזו התחלתי לחפש חברות שמייצרות סחורות הון, ולבחון אם הן עומדות בקריטריונים של אסטרטגיות הגורואים אחריהן אני עוקב. כמה מהן בהחלט עומדות בדרישות. עליכם להיות ערניים לחברות האלה, מפני שהן עשויות להרוויח ובמהירות, כאשר שינוי הכיוון בכלכלה יחלחל לשוק.

AAON

החברה הראשונה היא AAON (סימול: AAON), שמייצרת ציוד למיזוג אוויר וחימום עיליים. רשת וול מארט היא לקוחה משמעותתי שלה. זו לא חברה גדולה - שווי השוק שלה הוא כ-350 מיליון דולר - אז אל תרדפו אחרי המניה אם תראו שינוי חד ופתאומי במחירה.

המודל שמבוסס על כתיבתו של ג'יימס או'שונסי חושב ש-AAON היא מניה חמה למדי. הוא אוהב את גודל החברה, את העובדה שהרווח למניה גדל בכל אחת מחמש השנים האחרונות, שמכפיל המכירות הוא 1.25 - מתחת למקסימום של 1.5, ואת החוזק היחסי של 90, שפירושו שהמניה הציגה ביצועי יתר בהשוואה ל-90% מהשוק אשתקד. כל אלה ממקמים את AAON בין 50 המניות הטובות ביותר, וזו הסיבה שמודל או'שונסי כל כך נלהב ממנה.

Lincoln Electric Holdings

זו מניה שהמודל שביססתי על כתיבתו של פיטר לינץ' אוהב.Lincoln Electric Holdings (סימול: LECO) מייצרת ומוכרת ציוד לריתוך וחיתוך. יש לה רמת חוב סבירה, המלאים שלה תחת שליטה, ומה שחשוב יותר - יש לה מכפיל רווח לצמיחה (PEG ) של 0.66, מתחת למקסימום של 1.0 שדורש מודל לינץ'. פירושו שמי שקונה את המניה כעת משלם סכום צנוע יחסית תמורת הצמיחה העתידית של החברה.

Graco

המניה האחרונה היא Graco (סימול: GGG), שמייצרת ציוד לטיפול בנוזלים. הציוד הזה משמש בתעשיות רבות, כולל תחזוקה, ייצור ועיבוד. האסטרטגיה שביססתי על גישתו של וורן באפט אוהבת את החברה.

Graco ידועה כחברה בעלת שליטה חזקה בעלויות ובהשקעה במחקר ופיתוח, מה שמייצר לה יתרון תחרותי, ומודל באפט דורש יתרון תחרותי כזה.

יש משתנים נוספים שתומכים בהשקעה בחברה: היא יכולה לפרוע את חובה בפחות משנתיים בהתבסס על רווחיותה בשנה האחרונה; לאורך העשור האחרון היא הניבה תשואה להון מרשימה מאוד של 40% ותשואה על ההון הכולל לא פחות מרשימה של 42%; והמשקיע יכול לצפות לתשואה שנתית של 15.5% לשנה בעשור הקרוב. זו חברה חזקה עם מעמד חזק בשוק שלה.

כל החברות הללו צפויות להגיב לשינויים בכלכלה, ואם הכלכלה תפנה מטה בחדות בחודשים הבאים הן יכולות להיפגע. אולם אם הכלכלה כבר קרובה לתחתית, החברות הללו נמצאות בפוזיציה טובה לנצל את השינוי. אסטרטגיות הגורואים תומכות בהן והן ראויות לכך שתשקלו אותן בזהירות. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, ומייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים שמשרתת משקיעים אמריקאים עשירים וחברות, ומנהל קרן הגידור Validea, שמשקיעיה מגיעים מרחבי העולם. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"